Pagina 19 van 22

Re: Wel of niet elektronisch schakelen?

Geplaatst: 08 jul 2022 10:18
door Gastheerg
Als ik zie hoeveel kettingen er in de Tour al naast hebben gelegen is DAT in ieder geval niet het platform om mij te overtuigen. Eigenlijk vind ik het gewoon gênant.

Re: Wel of niet elektronisch schakelen?

Geplaatst: 08 jul 2022 10:22
door bartdr
Was me ook opgevallen. Jumbo komt er bv. ook door in een knullige situatie waarbij ze met de hele ploeg moeten gaan rijden om in koers te blijven met hun 2kopmannen. Vraag is of dat dan volledig ligt aan het systeem en niet aan de gebruiker?

Re: Wel of niet elektronisch schakelen?

Geplaatst: 08 jul 2022 10:31
door barverme
Gastheerg schreef: 08 jul 2022 10:18 Als ik zie hoeveel kettingen er in de Tour al naast hebben gelegen is DAT in ieder geval niet het platform om mij te overtuigen. Eigenlijk vind ik het gewoon gênant.
Er zijn veel ploegen die voor wedstrijden als Parijs-Roubaix bewust voor mechanische groepen kiezen ipv elektronische. Peter Sagan reed de kassei-etappe van deze Tour trouwens op mechanische Dura Ace.

Re: Wel of niet elektronisch schakelen?

Geplaatst: 08 jul 2022 10:33
door thestudent
Dat gebeurt helemaal niet meer. Iedereen en alle fietsen waren electronisch en zeker bij Jumbo visma.

Re: Wel of niet elektronisch schakelen?

Geplaatst: 08 jul 2022 10:37
door Ernie C.
bartdr schreef: 08 jul 2022 10:22 Was me ook opgevallen. Jumbo komt er bv. ook door in een knullige situatie waarbij ze met de hele ploeg moeten gaan rijden om in koers te blijven met hun 2kopmannen. Vraag is of dat dan volledig ligt aan het systeem en niet aan de gebruiker?
De bedoeling van zo'n elektrische groep zou toch moeten zijn dat de factor "fout van de gebruiker" wordt uitgesloten.
Naar het binnenblad schakelen op een klim lijkt mij ook redelijk normaal gebruik.

Re: Wel of niet elektronisch schakelen?

Geplaatst: 08 jul 2022 10:45
door barverme
thestudent schreef: 08 jul 2022 10:33 Dat gebeurt helemaal niet meer. Iedereen en alle fietsen waren electronisch en zeker bij Jumbo visma.
https://www.bikeradar.com/news/sagan-to ... ance-bike/

Ik vind dat niet uit he

Re: Wel of niet elektronisch schakelen?

Geplaatst: 08 jul 2022 10:47
door bartdr
Ernie C. schreef: 08 jul 2022 10:37
bartdr schreef: 08 jul 2022 10:22 Was me ook opgevallen. Jumbo komt er bv. ook door in een knullige situatie waarbij ze met de hele ploeg moeten gaan rijden om in koers te blijven met hun 2kopmannen. Vraag is of dat dan volledig ligt aan het systeem en niet aan de gebruiker?
De bedoeling van zo'n elektrische groep zou toch moeten zijn dat de factor "fout van de gebruiker" wordt uitgesloten.
Naar het binnenblad schakelen op een klim lijkt mij ook redelijk normaal gebruik.
Klopt. Ik vatte wat veel samen onder de noemer "gebruiker". Ik doelde er eigenlijk ook mee op mogelijk wat gemanipuleer van mecaniciens, keuzes voor mogelijks vreemde combinaties (andere ketting dan de standaard ofzo?), ... Gevoelsmatig lijkt het me toch meer bij Jumbo dan bij de rest voor te vallen?

Re: Wel of niet elektronisch schakelen?

Geplaatst: 09 jul 2022 15:11
door Peter1379
Ik heb ook het idee dat er tegenwoordig veel vaker ketting en schakel problemen zijn of in ieder geval met grotere gevolgen. Een ketting ernaast is schering en inslag. En voorheen gebeurde dat ook maar dan was de ketting in bijna alle gevallen weer gewoon met de commandeurs de goede kant op te commanderen. En tegenwoordig zie ik mensen van de fiets afstappen om met de hand de ketting weer goed te leggen, er worden om de klip klap fietsen gewisseld omdat er iets is en gisteren een derailleur die in de crash modus was gekomen waardoor en gewandeld moest worden met tijdverlies en straftijd tot gevolg.
Dat was met een mechanische derailleur toch niet gebeurd.
Iets soortgelijks zie ik gebeuren met de schijfremmen, voorheen was een wiel wisselen seconden werk en tegenwoordig mag je blij zijn als het binnen een minuut geregeld is.
En ook hier geldt dat ik nooit remproblemen heb gehad met mijn velgremmen, hoe slecht het weer ook was. Ook wanneer de regen met bakken uit de lucht viel in bv de Ardennen was het geen probleem om de wielen te blokkeren, de truc was juist om dat niet te doen. Ik heb nu ook schijfremmen op mijn ligfiets hoor en remt verder prima en ik hoef niet perse binnen een paar seconden een ander wiel te steken. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat er ABS leverbaar is voor de racefiets.
Maar over het algemeen kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de marketing mensen ons maar wat graag een probleem aanpraten omdat ze een oplossing voor een niet bestaand probleem uitgevonden hebben.

Re: Wel of niet elektronisch schakelen?

Geplaatst: 09 jul 2022 23:41
door Enzzo
Hear hear! Misschien iets voor het topic “marginal gains”?
Ik heb me ook verbaasd over de kettingproblemen van de Jumbo fietsen. Vandaag zag ik dat die kettingen veel meer deinde dan die van andere renners…

Re: Wel of niet elektronisch schakelen?

Geplaatst: 10 jul 2022 09:48
door daniel1975
De nieuwe Stromer speedbikes kunnen al worden geleverd met ABS; kwestie van tijd voordat die enorme verbetering zijn weg zal vinden naar de race en atb.

Re: Wel of niet elektronisch schakelen?

Geplaatst: 10 jul 2022 10:12
door evilhomer
barverme schreef: 08 jul 2022 10:45
thestudent schreef: 08 jul 2022 10:33 Dat gebeurt helemaal niet meer. Iedereen en alle fietsen waren electronisch en zeker bij Jumbo visma.
https://www.bikeradar.com/news/sagan-to ... ance-bike/

Ik vind dat niet uit he
Flinke spacertoren trouwens!

Re: Wel of niet elektronisch schakelen?

Geplaatst: 10 jul 2022 19:02
door jakkel
evilhomer schreef: 10 jul 2022 10:12
barverme schreef: 08 jul 2022 10:45
thestudent schreef: 08 jul 2022 10:33 Dat gebeurt helemaal niet meer. Iedereen en alle fietsen waren electronisch en zeker bij Jumbo visma.
https://www.bikeradar.com/news/sagan-to ... ance-bike/

Ik vind dat niet uit he
Flinke spacertoren trouwens!
Hij rijdt dan ook een klein frame (met korte balhoofdbuis). Al eens gezien wat een fameuse setback zadelpen en een stuurpen van ik denk wel 140 mm. :D