Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2023

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 sep 2023 14:47

bartdr schreef: 08 sep 2023 10:46 Nog een bedenking: in de tour rijdt Jumbo soms een hele dag harde koers. Dat lijkt mij ook hoe Van Aert het meeste kans maakt in de monumenten: sloopwerk vanaf kilometer 1, zodat de net iets explosievere types die explosiviteit kwijt zijn tegen dat ze ze zouden willen gebruiken.
Jumbo kan perfect een ploeg opstellen die een hele Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix sloopwerk zou kunnen doen, maar dan moeten ze heel die klassieke ploeg opsouperen zodat Van Aert een lange, zware finale kan rijden tegen een selecte groep toppers.
Kan zijn dat ze dan nog geen monument winnen, maar dan hebben ze tenminste eens volledig de kaart Van Aert getrokken. Iets wat hij al lang verdiend heeft met alles wat hij als toptalent in teken van de ploeg gedaan heeft.

Ik blijf bij Jumbo heel vaak met de vraag zitten: waarom moet alles en iedereen wijken voor de gele trui en is dat niet het geval voor een overwinning in een monument? Laten we niet vergeten dat Van Aert de groene trui ook gewonnen heeft omdat hij zo sterk was dat hij dat kon forceren, want het was altijd "geel is het hoofddoel, groen winnen nemen we erbij als de marge er is".
Ik zou het niet beter kunnen zeggen.
Als verklaring? Misschien omdat het een Nederlandse ploeg is waar geel in de TdF echt wel heel erg gewaardeerd wordt vs andere koersen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 sep 2023 14:49

Babaloose schreef: 08 sep 2023 10:59 De TdF is de enige wielerwedstrijd die telt voor het Nederlandse publiek als geheel, en dus de enige wielerwedstrijd die telt voor een Nederlandse sponsor.

RvV, P-R, en al helemaal de groene trui zijn nauwelijks van belang buiten wielerkringen.
Dat zou een verklaring kunnen zijn. Nederland heeft niet dezelfde koerscultuur waar elke koers veel aandacht krijgt.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 sep 2023 14:50

Ernie C. schreef: 08 sep 2023 11:02 In de Tour worden de sponsors terugbetaald en geel doet dat het beste. Wat dat betreft rijdt Wout daar ook voor zijn riante salaris en de kosten van die geweldige, revolutionaire begeleiding.
Geweldige revolutionaire begeleiding? Ik meet dat liever aan resultaten af dan aan mediapraatjes.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 08 sep 2023 14:52

Zelfs Remco? Heb op dit moment toch wel een hogere pet op Pogacar die twee TDF's gewonnen heeft.
Laatst gewijzigd door ColumsbusMJ op 08 sep 2023 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 sep 2023 14:55

mao schreef: 08 sep 2023 13:15

T’s meer dat in Nederland Geel in Parijs, heel veel belangrijker is dan een klassieker..

Dag overwinning toer 1/2 punt
Klassieker 1 punt
PR 1 1/2 punt
Wk 2 punten
Geel 7 punten

Dat is dan mijn gevoel hè…..
Ik snap het plaatje wel.
Maar uiteindelijk wint er geen Nederlander de TdF, ook niet meteen kanshebbers in de toekomst.

Moet ik als Vlaming blij zijn als pakweg Alaphilippe de TdF zou gewonnen hebben, puur omdat die in een Vlaams team reed? Dat zou me eerlijk gezegd worst wezen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 sep 2023 14:57

ColumsbusMJ schreef: 08 sep 2023 14:52 [vimeo][/vimeo]Zelfs Remco? Heb op dit moment toch wel een hogere pet op Pogacar die twee TDF's gewonnen heeft.
De strijd tussen VanAert en Remco ging vooral over tt. Dat bedoelde ik.

Misschien omdat de TdF zwaarder doorweegt in Nederland.

Hier ook fan van Pogi hoor, vooral dan voor zijn manier van rijden en dat hij niet buigt voor de TdF als enige koers die telt en lekker de RvV komt winnen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16732
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 sep 2023 14:58

lugosi schreef: 08 sep 2023 14:50
Ernie C. schreef: 08 sep 2023 11:02 In de Tour worden de sponsors terugbetaald en geel doet dat het beste. Wat dat betreft rijdt Wout daar ook voor zijn riante salaris en de kosten van die geweldige, revolutionaire begeleiding.
Geweldige revolutionaire begeleiding? Ik meet dat liever aan resultaten af dan aan mediapraatjes.
Mediapraatjes kosten hetzelfde als wetenschappers ;)
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 sep 2023 15:02

ColumsbusMJ schreef: 08 sep 2023 13:30 Is Parijs-Roubaix belangrijker dan de Ronde van Vlaanderen? Ken het sportieve belang in historisch perspectief niet, ik kan wel meer genieten van de Ronde van Vlaanderen.
Ik vind de huidige RvVl minder een klassieker dan op het oude parcours, nu wordt er meer gekozen voor een spectaculair parcours waarbij klimmers/punchers winnen.
Vroeger was het een koers voor erg sterke renners, zonder specifieke klim of punch kwaliteiten.

Omdat PR vasthoud aan zijn traditie vind ik het zeker een belangrijkere wedstrijd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 sep 2023 15:05

ColumsbusMJ schreef: 08 sep 2023 13:30 Is Parijs-Roubaix belangrijker dan de Ronde van Vlaanderen? Ken het sportieve belang in historisch perspectief niet, ik kan wel meer genieten van de Ronde van Vlaanderen.
Ik denk dat ze voor renners objectief gezien beide even "belangrijk" zijn.
Maar ik meen eens gelezen te hebben dat qua kijkcijfers Parijs-Roubaix beter dan de Ronde Van Vlaanderen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4924
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 08 sep 2023 17:18

lugosi schreef: 08 sep 2023 14:55
mao schreef: 08 sep 2023 13:15

T’s meer dat in Nederland Geel in Parijs, heel veel belangrijker is dan een klassieker..

Dag overwinning toer 1/2 punt
Klassieker 1 punt
PR 1 1/2 punt
Wk 2 punten
Geel 7 punten

Dat is dan mijn gevoel hè…..
Ik snap het plaatje wel.
Maar uiteindelijk wint er geen Nederlander de TdF, ook niet meteen kanshebbers in de toekomst.

Moet ik als Vlaming blij zijn als pakweg Alaphilippe de TdF zou gewonnen hebben, puur omdat die in een Vlaams team reed? Dat zou me eerlijk gezegd worst wezen.
Het zal sommige hier verbazen maar met sporten zal het me een worst wezen wat voor nationaliteit ( of team) de sporter heeft.
Ik geniet het meest van de underdog die wint, diegene met net 1% minder talent maar met inzet het weet te compenseren..

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 08 sep 2023 17:20

Verbaast mij niets hoor! Zo sta ik er ook in.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 sep 2023 17:53

mao schreef: 08 sep 2023 17:18
Het zal sommige hier verbazen maar met sporten zal het me een worst wezen wat voor nationaliteit ( of team) de sporter heeft.
Ik geniet het meest van de underdog die wint, diegene met net 1% minder talent maar met inzet het weet te compenseren..
Nationaliteit renner of team zal me ook worst wezen, of het de underdog is of niet interesseert me ook niet zo. De manier waarop iemand wint dat spreekt me aan, of niet.

Plaats reactie