Re: Canyon
Geplaatst: 30 jan 2024 22:27
Yep. Is een powermeter van 4iiii ...
Yep. Is een powermeter van 4iiii ...
Verschil is 275gr, jij vergelijkt met DuraAce.Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 22:12Ultegra scheelt bijna vijfhonderd grammetjes volgens een video van GC performance. Dat zijn goedkope grammetjes in vergelijking met andere onderdelen. Als je bedenkt dat 105 ongeveer 1000,- euro kost en Ultegra 1500,-daniel1975 schreef: ↑29 jan 2024 15:49 105 vs Ultegra is imho een no-brainer: net zo goed alleen is het zwart van de 105 mooier vs iets minder gewicht Ultegra.
Een 105 fiets die verder ineens helemaal goed te maken is zou mijn voorkeur hebben.
Daarnaast zijn de cranks van 105 minder stijf omdat ze niet met dezelfde verlijmde constructie zijn gemaakt als Dura Ace en Ultegra. maar deels gesmeed. De voorderailleur is beduidend minder snel. En de shifters missen de knop op de bovenkant waarmee je je Garmin of Wahoo kan bedienen. Ook geen poort voor sprint of klim shifters. 105 wint het alleen op de looks, in mijn mening.
Zinloze discussie. Iedereen heeft toch zijn eigen overwegingen en overtuigingen om iets wel/niet te kopen.daniel1975 schreef: ↑30 jan 2024 22:38Verschil is 275gr, jij vergelijkt met DuraAce.Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 22:12Ultegra scheelt bijna vijfhonderd grammetjes volgens een video van GC performance. Dat zijn goedkope grammetjes in vergelijking met andere onderdelen. Als je bedenkt dat 105 ongeveer 1000,- euro kost en Ultegra 1500,-daniel1975 schreef: ↑29 jan 2024 15:49 105 vs Ultegra is imho een no-brainer: net zo goed alleen is het zwart van de 105 mooier vs iets minder gewicht Ultegra.
Een 105 fiets die verder ineens helemaal goed te maken is zou mijn voorkeur hebben.
Daarnaast zijn de cranks van 105 minder stijf omdat ze niet met dezelfde verlijmde constructie zijn gemaakt als Dura Ace en Ultegra. maar deels gesmeed. De voorderailleur is beduidend minder snel. En de shifters missen de knop op de bovenkant waarmee je je Garmin of Wahoo kan bedienen. Ook geen poort voor sprint of klim shifters. 105 wint het alleen op de looks, in mijn mening.
Crankstijfheid merk een gewone sterveling niet. Ouderwetse schroef-bb’s waren ook slapen toch kon Sky heel veel winnen met zo’n ouderwets BB.
Hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk die extra poorten? Enige wat ik inderdaad in de winter met handschoenen mis is die knopjes om je Garmin te scrollen. Dat overleef ik wel.
Spijkers op laag water zoeken dus imho.
Oke mijn fout, alsnog een nette gewichtsbesparing. Het ging erij vooral om dat Ultegra werd weg gezet als een slechte deal wat het zeker niet is.daniel1975 schreef: ↑30 jan 2024 22:38Verschil is 275gr, jij vergelijkt met DuraAce.Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 22:12Ultegra scheelt bijna vijfhonderd grammetjes volgens een video van GC performance. Dat zijn goedkope grammetjes in vergelijking met andere onderdelen. Als je bedenkt dat 105 ongeveer 1000,- euro kost en Ultegra 1500,-daniel1975 schreef: ↑29 jan 2024 15:49 105 vs Ultegra is imho een no-brainer: net zo goed alleen is het zwart van de 105 mooier vs iets minder gewicht Ultegra.
Een 105 fiets die verder ineens helemaal goed te maken is zou mijn voorkeur hebben.
Daarnaast zijn de cranks van 105 minder stijf omdat ze niet met dezelfde verlijmde constructie zijn gemaakt als Dura Ace en Ultegra. maar deels gesmeed. De voorderailleur is beduidend minder snel. En de shifters missen de knop op de bovenkant waarmee je je Garmin of Wahoo kan bedienen. Ook geen poort voor sprint of klim shifters. 105 wint het alleen op de looks, in mijn mening.
Crankstijfheid merk een gewone sterveling niet. Ouderwetse schroef-bb’s waren ook slapen toch kon Sky heel veel winnen met zo’n ouderwets BB.
Hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk die extra poorten? Enige wat ik inderdaad in de winter met handschoenen mis is die knopjes om je Garmin te scrollen. Dat overleef ik wel.
Spijkers op laag water zoeken dus imho.
Dat zal dan eerder door een slap frame komen. Onmogelijk dat je zo hard trapt dat het aanloopt door het crankstel. Of ben je Hoogland?Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 22:53Oke mijn fout, alsnog een nette gewichtsbesparing. Het ging erij vooral om dat Ultegra werd weg gezet als een slechte deal wat het zeker niet is.daniel1975 schreef: ↑30 jan 2024 22:38Verschil is 275gr, jij vergelijkt met DuraAce.Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 22:12
Ultegra scheelt bijna vijfhonderd grammetjes volgens een video van GC performance. Dat zijn goedkope grammetjes in vergelijking met andere onderdelen. Als je bedenkt dat 105 ongeveer 1000,- euro kost en Ultegra 1500,-
Daarnaast zijn de cranks van 105 minder stijf omdat ze niet met dezelfde verlijmde constructie zijn gemaakt als Dura Ace en Ultegra. maar deels gesmeed. De voorderailleur is beduidend minder snel. En de shifters missen de knop op de bovenkant waarmee je je Garmin of Wahoo kan bedienen. Ook geen poort voor sprint of klim shifters. 105 wint het alleen op de looks, in mijn mening.
Crankstijfheid merk een gewone sterveling niet. Ouderwetse schroef-bb’s waren ook slapen toch kon Sky heel veel winnen met zo’n ouderwets BB.
Hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk die extra poorten? Enige wat ik inderdaad in de winter met handschoenen mis is die knopjes om je Garmin te scrollen. Dat overleef ik wel.
Spijkers op laag water zoeken dus imho.
Wat betreft de stijfheid, in kan in de sprint een 105 crankstel zover laten flexen dat de kettingbladen aanlopen. De poorten gebruiken ik zelf niet maar de knop voor de Wahoo is erg fijn.
De betreffende fiets was een Merida scultura, nieuwste model.NuitKor schreef: ↑30 jan 2024 23:02Dat zal dan eerder door een slap frame komen. Onmogelijk dat je zo hard trapt dat het aanloopt door het crankstel. Of ben je Hoogland?Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 22:53Oke mijn fout, alsnog een nette gewichtsbesparing. Het ging erij vooral om dat Ultegra werd weg gezet als een slechte deal wat het zeker niet is.daniel1975 schreef: ↑30 jan 2024 22:38
Verschil is 275gr, jij vergelijkt met DuraAce.
Crankstijfheid merk een gewone sterveling niet. Ouderwetse schroef-bb’s waren ook slapen toch kon Sky heel veel winnen met zo’n ouderwets BB.
Hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk die extra poorten? Enige wat ik inderdaad in de winter met handschoenen mis is die knopjes om je Garmin te scrollen. Dat overleef ik wel.
Spijkers op laag water zoeken dus imho.
Wat betreft de stijfheid, in kan in de sprint een 105 crankstel zover laten flexen dat de kettingbladen aanlopen. De poorten gebruiken ik zelf niet maar de knop voor de Wahoo is erg fijn.
Tijd voor een Canyon.Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 23:13De betreffende fiets was een Merida scultura, nieuwste model.NuitKor schreef: ↑30 jan 2024 23:02Dat zal dan eerder door een slap frame komen. Onmogelijk dat je zo hard trapt dat het aanloopt door het crankstel. Of ben je Hoogland?Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 22:53
Oke mijn fout, alsnog een nette gewichtsbesparing. Het ging erij vooral om dat Ultegra werd weg gezet als een slechte deal wat het zeker niet is.
Wat betreft de stijfheid, in kan in de sprint een 105 crankstel zover laten flexen dat de kettingbladen aanlopen. De poorten gebruiken ik zelf niet maar de knop voor de Wahoo is erg fijn.
Qua fiets scheelt het wel 2000€. En de 105 heeft dan nog een powermeter erbij ook. Voor de rest is het hetzelfde frame, wielen op de ultegra zijn iets duurder, maar zeker geen 1500€ duurder. Misschien 500€ als het al zoveel is.Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 22:12Ultegra scheelt bijna vijfhonderd grammetjes volgens een video van GC performance. Dat zijn goedkope grammetjes in vergelijking met andere onderdelen. Als je bedenkt dat 105 ongeveer 1000,- euro kost en Ultegra 1500,-daniel1975 schreef: ↑29 jan 2024 15:49 105 vs Ultegra is imho een no-brainer: net zo goed alleen is het zwart van de 105 mooier vs iets minder gewicht Ultegra.
Een 105 fiets die verder ineens helemaal goed te maken is zou mijn voorkeur hebben.
Daarnaast zijn de cranks van 105 minder stijf omdat ze niet met dezelfde verlijmde constructie zijn gemaakt als Dura Ace en Ultegra. maar deels gesmeed. De voorderailleur is beduidend minder snel. En de shifters missen de knop op de bovenkant waarmee je je Garmin of Wahoo kan bedienen. Ook geen poort voor sprint of klim shifters. 105 wint het alleen op de looks, in mijn mening.
Dat frame hoeft helemaal niet stijf te zijn. Ik lees dat je in een fietsenwinkel werkt, dan zou je toch ook weten dat je het crankstel niet kunt buigen? Of Squat je ook 200kg?Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 23:13De betreffende fiets was een Merida scultura, nieuwste model.NuitKor schreef: ↑30 jan 2024 23:02Dat zal dan eerder door een slap frame komen. Onmogelijk dat je zo hard trapt dat het aanloopt door het crankstel. Of ben je Hoogland?Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 22:53
Oke mijn fout, alsnog een nette gewichtsbesparing. Het ging erij vooral om dat Ultegra werd weg gezet als een slechte deal wat het zeker niet is.
Wat betreft de stijfheid, in kan in de sprint een 105 crankstel zover laten flexen dat de kettingbladen aanlopen. De poorten gebruiken ik zelf niet maar de knop voor de Wahoo is erg fijn.
Dit dus. 100% dat die flex uit het frame komt.