Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

MaSa
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:50

MaSa 10 jul 2013 07:06

Ik heb een aantal routes gemaakt via Bikeroute toaster en heb deze vervolgens op mijn Garmin gezet. Als ik deze route's laadt dan valt het mij op dat eigenlijk niet te zien is waar ik nu eigenlijk heen moet rijden .......... kennelijk navigeert het apparaat wel want deze geeft wel een melding als ik van de route afwijk.

Verder heb ik als ''locatie'' mijn huisadres opgeslagen. Als ik hier naartoe wil navigeren krijg ik een duidelijke witte pijl met instructies waarheen ik moet navigeren, tot zover goed. Wel loopt de Garmin telkens vast en duurt het laden/ herberekenen bijzonder lang en lijkt de Garmin op een gegeven moment te stoppen met navigeren omdat dan de witte navigatiepijl simpelweg verdwijnt.

Wie kan mij op het goede spoor zetten om deze dingen juist in te stellen ..... wellicht doe ik een aantal dingen niet goed?

Graag jullie tips en adviezen.

MaSa
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:50

MaSa 10 jul 2013 20:39

MaSa schreef:Ik heb een aantal routes gemaakt via Bikeroute toaster en heb deze vervolgens op mijn Garmin gezet. Als ik deze route's laadt dan valt het mij op dat eigenlijk niet te zien is waar ik nu eigenlijk heen moet rijden .......... kennelijk navigeert het apparaat wel want deze geeft wel een melding als ik van de route afwijk.

Verder heb ik als ''locatie'' mijn huisadres opgeslagen. Als ik hier naartoe wil navigeren krijg ik een duidelijke witte pijl met instructies waarheen ik moet navigeren, tot zover goed. Wel loopt de Garmin telkens vast en duurt het laden/ herberekenen bijzonder lang en lijkt de Garmin op een gegeven moment te stoppen met navigeren omdat dan de witte navigatiepijl simpelweg verdwijnt.

Wie kan mij op het goede spoor zetten om deze dingen juist in te stellen ..... wellicht doe ik een aantal dingen niet goed?

Graag jullie tips en adviezen.
Niemand?

maxplicity
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jan 2012 15:53

maxplicity 11 jul 2013 19:54

Wat ik doe is misschien omslachtig maar werkt wel uitstekend:
Eerst tekenen met de routing tool in Mapsource, opslaan als GPX bestand vervolgens omzetten naar TCX met programma WinGDB3 en deze TCX vervolgens uploaden naar Bikeroutetoaster om het hoogteprofiel in te bakken en evt. aanwijzingen / course points toe te voegen. Vervolgens versturen naar je Garmin als TCX in de map newfiles.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27900
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jul 2013 20:14

Maar waarom teken je dat niet rechtstreeks in BRT? Da's toch 10x beter leesbaar en makkelijker dan in Mapsource en je kunt tijdens het tekenen ook nog eens makkelijk wisselen van kaart.

MaSa
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:50

MaSa 12 jul 2013 18:28

havana schreef:Maar waarom teken je dat niet rechtstreeks in BRT? Da's toch 10x beter leesbaar en makkelijker dan in Mapsource en je kunt tijdens het tekenen ook nog eens makkelijk wisselen van kaart.
Ik begrijp nog niet goed wat ik fout doe of nalaat ......... maar dat zal aan mij liggen.

Ik ging er vanuit dat wanneer ik (volgens de aanwijzingen op youtube) een route teken met BRT het navigeren automatisch zou gaan ........

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 12 jul 2013 19:56

MaSa schreef:
havana schreef:Maar waarom teken je dat niet rechtstreeks in BRT? Da's toch 10x beter leesbaar en makkelijker dan in Mapsource en je kunt tijdens het tekenen ook nog eens makkelijk wisselen van kaart.
Ik begrijp nog niet goed wat ik fout doe of nalaat ......... maar dat zal aan mij liggen.

Ik ging er vanuit dat wanneer ik (volgens de aanwijzingen op youtube) een route teken met BRT het navigeren automatisch zou gaan ........
Het navigeren krijg je als je een gpx bestand download. Echter is dit niet aan te raden omdat de kaart waarop je tekent vaak niet overeenkomt met die van CN. Op het moment dat je een route overneemt die over een fietspad gaat (die vaak niet op citynavigator staat) krijg je ellende.

Het is dus aan te bevelen om tcx of crs bestanden te downloaden. Je kan hier evt ook meldingen inladen (waypoints) maar persoonlijk doe ik dat niet en tuur liever op het scherm :-).

Ook navigeren naar huis werkt niet zo best (route is zeker niet de snelste). Verder altijd herberekenen uitzetten.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27900
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jul 2013 08:55

Gpx is er in 2 smaken, de geplande en de gereden. Route en track, dus. Lekker handig hè? ;)

Aanwijzingen geven is niet het sterkste punt van de Garmin. Wil je het toch dan moet je Mapsource of Basecamp gebruiken en precies dezelfde kaart gebruiken als op de Garmin staat. En zelfs als je dat doet ontbreekt er nog wel eens een aanwijzing of komt er een aanwijzing op een vreemde plek. Je zult dus altijd een oog moeten houden op het kaartscherm en daarmee is de meerwaarde van routes eigenlijk weg (IMHO dan).

MaSa
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:50

MaSa 13 jul 2013 20:25

havana schreef:Gpx is er in 2 smaken, de geplande en de gereden. Route en track, dus. Lekker handig hè? ;)

Aanwijzingen geven is niet het sterkste punt van de Garmin. Wil je het toch dan moet je Mapsource of Basecamp gebruiken en precies dezelfde kaart gebruiken als op de Garmin staat. En zelfs als je dat doet ontbreekt er nog wel eens een aanwijzing of komt er een aanwijzing op een vreemde plek. Je zult dus altijd een oog moeten houden op het kaartscherm en daarmee is de meerwaarde van routes eigenlijk weg (IMHO dan).
Maar hoe navigeren jullie dan, of beter gezegd .... hoe rijden jullie een route na?
Ik kan het mis hebben maar wat is dan nog de meerwaarde van de Edge 800?

Geven jullie wellicht de route lijn een aparte kleur zodat je deze na kunt rijden?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 14 jul 2013 00:35

havana schreef:Gpx is er in 2 smaken, de geplande en de gereden. Route en track, dus. Lekker handig hè? ;)

Aanwijzingen geven is niet het sterkste punt van de Garmin. Wil je het toch dan moet je Mapsource of Basecamp gebruiken en precies dezelfde kaart gebruiken als op de Garmin staat. En zelfs als je dat doet ontbreekt er nog wel eens een aanwijzing of komt er een aanwijzing op een vreemde plek. Je zult dus altijd een oog moeten houden op het kaartscherm en daarmee is de meerwaarde van routes eigenlijk weg (IMHO dan).
Tja, dat doet de 810 dan wel beter dan de 800 die aan wijzingen komen net zoals bij de Garmin Streetpilots als een voorwaarschuwing en op tijd en je hoeft er niets voor in Basecamp of mapsource te doen. De 810 doet dit zowel met Courses en routes, GPX, TCX of Fit hat maakt niet uit en zelf met ofroad routes doet hij zijn best.

Groot nadeel is dat je door de frequentie van de aanwijzingen de rest van de functionaliteit praktisch niet meer gebruiken kan en het niet uit te zetten is.
Afbeelding

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 14 jul 2013 15:05

Het voordeel dat ik heb is dat ik ook nog een 705 bezit en deze gebruik voor het zien van de route . Dan kan ik op de 800 de getallen blijven bekijken . btw de 705 is redelijk gehavend , maar werkt nog steeds , al heeft ie de bekende storingen .

Ik laad de route wel in op beide toestellen , ingetekend bij GPSies en dan via mapsource. Op de 705 geef ik de route een kleurtje , want de roze/magenta gekleurde lijn wil nog wel eens wat afwijkingen geven . Net alsof ie wat way- of trackpoints mist.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

maxplicity
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jan 2012 15:53

maxplicity 18 jul 2013 12:13

Hier een linkje, Fool proof installatie voor je Garmin 800:

http://www.scarletfire.co.uk/2012/11/fo ... -edge-800/

Gebruikersavatar
tobi_as
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 06 okt 2010 22:52

Gebruikersavatar tobi_as 18 jul 2013 18:52

Ik heb net een nieuwe wielset aangeschaft. Deze is breder dan mijn vorige wielset en heeft aero spaken. Nu is het geval dat de spaakmagneet bij iedere omwenteling de sensorarm raakt. Nu kan ik dit verhelpen door de sensorarm omhoog te richten maar dit ziet er nogal gevaarlijk uit. Ik hoef er maar per ongeluk met voet tegen te stoten en hij slaat tussen mijn spaken. Zijn er ervaringen hoe ik dit probleem kan verhelpen?

Alvast bedankt!

Afbeelding
Keep calm and pedal like you stole it

Gesloten