Pagina 19 van 35

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 15:36
door pino
Een vooraanstaand persoon in de fietsbranche zei ooit “ a bicycle is a simple solution to complex bigger problems” (of soortgelijk).
Dat simpel is inmiddels ver weg geraakt.
En iedereen ziet zichzelf als Marleen Reusser / Tom Dumoulin op een fiets zitten, terwijl ze uiteindelijk meer gebaat zijn bij de Rutte-houding.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 17:40
door Lcsmet
ColumsbusMJ schreef: 06 okt 2023 09:43 70 euro per uur voor een fietsenmaker lijkt mij ook wat aan de prijzige kant?
Maar in een garage, waar ze dan ook nog eens een flinke marge op de wisselstukken hebben, mag 125 euro of meer dan weer wel.
Ik vind 70 Euro all-in zelfs niet overdreven.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 17:55
door daniel1975
pino schreef: 06 okt 2023 15:36 Een vooraanstaand persoon in de fietsbranche zei ooit “ a bicycle is a simple solution to complex bigger problems” (of soortgelijk).
Dat simpel is inmiddels ver weg geraakt.
“ Cheap, strong, light: pick two” is ook achterhaald. Cheap bestaat niet meer in de wielerwereld.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 17:58
door pino
Lcsmet schreef: 06 okt 2023 17:40
ColumsbusMJ schreef: 06 okt 2023 09:43 70 euro per uur voor een fietsenmaker lijkt mij ook wat aan de prijzige kant?
Maar in een garage, waar ze dan ook nog eens een flinke marge op de wisselstukken hebben, mag 125 euro of meer dan weer wel.
Ik vind 70 Euro all-in zelfs niet overdreven.
+1
In de garages zijn de prijzen van onderdelen en de marges voor de meesten ook volledig onduidelijk. Terwijl van elk los fiets onderdeeltje op het www een bodem/Ali prijs op te zoeken is. Voor een gezonde branche lijkt het dan ook een gezonde zaak een reële arbeidsprijs te rekenen. Hoe ver dat ook van de vergoeding van de zaterdaghulp af staat.
Ik zie gelukkig steeds meer zaken die aangeven de bodem/internet prijs te berekenen, maar wel een fatsoenlijke arbeidsprijs.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 18:31
door scepticus
daniel1975 schreef: 06 okt 2023 17:55 “ Cheap, strong, light: pick two” is ook achterhaald. Cheap bestaat niet meer in de wielerwereld.
Vind je? Ik ben soms verbaasd wat een guitige fietsjes je kunt krijgen voor minder dan wat menig forumlid hier voor een setje wieltjes neerlegt.

https://www.canyon.com/nl-nl/roadlite-5/50017011.html

https://rat-bikes.com/kona-rove-al-650.html

https://tentusscher.nl/trek-domane-al-3-disc

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 18:34
door pino
Cheap, strong, aero, pick two is het nieuwe adagium.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 19:39
door Philippos
70,- p/u incl btw(!) is niet veel.

DDX heeft een goed punt. Bij mechanische derries moeten die ook opnieuw afgesteld worden.

Rekenen jullie in de tijd die jullie noemen ook het nodige sloopwerk?

Arbeid en ambacht kosten geld. Dat wordt vaak vergeten. Of het nou een FM is, een meubelmaker of een loodgieter. Iedereen verwacht ook een fatsoenlijke loon voor zijn geleverde arbeid bij de baas of opdrachtgever.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 20:07
door Lcsmet
Philippos schreef: 06 okt 2023 19:39
Arbeid en ambacht kosten geld. Dat wordt vaak vergeten Of het nou een FM is, een meubelmaker of een loodgieter. Iedereen verwacht ook een fatsoenlijke loon voor zijn geleverde arbeid bij de baas of opdrachtgever.
In de merkgarage rekenen ze 121 Euro + 21% BTW
De loodgieter rekent 900 Euro + BTW voor de plaatsing van een nieuwe gasbrander, dat was 2,5 uur werk met 2 man.
Dat zijn mijn ervaringen van de laatste paar weken.En ik heb het gewoon betaald omdat ik het niet zelf kan.
Onze microgolf oven heeft vorige week na 4 jaar de geest gegeven, daar heb ik dan weer geen hersteller voor laten komen, die heb ik gewoon vervangen door een nieuwe

Aan mijn fiets daarentegen doe ik dan weer wel alles zelf.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 21:11
door daniel1975
Ik ben blij dat het kan én leuk vind om aan de fiets te sleutelen.
Veel geleerd van wijlen Wim Evertse in Zierikzee, bij eerste opbouw en onderhoud van mijn alu Concorde en later alu Pina Galileo. Bij de Galileo zat balhoofdlager geperst in frame, dus lekker rammen a la pressfit BB :-)

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 07 okt 2023 07:36
door JayKay.1
Het is natuurlijk niet alleen arbeidsloon en materiaal maar ook de winkelhuur en afschrijving inventaris die meegerekend wordt.
Op pinkbike.com worden mtb’s afgeserveerd (in de comments maar nu ook als nadeel in de reviews) als alle kabels door het balhoofd en frame gaan. Bij racefietsen kies je ook voor esthetiek want echt functioneel is het niet. Consequentie is: wie mooi wil zijn….

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 07 okt 2023 07:58
door ColumsbusMJ
JayKay.1 schreef: 07 okt 2023 07:36 Het is natuurlijk niet alleen arbeidsloon en materiaal maar ook de winkelhuur en afschrijving inventaris die meegerekend wordt.
Op pinkbike.com worden mtb’s afgeserveerd (in de comments maar nu ook als nadeel in de reviews) als alle kabels door het balhoofd en frame gaan. Bij racefietsen kies je ook voor esthetiek want echt functioneel is het niet. Consequentie is: wie mooi wil zijn….
Kabels binnendoor zal toch wel een klein aerodynamisch voordeel opleveren?

Ik kom zelf bij een fietsenmaker die al tien jaar gepensioneerd had kunnen zijn. Hij is alleen op vrijdag en zaterdag geopend en vraagt een stuk minder dan de bovengenoemde 70 (en 90) euro.

Ik geloof meteen dat 70 euro geen bijzonder hoog tarief is, het klinkt alleen zoveel. Een ervaren fietsenmaker zal niet meer dan 3000 euro bruto per maand verdienen, of heb ik dit ook mis? Dan lijken mij de marges nog steeds erg hoog.

Zijn de knutselaars alhier autodidact? Of zijn er een cursussen gevolgd?

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 07 okt 2023 08:09
door daniel1975
Autodidact en goed opletten als iemand anders een klusje aan je fiets doet.
Beetje technische aanleg is wel prettig. Je moet niet zelf gaan sleutelen voor de kostenbesparingen, maar vooral omdat je het leuk vindt. Anders denk ik gedoemd te mislukken.