Pagina 19 van 25

Re: Carbon wielen en wind/gebergte

Geplaatst: 08 jan 2017 08:48
door de zwarten
jakkel schreef:Wat dus al heel snel in twijfel getrokken werd door enkelen hier.
euh. <Zonder> argumenten in twijfel getrokken (enkel 'ik geloof', 'ik denk toch dat' en andere).
jakkel schreef:Ik beklim een Alpe d'Huez tussen de 13 en 14 per uur gemiddeld.
Mooi!
jakkel schreef:Ik geloof ook in (zwaardere) aerodynamische wielen.
Euh, niet doen, dat geloven. Zie eerste reactie hierboven! Het ís gewoon zo.
jakkel schreef:Maar niet bij die toeristensnelheden op de cols.
Denk ook aan de tegenwind.
jakkel schreef:Profs (...lijken mij toch de referentie) doen niets anders dan grammetjes winnen voor grote rondes met bergetappes. Grammetjes aan de fiets en aan het lijf (kijk naar een Froome).
Dat doen ze al niet meer sedert Gilbert Simoni 15 jaar geleden een Cannondale in de Giro had van 6.8kg, en Cannondale T-shirts begon te maken met 'legalize my Cannondale'. Gewicht is écht wel uitontwikked. Alle bergfietsen wegen met gemakt 6.8kg, mét hoge wielen. Ze hangen er nu al lood aan om toch maar de 6.8 te halen. Zoals eerder gezegd kiezen ze hoge of lage wielen in de bergen ábsoluut niet omdat het meer of minder weegt, maar voor het sturen en windvlagen.
jakkel schreef:Als aerodynamica zulk een grote invloed heeft, dat het zelfs bij bergetappes het grammetjesgewin overstijgt, dan wordt het hoog tijd dat er veel meer in de aerodynamica van de wegfietsen geïnvesteerd wordt. Zodat we de conventionele wegfietsen zoals we die nu kennen binnenkort tot het verleden behoren. En dat de gewone wegfietsen qua uitzicht de tijdritfiets sterk gaan benaderen.
Dat is nét gebeurd de afgelopen 5 jaar. Ofwel heb je onder een steen geleefd en het allemaal gemist, maar er is ongelofelijk veel gebeurd de afgelopen 5-10 jaar op gebied van aërodynamica, allemaal binnen de UCI reglementen (ik hoop dat je dat begrijpt, en dat je daarom ook direct inziet dat het onnozel is om te verwachten dat een wegfiets nóg meer op een TT fiets gaat lijken. Kijk naar de Venge en de aeroad. Die zijn extremer dan vele tijdritframes van 5 jaar terug.

Re: Carbon wielen en wind/gebergte

Geplaatst: 08 jan 2017 09:07
door djatwork69
Als ik op deze manier de Ventoux oprij, heb ik een serieus probleem veronderstel ik.
Afbeelding

Re: Carbon wielen en wind/gebergte

Geplaatst: 08 jan 2017 11:08
door jakkel
de zwarten schreef:Euh, niet doen, dat geloven. Zie eerste reactie hierboven! Het ís gewoon zo.
Ah... het is gewoon zo. Nu snap ik het! :winkthumb:

En inderdaad, met gewicht zijn ze totaal niet meer bezig. Allemaal dikzakken op de fiets! :lol:

Re: Carbon wielen en wind/gebergte

Geplaatst: 08 jan 2017 11:35
door Fietsen?altijd
Snap jij het concept van watt/kg, van de fiets kunnen ze het niet halen maar lichaamsgewicht wel. Het gewicht van een fiets is sowieso maar een heel klein deel daarin. En alle fietsen zijn gemaakt met aerodynamica in het achterhoofd. De klimfietsen ook.

Re: Carbon wielen en wind/gebergte

Geplaatst: 08 jan 2017 11:41
door jakkel
Fietsen?altijd schreef:Snap jij het concept van watt/kg, van de fiets kunnen ze het niet halen maar lichaamsgewicht wel. Het gewicht van een fiets is sowieso maar een heel klein deel daarin. En alle fietsen zijn gemaakt met aerodynamica in het achterhoofd. De klimfietsen ook.
Serieus? Nooit van gehoord.

Re: Carbon wielen en wind/gebergte

Geplaatst: 08 jan 2017 11:45
door Fietsen?altijd
Met jouw is echt geen fatsoenlijke discussie te voeren....

Re: Carbon wielen en wind/gebergte

Geplaatst: 08 jan 2017 11:48
door jakkel
Fietsen?altijd schreef:Met jouw is echt geen fatsoenlijke discussie te voeren....
Ja, met jou wel. :lol:

Re: Carbon wielen en wind/gebergte

Geplaatst: 08 jan 2017 12:17
door Karl66
Maar wat is het nut van 7 seconden op de Alpe d'Huez te winnen met aerodynamischere wielen, als je daarna met je handen bovenop het stuur gaat klimmen? Is dat de aero variant van 10 gram gewicht op je fiets besparen om dan met 10kg overgewicht aan de klim te beginnen?

Re: Carbon wielen en wind/gebergte

Geplaatst: 08 jan 2017 12:43
door Keezx
Het ging natuurlijk om het principe.

Re: Carbon wielen en wind/gebergte

Geplaatst: 08 jan 2017 13:56
door daniel1975
Karl66 schreef:Maar wat is het nut van 7 seconden op de Alpe d'Huez te winnen met aerodynamischere wielen, als je daarna met je handen bovenop het stuur gaat klimmen? Is dat de aero variant van 10 gram gewicht op je fiets besparen om dan met 10kg overgewicht aan de klim te beginnen?
Super reactie! :winkthumb:
Jij snapt het.

Re: Carbon wielen en wind/gebergte

Geplaatst: 08 jan 2017 14:29
door NicoNB
Fietsen?altijd schreef:Met jouw is echt geen fatsoenlijke discussie te voeren....
Wees even reëel, je bent een jochie dat net uit de luiers is dat hier mensen wel even komt vertellen hoe de wereld in elkaar steekt, dat moet je niet zielig doen als hoongelach je ten deel valt.
Je post hier zaken alsof je er al jaren ervaring mee hebt terwijl je zelf weet dat je dat niet hebt.
Gewoon niet doen!

Re: Carbon wielen en wind/gebergte

Geplaatst: 08 jan 2017 15:11
door Fietsen?altijd
Ik lees hier niemand de les en het boeit geen fuck hoeveel ervaring je hebt in deze discussie. Sommige vragen zich af waarom het komt dat hier alleen maar 'ouwe zakken' zitten, nou denk maar na. Zielig doen is wat anders maar ik als jochie dat net uit de luiers komt is ten minste wel bereid om argumenten te geven en normaal te doen ongeacht iemands leeftijd. Ik praat toch ook niet alsof ik het tegen een stelletje seniele bejaarden heb. Ik ben niet slimmer dan de rest en weet de meeste dingen ook zeker niet beter, maar ik ben ook niet te dom om mn eigen reet af te vegen.