Pagina 19 van 27

Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen

Geplaatst: 20 mar 2018 13:20
door Oppbogga
Ojee, tot mijn grote schrik zag ik net dat bij het plaatsen van de grafiek per ongeluk de verkeerde heb geplaatst waarbij de spaak diameter op 2.0 staat.
Op basis daarvan de waardes aangepast en nu bij een laatste check kwam ik daar achter.
Bij de nieuwe berekening met ø1.8 schieten de waardes enorm omhoog zoals je kunt zien.
Dit lijkt me wel teveel van het goede.
Wat denken jullie moet ik terug naar richting 1200N?
Afbeelding

Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen

Geplaatst: 20 mar 2018 14:16
door thie
NDS is nu op zich prima. DS inderdaad wel wat/te hoog. Je zou er nog een bandje op kunnen zetten, op de spanning zetten die je normaal gebruikt en dan nog een keer meten. De spaakspanning zal dan waarschijnlijk al een stukje lager liggen. Verder kun je de spaakdiameter nog even met een schuifmaat meten. Vaak is die toch net wat groter dan 1.8. Als je op bv. 1.85 uitkomt, zul je zien dat dit ook weer een stuk scheelt in de app. En tenslotte zou je nog even bij je LBS langs kunnen gaan om te vragen of je even mag meten met hun spaakspanningsmeter van DT Swiss (o.i.d.). Het is zeker niet onaannemelijk dat je TM-1 er in de absolute waardes een stukje naast zit.

Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen

Geplaatst: 20 mar 2018 14:43
door matthiav
Dit is toch wel te hoog hoor, tenzij je velg specifiek vermeld dat ze een hogere spaakspanning dan 1200N aankan. En je moet niet naar de spanning aan de NDS kijken. Je zet best je spaakspanning aan de DS zo hoog mogelijk (dus tegen de 120 kgf) en de spaakspanning aan de NDS is dan gewoon wat ze is, gegeven dat het wiel mooi recht loopt, er geen dish is etc. Het is een verkeerde logica om naar een bepaalde spaakspanning aan de NDS te streven, dit is een 'output' parameter en geen 'input' parameter :)

Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen

Geplaatst: 20 mar 2018 14:54
door Oppbogga
De diameter is exact 1.8 en als ik alleen de DS verlaag dan loop ik toch uit de dish.
Dus alleen die kant verlagen lijkt me daarom geen optie.
Wat overblijft is er een band opzetten en kijken wat er dan gebeurt.
Goed idee om ook de TM-1 te meten met een professionele tensionmeter.

@matthiav: Aanvulling: de velg mag maar 1200N max hebben.
Oke als ik het goed begrijp moet ik terug en de DS op z'n max 1200N zetten.

Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen

Geplaatst: 20 mar 2018 15:32
door thie
Oppbogga schreef: 20 mar 2018 14:54 De diameter is exact 1.8 en als ik alleen de DS verlaag dan loop ik toch uit de dish.
Als je gaat verlagen, dan - uiteraard - aan beide kanten. Overigens zou ik liever eindigen met een wiel dat tot zeg 1mm 'out of dish' is dan met een te lage spanning aan de NDS. Het is met 11-speed tegenwoordig soms een beetje puzzelen. Een asymmetrische velg kan hierbij helpen.

Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen

Geplaatst: 20 mar 2018 17:33
door matthiav
thie schreef: 20 mar 2018 15:32
Oppbogga schreef: 20 mar 2018 14:54 De diameter is exact 1.8 en als ik alleen de DS verlaag dan loop ik toch uit de dish.
Als je gaat verlagen, dan - uiteraard - aan beide kanten. Overigens zou ik liever eindigen met een wiel dat tot zeg 1mm 'out of dish' is dan met een te lage spanning aan de NDS. Het is met 11-speed tegenwoordig soms een beetje puzzelen. Een asymmetrische velg kan hierbij helpen.
Hier ben ik niet mee akkoord. De ontwerpers/ingenieurs van naven en velgen kunnen ook wel hun rekensommetjes maken. Met 11-speed wordt het verschil tussen NDS en DS inderdaad groter, maar je kan perfect een probleemloos wiel maken zonder dish en zonder loskomende spaken aan de NDS. Als dat niet kan, dan zou dat maar een pover wiel-ontwerp zijn. Een zeer goed uitgebalanceerde NDS en het correct ontstressen van de spaken tijdens het wielbouwen hebben een veel grotere invloed op het wel of niet loskomen van de spaken dan 5 kgf meer of minder.

Dit is dan ook hoe ik mijn achterwiel(en) spaak:
- eerste zijdelingse slag corrigeren
- dan hoogteslag corrigeren (dit alles wanneer spaken nog op lage spanning staan)
- spakenbalans controleren
- dan spanning stap per stap opdrijven, rekening houdend met de voorgaande 3 factoren. Ik richt mij hierbij vooral tot de DS spaken, omdat ik hen naar 120 kgf wil brengen. Bij voorkeur wijkt de dish af naar de DS
- op het einde werk je dan de dish weg door enkel nog de NDS aan te spannen. De uiteindelijke spaakspanning aan de NDS bereik je dan gewoon op het moment dat de dish weg is. Dus deze hangt af van spaakspanning aan DS, geometrie naaf en de dish

Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen

Geplaatst: 20 mar 2018 22:51
door thie
matthiav schreef: 20 mar 2018 14:43 Het is een verkeerde logica om naar een bepaalde spaakspanning aan de NDS te streven, dit is een 'output' parameter en geen 'input' parameter :)
Ben ik op zich met je eens maar persoonlijk heb ik de NDS het liefst toch minimaal richting de 70 kgf. Ik heb bij één van mijn eerste sets een NDS nippel gehad die binnen 50 km losgelopen was. En dit terwijl de NDS spaakspanning prima in balans was, mooi plaatje in de app, gemiddeld zo tegen de 60 kgf. Hierna dus toch nog maar wat verhoogd en het is niet weer gebeurd.
Misschien heeft deze ervaring me iets te beducht gemaakt voor een te lage NDS spaakspanning dat kan zijn. Maar een wiel wat tot ca. 1 mm out of dish is vind ik geen groot probleem en je maakt mij niet wijs dat je dat bij het fietsen merkt.
Er zijn zeer vele mogelijke combinaties van velg-spaak(aantallen)-naaf en uiteraard zijn die niet allemaal getest door velg- dan wel naafproducenten. Het blijft in mijn ervaring dan soms wat puzzelen om alle parameters in het gewenste gebied te krijgen. Maar dat kan ook aan mij liggen en mijn nog relatief bescheiden ervaring met deze materie.

Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen

Geplaatst: 25 mar 2018 12:25
door havana
Vandaag pas mijn eerste rit gemaakt met mijn nieuwe wielen. Is geen succes geworden!

Terwijl ik dit typ zit op mijn vrouw te wachten die onderweg is met een andere wielset.

Tot ca 70 km geen problemen. Toen begon een klein slagje te ontstaan in het voorwiel. Dat werd groter en groter. Na 85 km gestopt om eens te kijken, ik blijk gewoon een stuk of 6 nippels te zijn verloren (ik kan ze horen in de velg) :Shock:

Het achterwiel is er iets beter aan toe: slechts 1 losgelopen nippels die overigens nog wel aan de spaak zit.

Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen

Geplaatst: 25 mar 2018 12:33
door Kornuit
havana schreef: 25 mar 2018 12:25 Vandaag pas mijn eerste rit gemaakt met mijn nieuwe wielen. Is geen succes geworden!

Terwijl ik dit typ zit op mijn vrouw te wachten die onderweg is met een andere wielset.

Tot ca 70 km geen problemen. Toen begon een klein slagje te ontstaan in het voorwiel. Dat werd groter en groter. Na 85 km gestopt om eens te kijken, ik blijk gewoon een stuk of 6 nippels te zijn verloren (ik kan ze horen in de velg) :Shock:

Het achterwiel is er iets beter aan toe: slechts 1 losgelopen nippels die overigens nog wel aan de spaak zit.
:shock:

Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen

Geplaatst: 25 mar 2018 12:35
door Vieux chnoque
Je hebt een aardige vrouw, nu nog de analyse waar het misging.😉

Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen

Geplaatst: 25 mar 2018 12:39
door havana
Ik heb geen idee ik hoop dat jullie me daarmee kunnen helpen....

Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen

Geplaatst: 25 mar 2018 14:30
door havana
Misschien heb ik de spaken niet genoeg gestresst. Ook geen spoke freeze gebruikt trouwens.

De spaakspanningen zijn volgens mij niet te laag. Hooguit zou je kunnen zeggen dat de NDS achter te laag is, maar die kan ik simpelweg niet verder verhogen omdat de DS al op de max staat en de naaf anders niet meer gecentreerd staat.

Uiteindelijk heb ik, dankzij mevr. havana, mijn rit gewoon kunnen afmaken op de Bora's. :winkthumb: