Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veiliger wielrennen

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 22 mei 2011 23:11

Gewone fietsers rijden ook met twee naast elkaar, daar hoeven wielrenners niet van af te wijken
Dat geldt ook voor fietsers maar het is de vraag of het bij een grote groep wel verstandig is om op smalle fietspaden met zijn tweeen nast elkaar te fietsen.
Als je met een grote groep met zijn tweeen naast elkaar fiets kost het gewoon veel meer tijd om ruimte te maken en een voor een achter elkaar te fietsen indien dat nodig is dan wanneer je maar met zijn tweeen bent .

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 23 mei 2011 09:59

Vantheman schreef:
Gewone fietsers rijden ook met twee naast elkaar, daar hoeven wielrenners niet van af te wijken
Dat geldt ook voor fietsers maar het is de vraag of het bij een grote groep wel verstandig is om op smalle fietspaden met zijn tweeen nast elkaar te fietsen.
Als je met een grote groep met zijn tweeen naast elkaar fiets kost het gewoon veel meer tijd om ruimte te maken en een voor een achter elkaar te fietsen indien dat nodig is dan wanneer je maar met zijn tweeen bent .


Precies, en het ging hier om de "vieligheid".
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 10 jul 2011 18:34

Na een desastreuze etappe waarbij Flecha en Hoogerland van de weg werden gereden kan ik me niet voorstellen dat de organisatie van de tour de france geen maatregelen neemt.
Zeker nadat Sorensen al eerder door een motorrijder van de sokken werd gereden.
Ik snap niet waarom er zoveel auto's en motors mee moeten rijden.
En als ze al mee rijden dan lijkt het me beter om ze niet de renners te laten passeren op de route van de TdF maar via een alternatieve wegen buiten het parcours om.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 10 jul 2011 18:45

vantheman schreef: Ik snap niet waarom er zoveel auto's en motors mee moeten rijden.
Dat was ook de bedoeling , maar die beklaagden zich dat die maatregel te laat werd vastgesteld . Men had al alles geregeld mbt hotels e.d. .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 jul 2011 19:08

vantheman schreef: Ik snap niet waarom er zoveel auto's en motors mee moeten rijden.
+1
En als ze al mee rijden dan lijkt het me beter om ze niet de renners te laten passeren op de route van de TdF maar via een alternatieve wegen buiten het parcours om.
Dat lijkt me logistiek niet haalbaar. De Tour is nu al 1 groot rijdend verkeersinfarct.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 10 jul 2011 19:13

De reden dat er zoveel motoren en auto's meerijden, is om dat de hele wereld dit stukje commercieel hardfietsen willen volgen. Let wel, ik zeg niet: jammer dan, part of the game, maar het kan geen kwaad om je te beseffen waarom dingen zijn zoals ze zijn.

Verder speelt er natuurlijk nog iets heel anders mee. Voor veel teams (de Spaanse en Italiaanse wellicht daargelaten) is de Tour de France 80 tot 95 procent van hen commerciële exposure. Dus ook renners is er alles aan gelegen om zichzelf in de kijker te kijken. Soms zelfs letterlijk.

Ik denk dat de conclusie moet zijn dat er nieuwe afspraken moeten worden gemaakt over hoe e.a. in goede banen te leiden. Want zoals het de eerste week ging, met het zeer wrang hoogtepunt vandaag, maakt duidelijk dat het zo niet verder kan.

eelcoz

eelcoz 10 jul 2011 19:17

corniel schreef:De reden dat er zoveel motoren en auto's meerijden, is om dat de hele wereld dit stukje commercieel hardfietsen willen volgen. Let wel, ik zeg niet: jammer dan, part of the game, maar het kan geen kwaad om je te beseffen waarom dingen zijn zoals ze zijn.

Verder speelt er natuurlijk nog iets heel anders mee. Voor veel teams (de Spaanse en Italiaanse wellicht daargelaten) is de Tour de France 80 tot 95 procent van hen commerciële exposure. Dus ook renners is er alles aan gelegen om zichzelf in de kijker te kijken. Soms zelfs letterlijk.

Ik denk dat de conclusie moet zijn dat er nieuwe afspraken moeten worden gemaakt over hoe e.a. in goede banen te leiden. Want zoals het de eerste week ging, met het zeer wrang hoogtepunt vandaag, maakt duidelijk dat het zo niet verder kan.
Inderdaad, ik kan me zo snel niet een Tour herinneren met zo veel (ernstige) valpartijen op zulke bizarre manieren in de eerste week. Het is echt constant raak.

De renners/ploegen en de auto's en motoren hebben elkaar nodig, ze bestaan beide doordat de ander aanwezig is in de Tour. Wrang dat juist een persauto Flecha en Hoogerland van de weg maait (om Wuyts maar even te citeren).

Edit:

http://nos.nl/artikel/255118-prudhomme- ... ndaal.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 11 jul 2011 08:16

corniel schreef:De reden dat er zoveel motoren en auto's meerijden, is om dat de hele wereld dit stukje commercieel hardfietsen willen volgen. Let wel, ik zeg niet: jammer dan, part of the game, maar het kan geen kwaad om je te beseffen waarom dingen zijn zoals ze zijn.
Ik negeerde dit topic eigenlijk, vanwege de belachelijke ideeen die er genoemd worden.

Het terudringen van het aantal motoren en auto's lijkt mij een goed idee. Ik denk wel dat de totale impact minimaal is. Er hoeft maar 1 auto tegen fietsers aan te rijden namelijk. Ik zie meer in regels als dat alleen ploegleiderswagens renners mogen inhalen en dat bobo's maar omrijden.

Minder motoren die er omheen zwermen lijkt me ook een goed idee, daar zal het allicht overzichtelijker van worden.

Ik ben het niet helemaal met je eens dat we al die auto's en motoren nodig hebben om de Tour te volgen. 4-5 motoren, 2 helikopters en wat technische wagens áchter het peleton en je kan echt wel een etappe volgen op tv.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 11 jul 2011 11:57

Mr_T schreef: Ik ben het niet helemaal met je eens dat we al die auto's en motoren nodig hebben om de Tour te volgen. 4-5 motoren, 2 helikopters en wat technische wagens áchter het peleton en je kan echt wel een etappe volgen op tv.
Ik zou dit dubbel uitvoeren ivm redundantie, maar de motoren van de TV zijn natuurlijk niet het probleem. Je vergeet dat het merendeel van de motoren de Radio en Fotografen zijn.

Het is opvallend dat voor het eerst in mensen heugenis dit zo mis gaat met het begeleidende verkeer. Ik kan me dit iig niet voor de geest halen.

Daarnaast heb je de bak aan harde valpartijen met "erg". Dit verbaasd me een beetje... er is vaker veel (en hard) gevallen, maar nu breekt men van alles. Pech?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jul 2011 12:07

Er rijden 22 ploegen in de Tour, iedere ploeg heeft 2 ploegleidersauto's. Dan zijn er de jury auto's waar je echt niet omheen kan, 8-10 heb je er zeker rijden (incl bijv auto van de ronde arts). Bobo's rijden normaliter helemaal niet langs 't peleton, die moeten afsteken. Dan zijn er nog juryleden op de motor. 5 camera motoren is wel het uiterste minimum voor de Tour. Maar goed iedere ochtend moeten er ook mooie foto's in de krant staan. Dus je kunt niet zomaar alle fotografen hun motor afpakken.

De (radio) verslaggevers die nog op de motor mee rijden kunnen wat mij betreft wel direct naar huis. Die zijn gewoon niet meer van de tijd, kan je beter 1 of 2 camera motoren meer hebben dan het legertje verslaggevers. Het aantal fotografen zou ook wel een stuk terug gedrongen kunnen worden. Vind 't gedrag bij de valpartijen behoorlijk aanstootgevend van de meeste fotografen. Ook al is er nog niemand anders bij dan maar plaatjes gaan schieten ipv 1e eens te kijken of je een ander kunt helpen.

Er is volgens mij wel ruimte om 't aantal motoren sterk terug te dringen, maar 't aantal auto's gaat echt niet significant afnemen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 11 jul 2011 13:36

Ik snap anders wel dat fotograferen eerst hun fotos maken en niet gaan helpen. Het is hun werk, daar verdienen zij en de media waarvoor ze werken hun geld me; registreren wat er gebeurt. Tim de Waele was laatst ergens te gast en die vertelde ook zoiets.

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 11 jul 2011 13:41

jorisb schreef:Ik snap anders wel dat fotograferen eerst hun fotos maken en niet gaan helpen. Het is hun werk, daar verdienen zij en de media waarvoor ze werken hun geld me; registreren wat er gebeurt. Tim de Waele was laatst ergens te gast en die vertelde ook zoiets.
Je moet er ook niet aan denken dat een fotograaf even iemand uit een greppel gaat staan te trekken terwijl die persoon misschien zijn nek gebroken heeft.

Plaats reactie