Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

NickLapin
Forum-lid

NickLapin 20 jun 2021 17:00

Vandaag na een ritje tot de conclusie gekomen dat de ketting toch echt aan vervanging toe is. Even puzzelen wat leverbaar is. Dub nog even tussen Shimano Ultegra en Campagnolo. Meteen de heleboel smeren. Stuurlint vervangen (had ik nog wel liggen). Frame in alle 'hoeken&gaten' schoongemaakt. Relaxed vaderdagje fietjes knutselen, zeg maar. :D

0475
Forum-lid

0475 20 jun 2021 21:53

Niet aan de eigen fiets maar eerder deze week 3 fietsen van familie van een nieuwe ketting voorzien. Die waren serieus aan vervanging toe. 1 van de 3 cassettes was twijfelachtig qua slijtage en na een ritje vandaag het telefoontje dat hij nu inderdaad wel eens doortrapt met de nieuwe ketting. Nou, moest vanavond heel wat webshops bezoeken, gelukkig was er nog een die de benodigde cassette had. Snel besteld. Hopelijk geen voorraadverschillen daar en over een paar dagen in huis zodat het familie-lid binnenkort op vakantie kan met een fiets die in orde is.

Sulla
Forum-lid

Sulla 20 jun 2021 22:16

Niet echt geklust....maar de schoonmaak was een ramp. Echt overal op de meest onmogelijke plekken hele hardnekkig vastgeplakte fragmenten naaktslak.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 20 jun 2021 22:47

Nieuwe ketting & cassette. Poetsbeurtje en inpakken voor weekje Fryslân.
Dogma F

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 09 jul 2021 10:30

Tubeless bandjes vervangen.

Pro One eraf en Vittoria Corsa Control erop. Beiden 25mm en ze vallen beiden net even breed (27.2mm op mijn brede velgen)

Lukt niet met de voetpomp, ventielkern moet eruit en compressor nodig (met pompkop met hoog debiet) en dan nog ging het niet van de eerste keer (compressor moest echt al op 8bar staan bij eerste luchtstoot)

Verder zijn de Corsa's niet luchtdicht zonder melk (normaal voor TLR bandjes)

Straks mijn eerste ritje doen met deze banden, hopelijk gaan ze langer mee dan de Pro One, daar zat de draad erdoor na 2600km (achterband), niet overal maar op 2 plekken was het karkas goed te zien, ze bleven ook niet meer op druk.

Al bij al toch weer een uurtje zoet geweest
Afbeelding

nielsve
Forum-lid

nielsve 10 jul 2021 11:33

De ultegra remschijven (2x 160mm) vervangen door de xtr's (160mm en 140mm). Had wat extra kabel nodig van in het kader om de remklauw passend te krijgen op het frame.

Tijdens het demonteren en monteren heb ik de boutbevestigingspen zoals op de foto niet losgehad dus ik vraag me af welk nut deze heeft?
disc.png

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 10 jul 2021 12:52

Dat vraag ik me ook steeds af als ik aan de remmen werk
Afbeelding

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 10 jul 2021 15:00

Gewoon verwijderen want dan pas zie/merk je welk nut deze bevestigingen hebben. ;) :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

nielsve
Forum-lid

nielsve 10 jul 2021 18:04

Haha ok, dan hoef ik me geen zorgen te maken!

Jac
Forum-lid

Jac 10 jul 2021 19:01

Ik had al paar dagen een kraak/tik tijdens het staand fietsen en aanzetten . Zitten nergens last van ook niet met druk op de pedalen . Staand met druk op de voorbouw ging ook goed , balhoofd / stuur was het niet . 1 slecht schoen plaatje vervangen, geen resultaat. Snelspanner losser / vaster geen resultaat. Veertjes er uit , geen resultaat .
Uitvalpadden ingevet geen resultaat . Uiteindelijk vanmorgen de crank gedemonteerd en schoongemaakt , bracket lagers gecontroleerd en schoongemaakt , alles opnieuw in het marine grease vet gezet en weer gemonteerd. Daarna 60km gefietst met een stille fiets .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Aerodynamik
Forum-lid

Aerodynamik 11 jul 2021 14:15

Ik wilde mijn balhoofdlagers vervangen van mijn Koga Colmaro Allroad. Via een dealer de benodigde lagers ontvangen, maar ik krijg de speling er maar niet uit. Lijkt ook wel alsof het lager iets te ver uitsteekt?

Afbeelding

i-mac

i-mac 11 jul 2021 15:44

Soms heeft een mens van die momenten ... Ik was vergeten dat er nog een plug in de achterband zat. En die heeft het gisteren opgegeven. Daar sta je dan ver weg van alles en iedereen in de stromende regen.

Deze morgen pas ontdekt toen ik de band eens goed inspecteerde. Band netjes gepoetst, dan een plakker in de band gedaan. Deze middag eens kijken of dat de oplossing is.

Los daarvan krijg ik de band wel heel moeilijk op de velg. Ik vraag me af of een tubeless band ook even mag "rekken" voor je ze oplegt. Bij een gewone buitenband voor de koersfiets rek ik die een klein stukje uit.

Plaats reactie