Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jan 2017 09:05

Als je enkel na 30 seconde vermogen kijkt kun je korte intervallen maar slecht sturen. Zelf heb ik ook 3 seconde in beeld staan als 'instantaan' vermogen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Lennart95
Forum-lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 13 sep 2016 21:45
Locatie: Hengelo

Lennart95 30 jul 2017 15:32

Ik kon verder naast de Vermogensmeter FAQ geen algemeen vragentopic vinden buiten deze, dus neem aan dat dit de juiste plaats is.

Ik heb al eerder zitten kijken naar een vermogensmeter en net zoals toen kom ik uit bij de Garmin vector 2. Een groot voordeel is dat ik in het bezit ben van een Garmin 820 en dus gebruik kan maken van de Cycling Dynamics. Nu heb ik een paar vragen waar ik het antwoord niet op kan vinden en hoop dat iemand hier die kan beantwoorden.
Met de cycling dynamics kun je je pedal stroke in de gaten houden, kun je dan ook in de gaten houden hoeveel je duwt en hoeveel je trekt?

Verder zag ik dat Canyon de Vector 2 relatief goedkoop aanbiedt, 939,95 voor de Vector 2 of 698,95 voor een refurbished versie. Al blijft refurbished natuurlijk wel een veredeld tweedehandsje. Voor 894,74 kan ik bij Bike-discount een nieuwe kopen.

Wat zullen jullie aanraden? Ik heb overigens een fiets met Tiagra 4600 triple. Dus crankbased powermeters gaan niet passen, vandaar dat ik al snel aangewezen ben op een pedalbased powermeter.
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 jul 2017 18:27

Cycling dynamics zijn niets meer dan een gimmick.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Lennart95
Forum-lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 13 sep 2016 21:45
Locatie: Hengelo

Lennart95 30 jul 2017 18:34

amclassic-fan schreef: 30 jul 2017 18:27 Cycling dynamics zijn niets meer dan een gimmick.
Maar hiermee kun je tijdens het rijden wel meer info tonen dan met niet ondersteunde powermeters right?
Afbeelding

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 30 jul 2017 20:21

Ja, meer getalletjes, maar weinig zinvolle informatie. Het belangrijkste is gewoon een betrouwbaar vermogen, de rest (links/rechts, efficiency, etc..) is eigenlijk vrij nutteloos.

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 17 sep 2017 18:10

Ik sta op het punt een vermogensmeter aan te schaffen, maar ik zit behoorlijk te twijfelen. Ik wil graag een dubbele meting, dat sowieso.
4iiii is een optie en een Quarq is een optie. De 4iiii is wel behoorlijk duurder na optellen verzendkosten, invoer en BTW.
Waarom twijfel ik nu: voor mijn gevoel trek ik best vaak stevig aan m'n pedalen; heerlijk. Ik vraag me af of de Quark goed omgaat met de gemeten waardes dan. Kan ik dit verwaarlozen, of zijn er hier andere meningen/ervaringen? Bedankt!

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 17 sep 2017 18:25

Juppehup schreef: 17 sep 2017 18:10 voor mijn gevoel trek ik best vaak stevig aan m'n pedalen; heerlijk. Ik vraag me af of de Quark goed omgaat met de gemeten waardes dan. Kan ik dit verwaarlozen, of zijn er hier andere meningen/ervaringen? Bedankt!
Dat optrekken van je pedalen zou idd zo maar eens je gevoel kunnen zijn.
De neerwaartse kracht/moment van de andere kant is veel groter dus het beste wat je kunt doen is om de tegenwerking van het opgaande pedaal/been t.o.v. je neerwaarts gaande pedaal/been zoveel mogelijk te beperken.

Wat ik beweer moet nauurlijk wel ondersteund worden maar er zijn mooie grafieken van.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 18 sep 2017 10:42

Juppehup schreef: 17 sep 2017 18:10 Ik sta op het punt een vermogensmeter aan te schaffen, maar ik zit behoorlijk te twijfelen. Ik wil graag een dubbele meting, dat sowieso.
4iiii is een optie en een Quarq is een optie. De 4iiii is wel behoorlijk duurder na optellen verzendkosten, invoer en BTW.
Waarom twijfel ik nu: voor mijn gevoel trek ik best vaak stevig aan m'n pedalen; heerlijk. Ik vraag me af of de Quark goed omgaat met de gemeten waardes dan. Kan ik dit verwaarlozen, of zijn er hier andere meningen/ervaringen? Bedankt!
Niet druk om maken. Crankgebaseerde vermogensmeters gaan daar prima mee om, als je uberhaupt al echt effectief aan je pedalen trekt. (offtopic, maar dat hele trekken aan pedalen met klikpedalen en het nut ervan is grotendeels een fabeltje).
In mijn ervaring is het 'het-werkt-gewoon-altijd-goed'-percentage van crankgebaseerde meters zoals Quarq en Power2max veel hoger dan pedaalmeters en andere dubbele meters.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 sep 2017 10:47

Ik zou Quarq en Power2max altijd verkiezen boven 4iii. Daarmee zeg ik niet dat 4iii slechte producten maakt, want dat is zeker niet zo.

- Vooral Quarq is in veel gevallen gewoon goedkoper
- Slechts 1 batterij i.p.v. 2
- Gewoon te koop bij Nederlandse webshops, geen gezeur met opsturen naar Canada
- Geen lelijke pod in het crankstel

Nadeel: L/R wordt berekend i.p.v. gemeten maar dat kun je nauwelijks een nadeel noemen. Belangrijk is dat het volledige vermogen wordt gemeten en dat is gewoon het geval.

rene-canyon
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11

rene-canyon 18 sep 2017 11:06

Ik sta ook op het punt een Quarq aan te schaffen. Hoe gevoelig is bijvoorbeeld de techniek bij een montage op een Twinny load fietsendrager waarbij de bevestiging aan de crank is?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 sep 2017 11:07

Crankbevestiging is absolute no go voor welke racefiets dan ook!

Koop jezelf een degelijke fietsendrager, hoeft 2e hands niet veel te kosten. Mijn Spinder Falcon was 50 euro op MP....

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16418
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 sep 2017 11:09

havana schreef: 18 sep 2017 10:47 Ik zou Quarq en Power2max altijd verkiezen boven 4iii. Daarmee zeg ik niet dat 4iii slechte producten maakt, want dat is zeker niet zo.

- Vooral Quarq is in veel gevallen gewoon goedkoper
- Slechts 1 batterij i.p.v. 2
- Gewoon te koop bij Nederlandse webshops, geen gezeur met opsturen naar Canada
- Geen lelijke pod in het crankstel

Nadeel: L/R wordt berekend i.p.v. gemeten maar dat kun je nauwelijks een nadeel noemen. Belangrijk is dat het volledige vermogen wordt gemeten en dat is gewoon het geval.
Bij deze webshop kost de Quarq Sram Etap powermeter 720 Euro.
Is dit een lage prijs of kan je soms nog betere zaakjes doen?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie