Interessant topic dit. Ik ben zelf ook een tweetal weken geleden opnieuw begonnen met lopen met als doel een 5km wedstrijd halfweg oktober. Het laatste anderhalf jaar geen meter meer gelopen, maar wel een degelijke conditie opgebouwd met fietsen. Zo’n vijf jaar geleden liep ik wel frequent (maar toen kende ik de hartslagmeter nog niet), met enkele halve marathons rond 1u40. Een middelmatige amateur dus.
Al bij al verloopt de aanpassing vrij goed. Na de eerste keer had ik wel veel spierpijn maar dat is vermoedelijk onvermijdelijk. Maar eigenlijk kan ik nu al drie keer per week trainen, tussen de 20 en 30 minuten per training. Zonder kwaaltjes of spierpijn de dag nadien, ik probeer dan ook gedisciplineerd de hartslag laag te houden. En bijgevolg ook het tempo, want ik haal amper 8 km/u.
Ik vond een schema dat voorschrijft om veel te lopen in de zone 60-70% van de maximale hartslag, maar ik moet zeggen dat ik in praktijk eerder tussen de 70-75% zit, anders heb ik echt het gevoel stil te staan. Is het niet zo dat de hartslagzones voor lopen iets hoger mogen liggen dan voor fietsen of is dat onzin?
Betekent dat dus dat ik deze loopjes aan circa 8 km/u aan lage hartslag vooral moet volhouden om binnen enkele maanden een degelijke 5km te kunnen lopen? Ik hoor fietsers soms klagen over duurtraining aan 22km/u, maar dat is naar mijn mening een makkie in vergelijking met moeten lopen aan een veredeld wandeltempo…