Pagina 1817 van 1870

Re: Canyon

Geplaatst: 30 jan 2024 22:27
door ric
Basv.L. schreef: 30 jan 2024 22:08
ric schreef: 27 jan 2024 15:46
In tussentijd wel nieuwe Ultegra versie gekomen met powermeter voor zelfde prijs :-( Wel andere kleuren.
Jij hebt toch ook gewoon de nieuwe Ultegra? En die powermeter van Shimano zelf is toch niet heel accuraat.
Yep. Is een powermeter van 4iiii ...

Re: Canyon

Geplaatst: 30 jan 2024 22:38
door daniel1975
Basv.L. schreef: 30 jan 2024 22:12
daniel1975 schreef: 29 jan 2024 15:49 105 vs Ultegra is imho een no-brainer: net zo goed alleen is het zwart van de 105 mooier vs iets minder gewicht Ultegra.

Een 105 fiets die verder ineens helemaal goed te maken is zou mijn voorkeur hebben.
Ultegra scheelt bijna vijfhonderd grammetjes volgens een video van GC performance. Dat zijn goedkope grammetjes in vergelijking met andere onderdelen. Als je bedenkt dat 105 ongeveer 1000,- euro kost en Ultegra 1500,-

Daarnaast zijn de cranks van 105 minder stijf omdat ze niet met dezelfde verlijmde constructie zijn gemaakt als Dura Ace en Ultegra. maar deels gesmeed. De voorderailleur is beduidend minder snel. En de shifters missen de knop op de bovenkant waarmee je je Garmin of Wahoo kan bedienen. Ook geen poort voor sprint of klim shifters. 105 wint het alleen op de looks, in mijn mening.
Verschil is 275gr, jij vergelijkt met DuraAce.
Crankstijfheid merk een gewone sterveling niet. Ouderwetse schroef-bb’s waren ook slapen toch kon Sky heel veel winnen met zo’n ouderwets BB.
Hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk die extra poorten? Enige wat ik inderdaad in de winter met handschoenen mis is die knopjes om je Garmin te scrollen. Dat overleef ik wel.
Spijkers op laag water zoeken dus imho.

Re: Canyon

Geplaatst: 30 jan 2024 22:44
door pino
Met minder dan Ultratec durf je je toch niet buiten te vertonen ?

(psst, in de opruiming weer 2 cassettes met een 18 gevonden)

Re: Canyon

Geplaatst: 30 jan 2024 22:44
door Kornuit
daniel1975 schreef: 30 jan 2024 22:38
Basv.L. schreef: 30 jan 2024 22:12
daniel1975 schreef: 29 jan 2024 15:49 105 vs Ultegra is imho een no-brainer: net zo goed alleen is het zwart van de 105 mooier vs iets minder gewicht Ultegra.

Een 105 fiets die verder ineens helemaal goed te maken is zou mijn voorkeur hebben.
Ultegra scheelt bijna vijfhonderd grammetjes volgens een video van GC performance. Dat zijn goedkope grammetjes in vergelijking met andere onderdelen. Als je bedenkt dat 105 ongeveer 1000,- euro kost en Ultegra 1500,-

Daarnaast zijn de cranks van 105 minder stijf omdat ze niet met dezelfde verlijmde constructie zijn gemaakt als Dura Ace en Ultegra. maar deels gesmeed. De voorderailleur is beduidend minder snel. En de shifters missen de knop op de bovenkant waarmee je je Garmin of Wahoo kan bedienen. Ook geen poort voor sprint of klim shifters. 105 wint het alleen op de looks, in mijn mening.
Verschil is 275gr, jij vergelijkt met DuraAce.
Crankstijfheid merk een gewone sterveling niet. Ouderwetse schroef-bb’s waren ook slapen toch kon Sky heel veel winnen met zo’n ouderwets BB.
Hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk die extra poorten? Enige wat ik inderdaad in de winter met handschoenen mis is die knopjes om je Garmin te scrollen. Dat overleef ik wel.
Spijkers op laag water zoeken dus imho.
Zinloze discussie. Iedereen heeft toch zijn eigen overwegingen en overtuigingen om iets wel/niet te kopen.

Re: Canyon

Geplaatst: 30 jan 2024 22:53
door Basv.L.
daniel1975 schreef: 30 jan 2024 22:38
Basv.L. schreef: 30 jan 2024 22:12
daniel1975 schreef: 29 jan 2024 15:49 105 vs Ultegra is imho een no-brainer: net zo goed alleen is het zwart van de 105 mooier vs iets minder gewicht Ultegra.

Een 105 fiets die verder ineens helemaal goed te maken is zou mijn voorkeur hebben.
Ultegra scheelt bijna vijfhonderd grammetjes volgens een video van GC performance. Dat zijn goedkope grammetjes in vergelijking met andere onderdelen. Als je bedenkt dat 105 ongeveer 1000,- euro kost en Ultegra 1500,-

Daarnaast zijn de cranks van 105 minder stijf omdat ze niet met dezelfde verlijmde constructie zijn gemaakt als Dura Ace en Ultegra. maar deels gesmeed. De voorderailleur is beduidend minder snel. En de shifters missen de knop op de bovenkant waarmee je je Garmin of Wahoo kan bedienen. Ook geen poort voor sprint of klim shifters. 105 wint het alleen op de looks, in mijn mening.
Verschil is 275gr, jij vergelijkt met DuraAce.
Crankstijfheid merk een gewone sterveling niet. Ouderwetse schroef-bb’s waren ook slapen toch kon Sky heel veel winnen met zo’n ouderwets BB.
Hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk die extra poorten? Enige wat ik inderdaad in de winter met handschoenen mis is die knopjes om je Garmin te scrollen. Dat overleef ik wel.
Spijkers op laag water zoeken dus imho.
Oke mijn fout, alsnog een nette gewichtsbesparing. Het ging erij vooral om dat Ultegra werd weg gezet als een slechte deal wat het zeker niet is.

Wat betreft de stijfheid, in kan in de sprint een 105 crankstel zover laten flexen dat de kettingbladen aanlopen. De poorten gebruiken ik zelf niet maar de knop voor de Wahoo is erg fijn.

Re: Canyon

Geplaatst: 30 jan 2024 23:02
door Kornuit
Basv.L. schreef: 30 jan 2024 22:53
daniel1975 schreef: 30 jan 2024 22:38
Basv.L. schreef: 30 jan 2024 22:12

Ultegra scheelt bijna vijfhonderd grammetjes volgens een video van GC performance. Dat zijn goedkope grammetjes in vergelijking met andere onderdelen. Als je bedenkt dat 105 ongeveer 1000,- euro kost en Ultegra 1500,-

Daarnaast zijn de cranks van 105 minder stijf omdat ze niet met dezelfde verlijmde constructie zijn gemaakt als Dura Ace en Ultegra. maar deels gesmeed. De voorderailleur is beduidend minder snel. En de shifters missen de knop op de bovenkant waarmee je je Garmin of Wahoo kan bedienen. Ook geen poort voor sprint of klim shifters. 105 wint het alleen op de looks, in mijn mening.
Verschil is 275gr, jij vergelijkt met DuraAce.
Crankstijfheid merk een gewone sterveling niet. Ouderwetse schroef-bb’s waren ook slapen toch kon Sky heel veel winnen met zo’n ouderwets BB.
Hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk die extra poorten? Enige wat ik inderdaad in de winter met handschoenen mis is die knopjes om je Garmin te scrollen. Dat overleef ik wel.
Spijkers op laag water zoeken dus imho.
Oke mijn fout, alsnog een nette gewichtsbesparing. Het ging erij vooral om dat Ultegra werd weg gezet als een slechte deal wat het zeker niet is.

Wat betreft de stijfheid, in kan in de sprint een 105 crankstel zover laten flexen dat de kettingbladen aanlopen. De poorten gebruiken ik zelf niet maar de knop voor de Wahoo is erg fijn.
Dat zal dan eerder door een slap frame komen. Onmogelijk dat je zo hard trapt dat het aanloopt door het crankstel. Of ben je Hoogland?
:mrgreen:

Re: Canyon

Geplaatst: 30 jan 2024 23:13
door Basv.L.
NuitKor schreef: 30 jan 2024 23:02
Basv.L. schreef: 30 jan 2024 22:53
daniel1975 schreef: 30 jan 2024 22:38
Verschil is 275gr, jij vergelijkt met DuraAce.
Crankstijfheid merk een gewone sterveling niet. Ouderwetse schroef-bb’s waren ook slapen toch kon Sky heel veel winnen met zo’n ouderwets BB.
Hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk die extra poorten? Enige wat ik inderdaad in de winter met handschoenen mis is die knopjes om je Garmin te scrollen. Dat overleef ik wel.
Spijkers op laag water zoeken dus imho.
Oke mijn fout, alsnog een nette gewichtsbesparing. Het ging erij vooral om dat Ultegra werd weg gezet als een slechte deal wat het zeker niet is.

Wat betreft de stijfheid, in kan in de sprint een 105 crankstel zover laten flexen dat de kettingbladen aanlopen. De poorten gebruiken ik zelf niet maar de knop voor de Wahoo is erg fijn.
Dat zal dan eerder door een slap frame komen. Onmogelijk dat je zo hard trapt dat het aanloopt door het crankstel. Of ben je Hoogland?
:mrgreen:
De betreffende fiets was een Merida scultura, nieuwste model.

Re: Canyon

Geplaatst: 31 jan 2024 06:09
door ColumsbusMJ
Basv.L. schreef: 30 jan 2024 23:13
NuitKor schreef: 30 jan 2024 23:02
Basv.L. schreef: 30 jan 2024 22:53
Oke mijn fout, alsnog een nette gewichtsbesparing. Het ging erij vooral om dat Ultegra werd weg gezet als een slechte deal wat het zeker niet is.

Wat betreft de stijfheid, in kan in de sprint een 105 crankstel zover laten flexen dat de kettingbladen aanlopen. De poorten gebruiken ik zelf niet maar de knop voor de Wahoo is erg fijn.
Dat zal dan eerder door een slap frame komen. Onmogelijk dat je zo hard trapt dat het aanloopt door het crankstel. Of ben je Hoogland?
:mrgreen:
De betreffende fiets was een Merida scultura, nieuwste model.
Tijd voor een Canyon.

Re: Canyon

Geplaatst: 31 jan 2024 06:37
door Djemz
Basv.L. schreef: 30 jan 2024 22:12
daniel1975 schreef: 29 jan 2024 15:49 105 vs Ultegra is imho een no-brainer: net zo goed alleen is het zwart van de 105 mooier vs iets minder gewicht Ultegra.

Een 105 fiets die verder ineens helemaal goed te maken is zou mijn voorkeur hebben.
Ultegra scheelt bijna vijfhonderd grammetjes volgens een video van GC performance. Dat zijn goedkope grammetjes in vergelijking met andere onderdelen. Als je bedenkt dat 105 ongeveer 1000,- euro kost en Ultegra 1500,-

Daarnaast zijn de cranks van 105 minder stijf omdat ze niet met dezelfde verlijmde constructie zijn gemaakt als Dura Ace en Ultegra. maar deels gesmeed. De voorderailleur is beduidend minder snel. En de shifters missen de knop op de bovenkant waarmee je je Garmin of Wahoo kan bedienen. Ook geen poort voor sprint of klim shifters. 105 wint het alleen op de looks, in mijn mening.
Qua fiets scheelt het wel 2000€. En de 105 heeft dan nog een powermeter erbij ook. Voor de rest is het hetzelfde frame, wielen op de ultegra zijn iets duurder, maar zeker geen 1500€ duurder. Misschien 500€ als het al zoveel is.

Vandaar snap ik het prijsverschil niet goed en daardoor dus ook niet waarom je een ultegra zou kopen bij de aeroad.

Re: Canyon

Geplaatst: 31 jan 2024 06:49
door Kornuit
Basv.L. schreef: 30 jan 2024 23:13
NuitKor schreef: 30 jan 2024 23:02
Basv.L. schreef: 30 jan 2024 22:53
Oke mijn fout, alsnog een nette gewichtsbesparing. Het ging erij vooral om dat Ultegra werd weg gezet als een slechte deal wat het zeker niet is.

Wat betreft de stijfheid, in kan in de sprint een 105 crankstel zover laten flexen dat de kettingbladen aanlopen. De poorten gebruiken ik zelf niet maar de knop voor de Wahoo is erg fijn.
Dat zal dan eerder door een slap frame komen. Onmogelijk dat je zo hard trapt dat het aanloopt door het crankstel. Of ben je Hoogland?
:mrgreen:
De betreffende fiets was een Merida scultura, nieuwste model.
Dat frame hoeft helemaal niet stijf te zijn. Ik lees dat je in een fietsenwinkel werkt, dan zou je toch ook weten dat je het crankstel niet kunt buigen? Of Squat je ook 200kg?

Re: Canyon

Geplaatst: 31 jan 2024 07:36
door daniel1975
NuitKor schreef: 31 jan 2024 06:49 . Ik lees dat je in een fietsenwinkel werkt, dan zou je toch ook weten dat je het crankstel niet kunt buigen? Of Squat je ook 200kg?
Dit dus. 100% dat die flex uit het frame komt.

Denk dat iedereen diep in zijn hart wel DuraAce wil, maar het geld er niet voor over heeft met de huidige prijzen.
En daar waar vroeger ook een functioneel verschil zat tussen de groepsets is dat anno nu echt nihil qua werking. Looks en gewicht is eigenlijk het enige. Die zogenaamde trage 105 voorderrailleur werd tot de introductie van de huidige 12sp nog geroemd om zijn snelheid en accuratesse. En het is van Shimano gewoon een bijzondere keuze dat ze 105 een mooier kleurtje hebben gegeven dan de Ultegra groep. Denk dat velen, ik in elk geval, dan toch gaan voor de looks omdat er verder functioneel weinig verschil is.

Re: Canyon

Geplaatst: 31 jan 2024 07:42
door jakkel
Basv.L. schreef: 30 jan 2024 22:53 Wat betreft de stijfheid, in kan in de sprint een 105 crankstel zover laten flexen dat de kettingbladen aanlopen.
:lol:

Ik ken een elite zonder contract renner die wedstrijden wint, hij rijdt geregeld mee in het groepje waar ik ook in mee rijd. Heeft een 105 groep (omwille van het goedkope... valpartijen). Kerel is haast letterlijk een beer en heeft zelfs een 56 blad (van aliexpress) steken. Vorig jaar was ik met 'm mee in het 'finalleke' dat we op het einde van een training ooit rijden. 20 minuten in z'n wiel gehangen en niet onder de 300W gekomen, dan kan je je wel inbeelden wat hij getrapt moet hebben, hé. Nog nooit horen klagen over een flexend crankstel hoor.

En over de discussie van goedkope groep op een (dure) merkfiets. Het is niet altijd niet kunnen, het is heel dikwijls ook niet willen.