Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2011

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 05 jul 2011 23:36

Gilbert had er nooit achteraan mogen gaan. Laat de concurrentie er maar naar toe rijden. Als dat lukt had hij vervolgens kunnen proberen om direct te counteren. Overigens is die Van den Broeck wel erg goed hoor. Als hij dit drie weken kan volhouden gaat hij echt heel ver komen in het klassement.

Ben overigens erg content met de zege van anti held Evans. Onze 'niet aanvaller' ging daar toch maar weer mooi van kop af aan.

dalegend
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:23

dalegend 05 jul 2011 23:46

Ben blij dat een aantal critici Gilbert toch als 'menselijk' beschouwen.
Hij kan dan toch niet elke dag over superbenen beschikken en maakt dan ook nog eens een tactische fout. Het siert 'm wel dat hij het toegeeft (dat blijkt niet uit De Avondetappe, maar in Vive Le Tour kwam het wel ter sprake) en het is 'm vergeven op zijn verjaardag, niet?

Dat er wat grootspraak aan vooraf ging is inderdaad erg on-Belgisch, haast Hollands zou ik zeggen :-), maar dergelijke figuren/uitspraken/... kleuren gelukkig de koers en geven wat stof om over te discussiëren. Maar vroeg of laat ga je dan eens op je bek...

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 06 jul 2011 11:16

Als renners zo finishen zoals Contador gisteren deed, bekruipt mij altijd het gevoel dat ze de zege weggeven (al dan niet bewust)....
Ik bedoel, hoe kun je nou goed jumpen met je handen op de shifters?

Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jul 2011 11:22

Contador vergiste zich gewoon over de afstand tot de streep. Hij is echt niet de enige die in met z'n handen op de shifters blijft rijden in een sprint omhoog.

Hij wilde duidelijk wel winnen, hij begon met juigen tot ie tot de conclusie kwam dat hij te laat was gekomen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 06 jul 2011 11:25

Alle andere mannen in die eerste groep reden "gewoon" in de beugel...
Zoals hij hier zijn fiets over de streep aan het duwen is, klopt helemaal niks van. Vergelijkbaar met hoe Sammy Sanchez eerder dit jaar Klöden voor zich wist te houden in Parijs-Nice (al had hij daar zijn voorrem bij nodig :P)
Afbeelding

jcb
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 aug 2009 15:10

jcb 06 jul 2011 11:57

Wat mij opviel:

Buiten een geweldige finale op de Alpe D' Huez van Bretagne, ben ik toch van mening dat er een vorm van competitievervalsing heeft plaatsgevonden.

Laat mij het uitleggen:

Kopgroep van vijf man heeft van ongeveer kilometer 15 tot de 8 een voorsprong van tussen de 40 en 45 seconde.
Hoe de kop in het peloton ook z'n best doet, het blijft rond de 40 seconde schommelen, echter nadat enkele minuten de kop van het peloton close-up in beeld is, slinkt de voorsprong.
Als een peloton close-up in beeld gebracht wordt, betekent het dat een motor pal ervoor rijdt, wat weer inhoudt dat het peloton op dat moment voordeel heeft ten opzichte van de kopgroep waarbij de motoren ernaast of erachter rijden.

'k Weet wel dat de kopgroep toch wel ingelopen was, echter de finale had mijns inziens spannender en eerlijker geweest als deze bijvoorbeeld pas op "de Muur", waren gepakt.

Wanneer Cavendish en Hushovd in een tussensprint een beetje tegen elkaar leunen, worden de punten die zij gewonnen hebben afgenomen door de jury :?
Waar is de jury in dit soort gevallen, waarbij motoren een rol gaan spelen in de wedstrijd?

Je zou bijna gaan denken dat de "Ronde van Frankrijk", volgens een bepaald scenario is uitgeschreven en bepaald wordt door commerciële belangen..........., of zie ik het verkeerd?

Groeten
Johan

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 06 jul 2011 12:13

een jagend peleton heeft echt geen motorfiets nodig om vluchters terug te pakken.
Ook lijkt het soms met de telelens dat de motor( camera) zich dichtbij bevindt.
Wschlk was op een km of 8 van de aankomst het "momentum" daar om de vluchters in te rekenen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

rafflesia
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 29 jul 2010 20:53

rafflesia 06 jul 2011 12:22

Mr_T schreef:Nou ja, ik neem aan dat ze dat van tevoren hadden afgesproken, dat VDB op het einde zou aangaan en dat Gilbert uit zijn wiel zou winnen... Dus ik neem aan dat het zijn automatische piloot was... Anders dan dat kan ik er niet van maken, anders is het wel oerdom.
Oerdom is het dus geworden, er was niets afgesproken...
http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/T ... ilbert_VDB" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39701
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 jul 2011 13:20

fiedoo schreef:Ook lijkt het soms met de telelens dat de motor( camera) zich dichtbij bevindt..
Een telelens vertekent inderdaad enorm.
Dingen lijken veel dichter bij elkaar te zijn dan in werkelijkheid. Zie ook bijvoorbeeld natuurlijkdocu's: nooit opgevallen hoe rustig een groep wild blijft terwijl het LIJKT alsof de familie leeuw heel dichtbij is? In werkelijkheid zijn die leeuwen op veel grotere afstand dan je denkt.
Less is bore

edo
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 nov 2008 11:14
Locatie: Den Haag

edo 06 jul 2011 13:22

jcb schreef: echter nadat enkele minuten de kop van het peloton close-up in beeld is, slinkt de voorsprong.
Als een peloton close-up in beeld gebracht wordt, betekent het dat een motor pal ervoor rijdt, wat weer inhoudt dat het peloton op dat moment voordeel heeft ten opzichte van de kopgroep waarbij de motoren ernaast of erachter rijden.
Ik denk eerlijk gezegd dat de camera dan gewoon inzoomt. Vergeet niet dat er ook veel publiek langs de kant van de weg staat, dus als een motor het hele peloton op sleeptouw neemt, dan wordt dat gewoon opgemerkt, en dat hou je dus nooit stil. Verder reed er een Fransman vooraan, dus de Tourorganisatie zal alleen al om die reden nooit zoiets doen.

Het peloton laat vluchters bewust voorop rijden, tot het moment daar is om ze terug te pakken. De kopgroep reageert daar ook weer op, want die weten dat als zij zelf harder gaan rijden, dat het peloton dan ook harder rijdt. Het peloton is gewoon de baas, ook zonder motor. Gisteren hebben ze een paar uur welbewust het verschil tussen de 2 en 3 minuten gehouden. Totdat de finish in zicht kwam. Niks vreems gebeurd dus.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 06 jul 2011 15:35

Ik zie het vanuit mijn ooghoeken: de nummer 1 van Radioshack ligt eruit, zware val Brajkovic; zware val Gesink - gaat drie keer over de kop en lijkt last te hebben van rug en pols - maar kan wel door, twee andere Rabo's vallen en kunnen door en even later ligt Contador op zijn rug - kan ook door.

Peleton rijdt vol door, ondanks flinke achterstand van Gesink, Contador en anderen. 2 uur koers te gaan. Het groepje met Gesink en Contador rijdt achter een van de laatste wagens (gelukkig). Leopard vindt het tijd om eens het tempo op te voeren (tot zover de oude wielerwetten, over naar de nieuwe).

Doe er maar een harde val van Boonen bij.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jul 2011 16:22

Ook Horner en Popovych vielen beide hard. Boonen lijkt z'n sleutelbeen toch aardig in de kreukels te hebben ondanks dat hij nu weer op de fiets zit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gesloten