thie schreef: ↑20 mar 2018 15:32
Oppbogga schreef: ↑20 mar 2018 14:54
De diameter is exact 1.8 en als ik alleen de DS verlaag dan loop ik toch uit de dish.
Als je gaat verlagen, dan - uiteraard - aan beide kanten. Overigens zou ik liever eindigen met een wiel dat tot zeg 1mm 'out of dish' is dan met een te lage spanning aan de NDS. Het is met 11-speed tegenwoordig soms een beetje puzzelen. Een asymmetrische velg kan hierbij helpen.
Hier ben ik niet mee akkoord. De ontwerpers/ingenieurs van naven en velgen kunnen ook wel hun rekensommetjes maken. Met 11-speed wordt het verschil tussen NDS en DS inderdaad groter, maar je kan perfect een probleemloos wiel maken zonder dish en zonder loskomende spaken aan de NDS. Als dat niet kan, dan zou dat maar een pover wiel-ontwerp zijn. Een zeer goed uitgebalanceerde NDS en het correct ontstressen van de spaken tijdens het wielbouwen hebben een veel grotere invloed op het wel of niet loskomen van de spaken dan 5 kgf meer of minder.
Dit is dan ook hoe ik mijn achterwiel(en) spaak:
- eerste zijdelingse slag corrigeren
- dan hoogteslag corrigeren (dit alles wanneer spaken nog op lage spanning staan)
- spakenbalans controleren
- dan spanning stap per stap opdrijven, rekening houdend met de voorgaande 3 factoren. Ik richt mij hierbij vooral tot de DS spaken, omdat ik hen naar 120 kgf wil brengen. Bij voorkeur wijkt de dish af naar de DS
- op het einde werk je dan de dish weg door enkel nog de NDS aan te spannen. De uiteindelijke spaakspanning aan de NDS bereik je dan gewoon op het moment dat de dish weg is. Dus deze hangt af van spaakspanning aan DS, geometrie naaf en de dish