Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

De bel

Avz
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 aug 2013 18:21
Locatie: Leiden

Avz 20 aug 2014 13:35

Ernie C. schreef:En als je een stem hebt die op 25m afstand te horen is? Ook een rechter kan toch met de beste wil van de wereld niet beweren dat bellen minder gevaarlijk is dan netjes vragen. Sowieso is de kans dat je met een bel een gevaarlijke situatie kunt voorkomen of een gevaar kunt afwenden ongeveer even groot als dat er op een mooie zomerse dag een meteoriet op de aarde knalt en voor totale duisternis zorgt...
Alleen weet een fietser of een andere weggebruiker dat als er een bel wordt geluid dat dit van een fietser komt die er langs wil. Een schreeuw kan van een ieder komen voor wat voor reden dan ook. Duidelijkheid vs onduidelijkheid.

De meeste situaties zijn niet te voorkomen, maar wel in goede banen te leiden. Een schreeuw kan zeker helpen en is vaak zelfs sneller. Maar erg vriendelijk klinkt het voor andere weggebruikers vaak niet. Ze hebben al problemen met een bel+bedankje, laat staan een schreeuw+bedankje. Daardoor reageren andere weggebruikers weer niet zoals je wil.

Als jij een ongeluk veroorzaakt en daarbij had je de tegenpartij kunnen waarschuwen met een bel (en daardoor de schade aan goederen of personen had kunnen beperken), dan verlies je het bigtime bij welke rechter of verzekeraar dan ook als je geen (werkende) bel had.

Zoals ik al eerder zei: een bel is duidelijk en een schreeuw minder.
Specialized Allez Comp 2014 (Omega Pharma - Quick-Step) - Gazelle XR2 2010

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9150
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 aug 2014 14:23

Onzin, zo'n bel, onzin dat schreeuwen, ik ga er altijd zo langs:
Afbeelding

:-D
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6198
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 aug 2014 14:42

Like :D
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 27 okt 2014 15:45

Afbeelding

si1984
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 feb 2014 15:30

si1984 27 okt 2014 20:59

53x11 schreef:Onzin, zo'n bel, onzin dat schreeuwen, ik ga er altijd zo langs:
Afbeelding

:-D
wie niet luisteren wil zal voelen of wat is dat gezegde juist?? ;)
ridley fenix XS / campagnolo veloce / campagnolo scirocco 35mm 8,2kg

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 27 okt 2014 21:37

Ik heb me sinds enige tijd een nieuwe manier van bellen aangemeten en die werkt perfect.

Zo'n 50-100 meter achter mensen waar ik voorbij wil en die te ruim rijden oid plaats ik een duidelijke 'hoest' alsof er een kriebel in mijn keel zit. Even goed doorhoesten en tot nu toe heeft iedereen het gehoord en reageert er op door aan de kant te gaan.
Dus niks geen nerveuze belletjes of roepen en iedereen blij.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 27 okt 2014 21:57

Doe ik ook veel. :-D

En maar nep hoesten, iedereen weet het maar het werkt idd elke keer, ieder kan zonder "gezichtsverlies/schrik" elkaar passeren.
Afbeelding

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 22 feb 2015 19:12

Het is zover: vanaf vandaag ben ik officieel een oude zeikerd! :mrgreen:
Na jarenlang (met alle typische drogredenen van dien) bel-loos te hebben gefietst had ik begin vorig seizoen uit praktische overwegingen dan toch maar een belletje op mijn koersfiets gemonteerd. Voordien zei ik altijd duidelijk en beleefd "pardon" en ergerde ik me rot aan de mensen die niet konden nalaten te vragen "hebt gij geen bel?".
En toen ik vandaag wat stond te treuzelen op het jaagpad was er plots achter mij die vrouwenstem: "pardon!".
Waarop ik, spontaan en zonder nadenken: "hebt ge geen bel?": ik weet echt niet wat me bezielde; het was eruit voor ik er erg in had... Onmiddellijk gêneerde ik me dood, denkend: wat zèg ik nu toch in godsnaam? Maar het was natuurlijk te laat :shock: En tja, er is nu ook geen weg meer terug: eens een oude zeikerd, altijd een oude zeikerd! (maar goed, alles went) ;)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

vsopking
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 02 aug 2009 16:17

vsopking 23 feb 2015 14:48

Wat een geneuzel; een heel klein belletje a.d. binnenzijde van je stuurbocht te bedienen vanaf de remgreep of in de beugels. Niemand ziet 'm en het werkt prettig. Stijlpolitie blij, maar vooral degene die je aan hoort komen en het is gewoon veel plezieriger dan een schreeuw, hoest of grauw.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 23 feb 2015 15:11

vsopking schreef:..... maar vooral degene die je aan hoort komen en het is gewoon veel plezieriger dan een schreeuw, hoest of grauw.
In andere topics is al uitgebreid voorbij gekomen dat een fietsbel alleen nut heeft voor mensen die een klein snelheidsverschil hebben ten opzichte van hun voorliggers.
Wie er stevig de sokken in heeft zal weinig nut ondervinden van een fietsbel.

Waarom?
Bij hogere snelheden heb je te maken met:
- Veel langzame fietsers blijken slechthorend.
- Je moet deze fietsers redelijk dicht naderen voor ze de bel kunnen horen.
- Als ze je bel horen kijken ze eerst achterom, wijzigen koers, gaan slingeren, raken geïrriteerd want die k#dfietsers ook.

Zo ongeveer als ze gaan slingeren zit jij bij hun op het achterwiel en kun je er vanwege het slingeren sowieso niet langs.

Zelf gooi ik gewoon de gang eruit, rij tot vlak achter de langzaamfietsers en wacht mijn moment rustig af. Zodra er een gaatje is of als mensen door hebben dat er iemand achter ze zit heb gaat het gas er weer op. Soort interval training dus. :D

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9150
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 feb 2015 15:32

Voor mij geen bel, nooit. Puur uit recalcitrantie inmiddels :twisted:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 23 feb 2015 15:55

Gewoon een wiel met een Chris King achternaaf, even de benen stilhouden en de mensen vliegen aan de kant, waarom zou ik dan nog bellen? :D

Plaats reactie