Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

Gebruikersavatar
Jeroen Vermeeren
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 aug 2011 21:47
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar Jeroen Vermeeren 10 jun 2014 23:36

Na alle reisverslagen en foto's ben ik afgelopen weekend met mijn vriendin ook maar eens naar de Eifel getrokken. De afgelopen 15 jaar ben ik jaarlijks altijd wel een keertje in de Ardennen geweest om te fietsen, maar ik ben na 1 weekend al overstag: niet alleen is het asfalt veel beter, het landschap en huizen zien er een stuk verzorgder uit, locals zijn mega behulpzaam (zeker in vergelijking met de 'buren'), en de routes zijn top! En als kers op de taart was het weer afgelopen weekend natuurlijk super!

In totaal hebben we in tweeënhalve dag drie ritten gereden met een totaal van 270 km en 4250 hoogtemeters. Uitvalsbasis was Hotel De Lange Man in Rohren, net boven Monschau. Toevalligerwijs net boven aan de Widauer Mauer! ;) Hotel wordt gerund door Nederlanders. Normaal ben ik niet zo'n fan van zo'n Nederlandse enclave, maar nu werkelijk niets dan lof! Naast een hartelijke ontvangst, was niks hen teveel gevraagd. Absolute aanrader dus, mede doordat je dan echt in het hart van de Eifel zit waar je mijns inziens de mooiste kilometers kan wegtrappen!

Nadat we op zaterdagmiddag waren aangekomen zijn we vanuit Rohren via het stuwmeer van Robertville naar malmedy gereden om vanuit daar via Beverce naar Baraque Michel te klimmen. Dat is volgens mij de langste klim die je kan maken in België van 12 kilometer geloof ik. Via de Hoge Venen zijn we afgedaald naar Eupen waar je de teller gemakkelijk kan laten oplopen tot een snelheid van over de 80 km/u! :) Vanaf Eupen daarna via de Monschauer Strasse weer teruggereden naar Monschau en toen via de bekende Grunentalstrasse afgedaald naar de Widauer Mauer. Man, wat een bitch is dat! Omdat ik niet naar mn 25 kon terugschakelen, moest ik hem op mn 23 omhoog wat een regelrechte lijdensweg was! Gelukkig lag het hotel zoals gezegd op de top, dus kon ik mooi afblussen met een colaatje! In totaal 92 kilometers gereden met allemaal lekker lopende klimmetjes van gemiddeld 5% (op die finale na dan!)

Afbeelding

Op de tweede dag hebben we een rondje Rursee gemaakt. Weliswaar veel over de grote wegen, maar toch was het deze zondag relatief rustig. Vooral het stuk van Schwammenauel door het Nationale Park naar Gemund is leuk, maar als ik je echt een tip kan geven is om aansluitend via de noordoever van het riviertje Urft naar Rurberg terug te rijden over het (platgereden en dus ongevaarlijke) schelpenpad langs de oever. Bij de 'Urftstaumauer' (dam over het water) stokt de route, maar kan je via een pittige klim (eerste kilometer dik 12% gemiddeld) weer naar boven rijden waar je uitkomt op de weg door het Nationale Park. Aanrader! Deze dag 110 km op de teller gezet met een temperatuur van zelfs boven de dertig graden!

Afbeelding

Op de derde (halve) dag hebben we een kortere route gefietst richting het Hurtgenwald, om vervolgens uit te bollen over de Vennbahn, de grotendeels geasfalteerde voormalige spoorbaan van Aken naar Luxemburg. Dit keer maar 65 kilometertjes, maar we wilden dan ook graag nog even op een andere manier genieten van deze tropische dagen! :)

Afbeelding

Hier een kort fotoverslag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27868
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jun 2014 19:22

Leuk verslag!

Ook ik ben weer terug van een paar dagen Eifel met 't gezin. Maandag was ingeruimd voor het fietsen. Samen met fietsmaat Csteenbe heb ik de "wereldberoemde" Rurseeroute 2.0 gereden. We startten vanaf mijn FeWo in Rurberg, die pal aan de route lag.

In Heimbach kon ik het niet laten mijn metgezel even kennis te laten maken met de Meuchelberg (20-25%)....

Fijn dagje, het liep op zich best aardig gezien de warmte. Qua weer ook geen klagen, doordat we vroeg vertrokken (8:00) viel de warmte nog mee al kregen we wel één forse onweersbui op onze helmen. Maar dat mocht de pret toch zeker niet drukken....

160 km met bijna 3200 hm.

http://connect.garmin.com/activity/518573030

P.S. Er zijn wegwerkzaamheden op de Simonskall. Je kunt daar niet naar boven fietsen, lopen kan wel. Kost je ongeveer 10 minuten.

P.S. 2 Nogmaals dank aan Buzz voor de route. Het was volgens mij de 5e keer dat ik de route fietste en wat mij betreft zeker niet de laatste keer. Komende zomer zit ik ook weer in de Eifel met de familie (2 weken dit keer), ben jij ook bekend in het gebied rond Waxweiler?

rene-canyon
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11

rene-canyon 11 jun 2014 20:12

Buzz al een tijd niet meer gezien op het forum.Jammer gezien het enthousiasme en de foto verslagen.Toch een beetje de aanstichter van het Eifel virus

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 11 jun 2014 20:24

Mooie verslagen, heren! Lijkt mij ook mooi in dat gebied eens te fietsen. In april nog op het terras gezeten in Simonskall.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1829
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 14 sep 2014 12:27

Gisteren eindelijk de door Buzz speciaal uitgezette route voor mij gefietst met drie man.
En inderdaad wat een prachtige omgeving en wat een goede wegen in de Eifel.
Ook heeft Buzz van die bijna onvindbare wegen er in gegooid, veelal autovrij.
De Widdauer- en Hammer Mauer zijn natuurlijk krengen.
De Meuchelberg (doodlopende klim) hebben we wel uit de oorspronkelijke route gehaald.

Rott is inderdaad een hele goede uitvalbasis en het stuk over de Vennbahnweg is ook heel apart. Kortom een hele prachtige rit gehad, het enigste minpuntje was dat we niet zo'n geweldig weer hadden.
De eerste uren zelfs nog af en toe in de mist gefietst.
Neemt niet weg dat het een geslaagde dag was en ik was aan de finish dan ook behoorlijk brak.
Bedankt Buzz voor de prachtige route die je voor ons hebt uitgezet.
Voor herhaling vatbaar en voor iedereen aan te raden.

Ik wil wel even vermelden dat de afslag na Vossenack, de Simonskaller strasse, open ligt, daar hebben wij flink moeten "kluunen", dat was voor ons een afdaling, maar andersom is dat volgens mij de klim naar kloster Vossenack.
Hieronder de link naar deze route, zo'n 161 km met ± 2500 hoogtemeters.
In Woffelsbach hebben we wat gezocht naar een eetgelegenheid, dat verklaard het gekronkel in de route.

http://connect.garmin.com/activity/589624492
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 09 feb 2015 09:35

Beste Eifelkenners :)

Eind april ben ik met mijn gezien en andere familie leden in de Eifel. De lokatie zal waarschijnlijk rond Gerolstein zijn.
Wie heeft er daar een of meerde mooie fietstochten gemaakt en kan mij suggesties aan de hand doen om hier de nodige trainingskilometers bergop te maken?
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

jeroenbiemans
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2010 15:35

jeroenbiemans 11 feb 2015 10:54

Vanuit Gerolstein is de L29 richting Salm wel een mooie route, en naar het zuiden toe ligt volgens mij ook genoeg moois. Als je met een GPS rijdt die je weer terug brengt naar je vertrekpunt zit je daar eigenlijk altijd wel goed, de hele omgeving is mooi en bijna nergens vlak.

Vorig voorjaar zat ik iets verderop in Stadtkyll, zie o.a. https://www.strava.com/activities/132235996

el grande
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 sep 2011 15:37

el grande 12 feb 2015 12:26

Zijn er mensen die bekend zijn in de omgeving Roetgen, Heimbach, Simmerath.

En dan bedoel ik deze keer bekend met hoe het daar zit qua carnaval. Ik was voornemens as zondag daar een training te plannen echter word ik erop gewezen dat het carnaval is. Mensen die uit die regio komen en wellicht weten of daar optochten zijn of dat carnaval daar niet groots aangepakt word?

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 17 feb 2015 22:31

En het is geworden: standplaats Kalterherberg. Ik heb zin in de laatste week van maart!
Op zeker ga ik de Rursee runde 2.0 rijden en wat kortere lusjes.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
Cyclotur
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2015 17:45
Contact

Gebruikersavatar Cyclotur 26 feb 2015 18:56

Oost-Duitsland is erg cool. Ik woon al een paar jaar in het noorden van Duitsland. Ik weet best het noorden dan het zuiden. De wegen voor fietsen zijn zeer goed aangepast.

Gelieve excuus mijn Nederlands. Ik ben aan het leren.

Gebruikersavatar
Nickos
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2014 10:59

Gebruikersavatar Nickos 20 mar 2015 15:24

Voor een tijdje terug de route gedaan vanuit Valkenburg met overnachting in Schmidt.
Gave route in een mooie omgeving!
Lange en brede haarspeldbochten met een perfecte asfaltlaag, zeker als je net uit België komt . :lol:

Zorg ervoor dat je zelf genoeg tools bij je hebt voor reparaties, fietsenmakers kennen ze daar bijna niet!
In Roetgen -vlakbij startplaats Rott- zit er eentje, verder in de nabije omgeving niet.

brownie
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 14 jan 2010 11:10

brownie 23 mar 2015 15:27

Volgende maand ga ik ook naar de Eifel om o.a. lekker te fietsen, maar heb ook het briljante (?) idee opgevat om van de Eifel naar huis te rijden met de fiets. Huis is bij mij Berkel en Rodenrijs (nabij Rotterdam) en Eifel is het plaatsje Udler. Nu vraag ik me af hoe ik het beste terug kan gaan, in twee dagen, via Belgie of vanuit Duitsland naar Nederland? Heeft iemand een voorstel en wat is dan het voorstel?

Plaats reactie