jakkel schreef:Wat dus al heel snel in twijfel getrokken werd door enkelen hier.
euh. <Zonder> argumenten in twijfel getrokken (enkel 'ik geloof', 'ik denk toch dat' en andere).
jakkel schreef:Ik beklim een Alpe d'Huez tussen de 13 en 14 per uur gemiddeld.
Mooi!
jakkel schreef:Ik geloof ook in (zwaardere) aerodynamische wielen.
Euh, niet doen, dat geloven. Zie eerste reactie hierboven! Het ís gewoon zo.
jakkel schreef:Maar niet bij die toeristensnelheden op de cols.
Denk ook aan de tegenwind.
jakkel schreef:Profs (...lijken mij toch de referentie) doen niets anders dan grammetjes winnen voor grote rondes met bergetappes. Grammetjes aan de fiets en aan het lijf (kijk naar een Froome).
Dat doen ze al niet meer sedert Gilbert Simoni 15 jaar geleden een Cannondale in de Giro had van 6.8kg, en Cannondale T-shirts begon te maken met 'legalize my Cannondale'. Gewicht is écht wel uitontwikked. Alle bergfietsen wegen met gemakt 6.8kg, mét hoge wielen. Ze hangen er nu al lood aan om toch maar de 6.8 te halen. Zoals eerder gezegd kiezen ze hoge of lage wielen in de bergen ábsoluut niet omdat het meer of minder weegt, maar voor het sturen en windvlagen.
jakkel schreef:Als aerodynamica zulk een grote invloed heeft, dat het zelfs bij bergetappes het grammetjesgewin overstijgt, dan wordt het hoog tijd dat er veel meer in de aerodynamica van de wegfietsen geïnvesteerd wordt. Zodat we de conventionele wegfietsen zoals we die nu kennen binnenkort tot het verleden behoren. En dat de gewone wegfietsen qua uitzicht de tijdritfiets sterk gaan benaderen.
Dat is nét gebeurd de afgelopen 5 jaar. Ofwel heb je onder een steen geleefd en het allemaal gemist, maar er is ongelofelijk veel gebeurd de afgelopen 5-10 jaar op gebied van aërodynamica, allemaal binnen de UCI reglementen (ik hoop dat je dat begrijpt, en dat je daarom ook direct inziet dat het onnozel is om te verwachten dat een wegfiets nóg meer op een TT fiets gaat lijken. Kijk naar de Venge en de aeroad. Die zijn extremer dan vele tijdritframes van 5 jaar terug.