Het grote schijfremmentopic
Gebruik het gaatje waar het borgpalletje normaal inzit om bijv met een priem van daar open te draaien. Of haal daar wat ijzerdraat doorheen, zodat je er met een tangetje kracht op kunt zetten.
Dat schroefje hoort trouwens helemaal niet vast te zitten.
Dat schroefje hoort trouwens helemaal niet vast te zitten.
Vanochtend vroeg opgestaan om hem los te maken, had hem eergister tot vandaag al enkele keren met kruipolie ingespoten. Internet afgestruind voor tips. Wilde niet uitboren.
De achterzijde waar dat borgpalletje zit brak, zo vast zat dat schroefje.
Uiteindelijk kwam hij los door de remklauw te verwijderen en een verfbrander erop te zetten.
Schroefje bleek behoorlijk geoxideerd wat hem muurvast zette.
Nieuw schroefje heb ik ingevet en zeer losjes aangedraaid. Heb tegen gekozen voor een xtr schroefje waar een imbuskop op zit.
De achterzijde waar dat borgpalletje zit brak, zo vast zat dat schroefje.
Uiteindelijk kwam hij los door de remklauw te verwijderen en een verfbrander erop te zetten.
Schroefje bleek behoorlijk geoxideerd wat hem muurvast zette.
Nieuw schroefje heb ik ingevet en zeer losjes aangedraaid. Heb tegen gekozen voor een xtr schroefje waar een imbuskop op zit.
kruipolie in de buurt van je remblokken. Ik weet niet of dat nou zo'n wijs plan is geweest...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik zit met precies hetzelfde probleem: vastzittende borgschroef in Ultegra-remmen. WD40 helpt bij mij ook (nog) niet. Warm maken heb ik ook aan gedacht maar vind ik een beetje link in combinatie met de kunststof afdichtingen in de kemklauw. Op internet las ik nog dat iemand ammoniak adviseerde, dat zou de aluminiumoxide oplossen dat tussen de klauw en de schroef zit. Iemand daar ervaring mee?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13788
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Die remklauw kan wel wat hitte hebben wat denk je hoe warm blokken kunnen worden.
Je hoeft de klauw geen 300 graden te maken. Inspuiten met wd40 of kruipolie kan, maar de blokken zijn daarna niet meer bruikbaar en maak de klauw goed schoon, zodat niet de overtollige olie op de nieuwe blokken gaat zitten.
Smeer de schroefdraad van de borgpen altijd in met vet of montage pasta. En niet te vast draaien! 2/3nm is echt wel zat. En zorg dat je er goed bij kunt bij het achterwiel is het vaak lastig als de schroef aan de binnenzijde zit zoals bv bij sram.
Je hoeft de klauw geen 300 graden te maken. Inspuiten met wd40 of kruipolie kan, maar de blokken zijn daarna niet meer bruikbaar en maak de klauw goed schoon, zodat niet de overtollige olie op de nieuwe blokken gaat zitten.
Smeer de schroefdraad van de borgpen altijd in met vet of montage pasta. En niet te vast draaien! 2/3nm is echt wel zat. En zorg dat je er goed bij kunt bij het achterwiel is het vaak lastig als de schroef aan de binnenzijde zit zoals bv bij sram.
Zo te lezen op internet ben ik laaaang niet de enige. Veel klachten over deze schroeven en het zachte materiaal van de kop.
Mijn blokken zitten er al bijna 3 jaar (18000 km) in dus het werd tijd om ze te vervangen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Uitboren?
In ieder geval geleerd om het schroefje in te vetten (is vaseline goed?) En niet te strak aan te draaien.
Verder is mijn conclusie dat de achterremblokken extreem lang mee kunnen gaan (Ik fiets het hele jaar door weer en wind), voor zijn ze al 1 of 2 keer vervangen.
Verder is mijn conclusie dat de achterremblokken extreem lang mee kunnen gaan (Ik fiets het hele jaar door weer en wind), voor zijn ze al 1 of 2 keer vervangen.
Ik heb mijn schroef inmiddels uitgeboord. De kop was inmiddels na alle pogingen zover beschadigd dat het geen zin meer had andere oplossingen te proberen. Het valt me inderdaad ook op dat de schroef van erg zacht metaal is gemaakt. (bij het uitboren dan wel weer een voordeel)
Ik heb inmiddels een nieuwe schroef besteld die ik er weer in ga proberen te krijgen. Als dat niet lukt ga ik een splitpen proberen, die bij andere (oudere?) modellen ook wordt gebruikt. Op zich ook niet zo slecht lijkt me, Die is er in ieder geval wat makkelijker uit te trekken mocht ie corroderen.
Blijft mijns inziens toch een dubieuze constructie van Shimano. Een aluminium remklauw in direct contact met een metalen schroef in een vochtige omstandigheid, dat staat volgens mij garant voor corrosie en dus problemen. Voorkomen met vet kan natuurlijk, maar ook weer link in de buurt van de remblokken.
Ik heb inmiddels een nieuwe schroef besteld die ik er weer in ga proberen te krijgen. Als dat niet lukt ga ik een splitpen proberen, die bij andere (oudere?) modellen ook wordt gebruikt. Op zich ook niet zo slecht lijkt me, Die is er in ieder geval wat makkelijker uit te trekken mocht ie corroderen.
Blijft mijns inziens toch een dubieuze constructie van Shimano. Een aluminium remklauw in direct contact met een metalen schroef in een vochtige omstandigheid, dat staat volgens mij garant voor corrosie en dus problemen. Voorkomen met vet kan natuurlijk, maar ook weer link in de buurt van de remblokken.