Vandaag gefietst in 2011
Gisteren eigenlijk, maar door een druk programma er pas net aan toegekomen om de foto's uit te lezen.
Ben voor een congres een weekje in Madison, Wisconsin geweest. Madison is een erg fiets-vriendelijke stad en er zijn veel goede fietspaden in de directe omgeving. Samen met 2 anderen heb ik gisteren een relaxt tochtje door de omgeving gemaakt. We hebben een heel erg ontspannen tempo aangehouden en ook regelmatig gestopt, dus ik ga jullie niet mijn gemiddelde snelheid vertellen
De route, 40 km in totaal by hans905, on Flickr
Beginnen met koffie natuurlijk by hans905, on Flickr
Glen (achtergrond) woont in Madison en heeft ons meegenomen op deze tocht.
Downtown Madison vanaf de andere oever van Lake Monona by hans905, on Flickr
En ja, het waaide stevig. Temperatuur was okee verder en van de wind hebben we niet zo heel veel last gehad omdat er over het algemeen geen lange open stukken tegen de wind in in de route waren opgenomen.
Noodreparatie by hans905, on Flickr
Hoewel ik erg onder de indruk was van de fietswinkel waar we fietsen gehuurd hebben (Machinery Row Bicycles) had ik toch pech met die van mij: een gebroken spaak. Gelukkig zagen we dit tijdens een van de stops en was er een parkwachter die wat duct tape in z'n auto had. Ondanks een kleine slag in het wiel heb ik toch door kunnen rijden (leuk trouwens... afdalen op een vrij drukke weg met alleen de voorrem...)
Beestjes! by hans905, on Flickr
Veel sprinkhanen en rupsen op het pad.
Glen en Jenn by hans905, on Flickr
Leuke rit, leuk gezelschap en een prima manier om te onstpannen na een paar drukke dagen.
Ben voor een congres een weekje in Madison, Wisconsin geweest. Madison is een erg fiets-vriendelijke stad en er zijn veel goede fietspaden in de directe omgeving. Samen met 2 anderen heb ik gisteren een relaxt tochtje door de omgeving gemaakt. We hebben een heel erg ontspannen tempo aangehouden en ook regelmatig gestopt, dus ik ga jullie niet mijn gemiddelde snelheid vertellen
De route, 40 km in totaal by hans905, on Flickr
Beginnen met koffie natuurlijk by hans905, on Flickr
Glen (achtergrond) woont in Madison en heeft ons meegenomen op deze tocht.
Downtown Madison vanaf de andere oever van Lake Monona by hans905, on Flickr
En ja, het waaide stevig. Temperatuur was okee verder en van de wind hebben we niet zo heel veel last gehad omdat er over het algemeen geen lange open stukken tegen de wind in in de route waren opgenomen.
Noodreparatie by hans905, on Flickr
Hoewel ik erg onder de indruk was van de fietswinkel waar we fietsen gehuurd hebben (Machinery Row Bicycles) had ik toch pech met die van mij: een gebroken spaak. Gelukkig zagen we dit tijdens een van de stops en was er een parkwachter die wat duct tape in z'n auto had. Ondanks een kleine slag in het wiel heb ik toch door kunnen rijden (leuk trouwens... afdalen op een vrij drukke weg met alleen de voorrem...)
Beestjes! by hans905, on Flickr
Veel sprinkhanen en rupsen op het pad.
Glen en Jenn by hans905, on Flickr
Leuke rit, leuk gezelschap en een prima manier om te onstpannen na een paar drukke dagen.
Zeilberg-Griendtsveen-America-Sevenum-Helden-Kessel-de Maasoever-Buggenum-Horn-Heythuysen-Roggel-Heibloem-Meijel-Neerkant-Liessel-Deurne.
Iets meer dan 80 km. Knap koud vertrokken met overschoenen etc. Bleef fris maar met een prachtig zonnetje.
Heerlijk gefietst.
In de buurt van Neer in het zonnetje een reep gegeten. Op een bankje is het meteen warm.
Iets meer dan 80 km. Knap koud vertrokken met overschoenen etc. Bleef fris maar met een prachtig zonnetje.
Heerlijk gefietst.
In de buurt van Neer in het zonnetje een reep gegeten. Op een bankje is het meteen warm.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1805
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Als je hier fietst dan weet je dat je leeft! riep een oudere Oostenrijkse man mij lachend toe. Ik lachte wat terug, althans dat probeerde ik, maar had eigenlijk het gevoel dat ik doodging. mijn hartslag diep in het rood en het einde van de klim nog lang niet in zicht. De snelheid was flink gezakt en de hoogte ook. vlak daarvoor ging het nog zo lekker, maar ja, toen ging het bergaf. ik fietste de Golberg route, die kent twee opties. klimloos naar Taxenbach of met klim via Embach. ik koos dus voor die laatste.
Ik had een rondje van een kleine 40km uitgedacht en daar had ik voor mezelf een paar aardige uitdagingen in verstopt. Voor de goede orde: mijn racefiets is een echte polderfiets. Met een dubbel en niet met een compact dat is dus prima in Nederland, maar wind tegen is toch wat anders dan enkele kilometers omhoog. Daar kwam ik vooral achter toen ik op een weg zat waar geen bordje stond met aantallen procenten stijging, maar die ik herkende omdat we daar met de auto al moeite hadden om omhoog te komen. telkens als ik dacht dat er een vlak stuk aan kwam hoorde ik de auto's die me ingehaald hadden flink gassen om omhoog te komen. maar toen ik er was, was het de moeite waard. Dat ik daarna weer bergaf ging dat leek leuk, totdat ik mij besefte dat de met moeite verkregen hoogte zienderogen afnam en ik wel wist vanaf welke hoogte ik af was gekomen toen ik thuis vertrok. gelukkig ging het klimmen daarna geleidelijk en dat gaat dan toch weer prima met een dubbel.
Ik had een rondje van een kleine 40km uitgedacht en daar had ik voor mezelf een paar aardige uitdagingen in verstopt. Voor de goede orde: mijn racefiets is een echte polderfiets. Met een dubbel en niet met een compact dat is dus prima in Nederland, maar wind tegen is toch wat anders dan enkele kilometers omhoog. Daar kwam ik vooral achter toen ik op een weg zat waar geen bordje stond met aantallen procenten stijging, maar die ik herkende omdat we daar met de auto al moeite hadden om omhoog te komen. telkens als ik dacht dat er een vlak stuk aan kwam hoorde ik de auto's die me ingehaald hadden flink gassen om omhoog te komen. maar toen ik er was, was het de moeite waard. Dat ik daarna weer bergaf ging dat leek leuk, totdat ik mij besefte dat de met moeite verkregen hoogte zienderogen afnam en ik wel wist vanaf welke hoogte ik af was gekomen toen ik thuis vertrok. gelukkig ging het klimmen daarna geleidelijk en dat gaat dan toch weer prima met een dubbel.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
- distortion
- Forum-lid
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 13 aug 2010 16:07
Eindelijk weer kunnen fietsen vanmiddag. Een relatief kort stukje naar Nieuwveen/Alphen AD Rijn van 62 km met 33,4 km/h gemiddeld. Viel dus mee voor 2,5 week niet gereden te hebben.
Simpelweg omdat het zo is!
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1805
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
De zon, Bergen en herfstkleuren het is een prima combinatie. Ook vandaag weer een rondje gereden in Oostenrijk, vanuit mijn standplaats Rauris. Wederom de Golbergradweg alleen nu de andere kant op. Vermaarde colletjes heb je hier wellicht niet, maar ik ben dan ook geen collenspaarder. Morgen en vrijdag zijn volgens de verwachting hier zonnige dagen , maar woensdag en donderdag is er kans op sneeuw. In de praktijk zal dat wel betekenen dat ik evt. morgen nog kan fietsen (als het mag van de familie, morgen ben ik jarig), maar dat het voor de rest wandelen zal zijn. Geen probleem. te voet of te fiets, de omgeving is hier onbeschrijfelijk mooi!
Vandaag in ieder geval op een wat rustiger manier wat hoogte meter gemaakt dan gisteren. ik zag eigenlijk pas dat ik een aardig stukje hoger zat dan waar ik vertrokken was toen ik op de Garmin keek. Op een gegeven moment zat ik midden in een natuurgebied wat behoorlijk verlaten leek. Toen ik een andere fietser tegenkwam zwaaide hij uitbundig. het was duidelijk dat hij het net zo goed naar zijn zin had als ik.
Onverhard.. niet mijn favoriete ondergrond op de racer...
Asfalt is dan toch beter, gelukkig kon ik dankzij de Garmin de harde weg snel vinden.
Eigenlijk niet echt een rondje gefietst. Bijna zoals ik gekomen ben ging ik ook weer terug.
Vandaag in ieder geval op een wat rustiger manier wat hoogte meter gemaakt dan gisteren. ik zag eigenlijk pas dat ik een aardig stukje hoger zat dan waar ik vertrokken was toen ik op de Garmin keek. Op een gegeven moment zat ik midden in een natuurgebied wat behoorlijk verlaten leek. Toen ik een andere fietser tegenkwam zwaaide hij uitbundig. het was duidelijk dat hij het net zo goed naar zijn zin had als ik.
Onverhard.. niet mijn favoriete ondergrond op de racer...
Asfalt is dan toch beter, gelukkig kon ik dankzij de Garmin de harde weg snel vinden.
Eigenlijk niet echt een rondje gefietst. Bijna zoals ik gekomen ben ging ik ook weer terug.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Mooie foto's en nooit geweten dat je zo laat in het seizoen nog in die contreien goed kunt fietsen! En natuurlijk 'proficiat met je verjaardag' !
60 x Ventoux
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Kris-kras langs en door Provençaalse dorpjes (afbouwen van het fietsseizoen)
Omdat het ook hier nu 's ochtends echt fris begint te worden, heb ik gisteren de kniebroek en een wat warmer shirt met lange mouwen maar uit de kast gehaald. Eens kijken hoe of dat zou bevallen. Volgens de weerberichten moet de middagtemperatuur toch nog de 21 graden halen. Maar ja, die temperatuur bereik je pas zo tussen half drie en drie uur. Vanwege die frisse start, ben ik ook maar een goede vijf kwartier later dan gebruikelijk vertrokken, om kwart over tien dus. Na een klein stukje Véloroute du Calavon, ben ik ter hoogte van het voormalige spoorweg- en thans busstation van Apt rechtsaf gegaan. Daar staat zo'n fietsertje op een (hier oranje) pijl en dat betekent dat je een fietsroute te pakken hebt. Het gaat direct heel erg steil (34x27!) omhoog, de westflank van de Colline des Puits op. Na deze steile aanloop, is het telkens een beetje 'op-en-af' en moet ik goed op de bordjes letten, om niet het verkeerde binnenweggetje te nemen. Maar zo door de binnenlanden fietsen is wel erg leuk, want er is natuurlijk nauwelijks ander verkeer. In de buurt van het dorpje Villars kan ik kiezen hoe nu verder te gaan. Ik rijd intussen, zo lees ik soms op de bordjes, op de fietsroute Ocres en Luberon ('De okers in de Luberon', vanwege de vele okerkleurige rotsen hier in de omgeving). Officieel heet deze 51 km lange fietsroute eigenlijk Les Ocres en vélo.
Bij Villars kan ik kiezen hoe nu verder te gaan...:
Ik kies voor de Liaison, dat is de verbinding tussen twee delen van het parcours, waardoor je als het ware een verkorte versie kunt rijden. Het gaat daarna omhoog het dorpje Villars in. Het fraaie kerkje dat ik hier wil fotograferen, ligt te veel in tegenlicht en daar protesteert mijn cameraatje helaas tegen. Jammer! Dus kan ik slechts een foto van 'Villars op afstand' plaatsen.
Villars, ten noorden van Apt:
Na Villars volg ik de fietsroute verder en kom zo op wel verharde, doch erg marginale weggetjes die tussen de boom- en wijngaarden lopen. Smalle en opgelapte, hobbelige paadjes. Niet fijn fietsen met de racefiets. En eigenlijk wil ik ook naar St. Saturnin-les-Apt, terwijl de fietsroute er omheen schijnt te lopen.
Vanaf de fietsroute Ocres en Luberon zie je St. Saturnin-les-Apt al liggen:
Bij de kruising met de D943, besluit ik dan ook de fietsroute te laten voor wat hij is en gewoon naar St. Saturnin te rijden. Na St. Saturnin neem ik de D2 met de bedoeling richting Gargas te gaan. Ik fiets hier door een erg open landschap met veel fruitbomen en wijngaarden. Het is vandaag trouwens ook weer eens erg heiig. En men is inmiddels ook volop begonnen met het verbranden van snoeiafval uit de tuinen, de boom- en de wijngaarden. Overal zie je de rookpluimen hangen en regelmatig prikkelt de scherpe geur van de houtvuurtjes je reukzintuig. Door de aanwezige hoge luchtdruk en de daarmee samenhangende inversie, blijft alle troep van die vuurtjes ook nog eens laag in de atmosfeer hangen, waardoor het nog weer neveliger wordt. Maar dat hoort allemaal bij de herfst hier in de Provence. Een paar kilometer ten westen van St. Saturnin passeer ik het Quartier 'Les Bruns'. Het ziet er, met die gesnoeide platanen, erg schilderachtig uit.
Het Quartier 'Les Bruns' ten westen van St. Saturnin:
Als ik linksaf naar Gargas wil, zie ik dat de weg wegens werkzaamheden nog steeds afgesloten is. Toch maar eens even kijken of ik er met de fiets misschien wel langs kan. Nee hoor, dat kan ik wel vergeten! Dan maar weer terug naar de 'hoofdroute', richting Roussillon. Na de kruising met de D4 begint de weg te stijgen naar het 'rode dorpje'. Als ik dichterbij kom, zie ik het al fraai hoog op zo'n okerkleurige rots liggen. Gelukkig is het zo laat in het seizoen in dit hyper-toeristische dorpje niet zo druk dat je er met de fiets niet door komt. Maar steil is het wel, zodat ik maar naar 34x27 terug ga. Ik kan helemaal omhoog fietsen, tot op de belvédère waar de Sentiers des Ocres (de wandelpaden langs de okerrotsen) beginnen. Een mooi punt om wat foto's te maken en als ik dan hoor dat de 'klok twaalf slaat', besluit ik om ook meteen maar wat te eten op één van de hier aanwezige bankjes. Een Cyperse kat komt voorzichtig nieuwsgierig kijken of er soms nog iets te halen valt. Hij/zij lust zowaar wel wat van mijn fruitreep!
Roussillon:
Blik op de Monts de Vaucluse vanaf de belvédère in Roussillon:
De gemiddelde toerist gaat vanuit Roussillon naar Gordes (of omgekeerd), zodat er in Roussillon al duidelijk aangegeven wordt hoe je naar Gordes moet rijden. Na de afdaling rijd ik echter eerst richting Joucas. Ik ga het dorpje niet in (ik ben er als eens doorgefietst), maar zet het wel even op de foto.
Joucas:
Daarna toch maar richting Gordes, maar wèl via een alternatieve route. Een paar kilometer voor Gordes kun je namelijk 'achterom' omhoog. Dat doet geen toerist, want er staat niet aangegeven dat het ook een weg naar Gordes is en bovendien staat er een rood-bord-met-witte-balk. Bij nadere beschouwing blijkt dat bord alleen van toepassing te zijn op voertuigen zwaarder dan 3,5t en caravans. Mooi rustig weggetje en het leuke is, dat je het dorpje nu ook eens van een andere kant binnenrijdt. Dan ook maar meteen proberen om het eens op een wat andere manier op de foto te zetten.
Gordes:
Het Pays de Gordes:
Na het passeren van Gordes, daal ik over de D2 richting Coustellet en kies dan na een paar kilometer de richting Beaumettes. Op de kruising van de D207/D148 ga ik linksaf die laatste weg op naar St. Pantaléon. 't is een beetje geaccidenteerd hier. In St. Pantaléon staat een oeroud kerkje uit de twaalfde eeuw! Wel een foto waard.
De Église du XIIème, zoals het hier in St. Pantaléon zo leuk op de borjes staat:
Na St. Pantaléon kan ik een flink stuk verder dalen naar Goult. Ook een leuk dorpje, maar ik krijg het niet mooi voor de lens. Dan maar door naar Lumières en dan i.v.m. een opgebroken stuk weg, een paar honderd meter over de drukke D900 naar de afslag naar Lacoste. Na de kruising met de Véloroute du Calavon begint de gelijkmatig lopende 4 km lange klim naar het dorpje met de ruïne van het kasteel van de Marquis de Sade. Ik klim door het dorpje richting Ménerbes en kan daarna al weer een heel eind dalen.
Ménerbes:
Vlak voor Ménerbes begin ik dan aan de ook weer mooi gelijkmatige klim richting Bonnieux. Hier krijg ik het, klimmend in 't zonnetje, voor het eerst pas een beetje echt warm in mijn outfit. Op de côte in de buurt van het dorpje, zie ik boven de verkleurde bladeren van de hier volop aanwezig fruitbomen het village perché (tegen een helling gebouwd dorpje) al liggen.
Bonnieux:
Bonnieux ligt echt bijna verticaal tegen de Luberon 'geplakt' en vanaf de D3 kom ik zo ongeveer halverwege de hoogte het dorpje binnen. Ook hier nog toeristen genoeg, maar 't is er niet 'hinderlijk druk'. Bij de plaatselijke Pharmacie 'neem ik nog even de temperatuur op' , alvorens door de smalle straatjes verder te klimmen richting Lourmarin.
De middagtemperatuur (14:50 uur) in Bonnieux:
Ik rijd helemaal door totdat ik op de D943, de weg Lourmarin-Apt, uitkom en ga daar linksaf richting Col du Pointu. Na een paar kilometer klimmen, neem ik de D113 naar Buoux. Na een korte afdaling, rijd ik door de prachtige kloof en geniet weer van het imposante landschap hier. Maar lang is de kloof niet, dus ben ik zo in Buoux. Er is hier in dit piepkleine dorpje zo op maandag weinig leven. Maar het is een schilderachtig en historisch plekje.
De klokkentoren van het kerkje in Buoux:
Na Buoux is het landschap open en rijd ik weer in de zon. Prachtig zie ik de weg zich voor mij omhoog slingeren. Eenmaal op het plateau hier in de Luberon aangekomen, volgt er nog een dikke 5 km dalen naar Apt. Ook dit deel van de route gaat door een vrij open landschap, zodat ook hier nog genoeg te genieten valt. In Apt kan ik vlot door het stadsverkeer komen en zie aan het einde van dit tochtje dat ik toch nog weer 90 km gefietst heb. Voorlopig voor het laatst, want vandaag (dinsdag) neem ik maar een rustdag. Het weerbericht geeft aan dat het morgen gaat regenen en daarna komen er een paar zonnige dagen met middagtemperaturen van 'slechts' 15 en 17 graden. En voor de dagen daarna ziet het weer er, voorlopig althans, nogal wisselvallig uit. Ook hier houdt het zeer fraaie weer natuurlijk een keer op !
Omdat het ook hier nu 's ochtends echt fris begint te worden, heb ik gisteren de kniebroek en een wat warmer shirt met lange mouwen maar uit de kast gehaald. Eens kijken hoe of dat zou bevallen. Volgens de weerberichten moet de middagtemperatuur toch nog de 21 graden halen. Maar ja, die temperatuur bereik je pas zo tussen half drie en drie uur. Vanwege die frisse start, ben ik ook maar een goede vijf kwartier later dan gebruikelijk vertrokken, om kwart over tien dus. Na een klein stukje Véloroute du Calavon, ben ik ter hoogte van het voormalige spoorweg- en thans busstation van Apt rechtsaf gegaan. Daar staat zo'n fietsertje op een (hier oranje) pijl en dat betekent dat je een fietsroute te pakken hebt. Het gaat direct heel erg steil (34x27!) omhoog, de westflank van de Colline des Puits op. Na deze steile aanloop, is het telkens een beetje 'op-en-af' en moet ik goed op de bordjes letten, om niet het verkeerde binnenweggetje te nemen. Maar zo door de binnenlanden fietsen is wel erg leuk, want er is natuurlijk nauwelijks ander verkeer. In de buurt van het dorpje Villars kan ik kiezen hoe nu verder te gaan. Ik rijd intussen, zo lees ik soms op de bordjes, op de fietsroute Ocres en Luberon ('De okers in de Luberon', vanwege de vele okerkleurige rotsen hier in de omgeving). Officieel heet deze 51 km lange fietsroute eigenlijk Les Ocres en vélo.
Bij Villars kan ik kiezen hoe nu verder te gaan...:
Ik kies voor de Liaison, dat is de verbinding tussen twee delen van het parcours, waardoor je als het ware een verkorte versie kunt rijden. Het gaat daarna omhoog het dorpje Villars in. Het fraaie kerkje dat ik hier wil fotograferen, ligt te veel in tegenlicht en daar protesteert mijn cameraatje helaas tegen. Jammer! Dus kan ik slechts een foto van 'Villars op afstand' plaatsen.
Villars, ten noorden van Apt:
Na Villars volg ik de fietsroute verder en kom zo op wel verharde, doch erg marginale weggetjes die tussen de boom- en wijngaarden lopen. Smalle en opgelapte, hobbelige paadjes. Niet fijn fietsen met de racefiets. En eigenlijk wil ik ook naar St. Saturnin-les-Apt, terwijl de fietsroute er omheen schijnt te lopen.
Vanaf de fietsroute Ocres en Luberon zie je St. Saturnin-les-Apt al liggen:
Bij de kruising met de D943, besluit ik dan ook de fietsroute te laten voor wat hij is en gewoon naar St. Saturnin te rijden. Na St. Saturnin neem ik de D2 met de bedoeling richting Gargas te gaan. Ik fiets hier door een erg open landschap met veel fruitbomen en wijngaarden. Het is vandaag trouwens ook weer eens erg heiig. En men is inmiddels ook volop begonnen met het verbranden van snoeiafval uit de tuinen, de boom- en de wijngaarden. Overal zie je de rookpluimen hangen en regelmatig prikkelt de scherpe geur van de houtvuurtjes je reukzintuig. Door de aanwezige hoge luchtdruk en de daarmee samenhangende inversie, blijft alle troep van die vuurtjes ook nog eens laag in de atmosfeer hangen, waardoor het nog weer neveliger wordt. Maar dat hoort allemaal bij de herfst hier in de Provence. Een paar kilometer ten westen van St. Saturnin passeer ik het Quartier 'Les Bruns'. Het ziet er, met die gesnoeide platanen, erg schilderachtig uit.
Het Quartier 'Les Bruns' ten westen van St. Saturnin:
Als ik linksaf naar Gargas wil, zie ik dat de weg wegens werkzaamheden nog steeds afgesloten is. Toch maar eens even kijken of ik er met de fiets misschien wel langs kan. Nee hoor, dat kan ik wel vergeten! Dan maar weer terug naar de 'hoofdroute', richting Roussillon. Na de kruising met de D4 begint de weg te stijgen naar het 'rode dorpje'. Als ik dichterbij kom, zie ik het al fraai hoog op zo'n okerkleurige rots liggen. Gelukkig is het zo laat in het seizoen in dit hyper-toeristische dorpje niet zo druk dat je er met de fiets niet door komt. Maar steil is het wel, zodat ik maar naar 34x27 terug ga. Ik kan helemaal omhoog fietsen, tot op de belvédère waar de Sentiers des Ocres (de wandelpaden langs de okerrotsen) beginnen. Een mooi punt om wat foto's te maken en als ik dan hoor dat de 'klok twaalf slaat', besluit ik om ook meteen maar wat te eten op één van de hier aanwezige bankjes. Een Cyperse kat komt voorzichtig nieuwsgierig kijken of er soms nog iets te halen valt. Hij/zij lust zowaar wel wat van mijn fruitreep!
Roussillon:
Blik op de Monts de Vaucluse vanaf de belvédère in Roussillon:
De gemiddelde toerist gaat vanuit Roussillon naar Gordes (of omgekeerd), zodat er in Roussillon al duidelijk aangegeven wordt hoe je naar Gordes moet rijden. Na de afdaling rijd ik echter eerst richting Joucas. Ik ga het dorpje niet in (ik ben er als eens doorgefietst), maar zet het wel even op de foto.
Joucas:
Daarna toch maar richting Gordes, maar wèl via een alternatieve route. Een paar kilometer voor Gordes kun je namelijk 'achterom' omhoog. Dat doet geen toerist, want er staat niet aangegeven dat het ook een weg naar Gordes is en bovendien staat er een rood-bord-met-witte-balk. Bij nadere beschouwing blijkt dat bord alleen van toepassing te zijn op voertuigen zwaarder dan 3,5t en caravans. Mooi rustig weggetje en het leuke is, dat je het dorpje nu ook eens van een andere kant binnenrijdt. Dan ook maar meteen proberen om het eens op een wat andere manier op de foto te zetten.
Gordes:
Het Pays de Gordes:
Na het passeren van Gordes, daal ik over de D2 richting Coustellet en kies dan na een paar kilometer de richting Beaumettes. Op de kruising van de D207/D148 ga ik linksaf die laatste weg op naar St. Pantaléon. 't is een beetje geaccidenteerd hier. In St. Pantaléon staat een oeroud kerkje uit de twaalfde eeuw! Wel een foto waard.
De Église du XIIème, zoals het hier in St. Pantaléon zo leuk op de borjes staat:
Na St. Pantaléon kan ik een flink stuk verder dalen naar Goult. Ook een leuk dorpje, maar ik krijg het niet mooi voor de lens. Dan maar door naar Lumières en dan i.v.m. een opgebroken stuk weg, een paar honderd meter over de drukke D900 naar de afslag naar Lacoste. Na de kruising met de Véloroute du Calavon begint de gelijkmatig lopende 4 km lange klim naar het dorpje met de ruïne van het kasteel van de Marquis de Sade. Ik klim door het dorpje richting Ménerbes en kan daarna al weer een heel eind dalen.
Ménerbes:
Vlak voor Ménerbes begin ik dan aan de ook weer mooi gelijkmatige klim richting Bonnieux. Hier krijg ik het, klimmend in 't zonnetje, voor het eerst pas een beetje echt warm in mijn outfit. Op de côte in de buurt van het dorpje, zie ik boven de verkleurde bladeren van de hier volop aanwezig fruitbomen het village perché (tegen een helling gebouwd dorpje) al liggen.
Bonnieux:
Bonnieux ligt echt bijna verticaal tegen de Luberon 'geplakt' en vanaf de D3 kom ik zo ongeveer halverwege de hoogte het dorpje binnen. Ook hier nog toeristen genoeg, maar 't is er niet 'hinderlijk druk'. Bij de plaatselijke Pharmacie 'neem ik nog even de temperatuur op' , alvorens door de smalle straatjes verder te klimmen richting Lourmarin.
De middagtemperatuur (14:50 uur) in Bonnieux:
Ik rijd helemaal door totdat ik op de D943, de weg Lourmarin-Apt, uitkom en ga daar linksaf richting Col du Pointu. Na een paar kilometer klimmen, neem ik de D113 naar Buoux. Na een korte afdaling, rijd ik door de prachtige kloof en geniet weer van het imposante landschap hier. Maar lang is de kloof niet, dus ben ik zo in Buoux. Er is hier in dit piepkleine dorpje zo op maandag weinig leven. Maar het is een schilderachtig en historisch plekje.
De klokkentoren van het kerkje in Buoux:
Na Buoux is het landschap open en rijd ik weer in de zon. Prachtig zie ik de weg zich voor mij omhoog slingeren. Eenmaal op het plateau hier in de Luberon aangekomen, volgt er nog een dikke 5 km dalen naar Apt. Ook dit deel van de route gaat door een vrij open landschap, zodat ook hier nog genoeg te genieten valt. In Apt kan ik vlot door het stadsverkeer komen en zie aan het einde van dit tochtje dat ik toch nog weer 90 km gefietst heb. Voorlopig voor het laatst, want vandaag (dinsdag) neem ik maar een rustdag. Het weerbericht geeft aan dat het morgen gaat regenen en daarna komen er een paar zonnige dagen met middagtemperaturen van 'slechts' 15 en 17 graden. En voor de dagen daarna ziet het weer er, voorlopig althans, nogal wisselvallig uit. Ook hier houdt het zeer fraaie weer natuurlijk een keer op !
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 12 nov 2011 15:43, 2 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Zitten soms alle forummers in het buitenland deze week?
Vandaag gefietst in de buurt van Woubrugge(vakantie). 60km. Door welke dorpen ik allemaal gekomen ben? Ik zu het niet weten....maar man o man wat een wind! Niet normaal meer...
"Sommige hellingen in de Tour zijn zo steil, dat de omwonenden er nog nooit iemand hebben zien fietsen. Vandaar dat bekijks."