Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39542
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 mar 2010 20:53

Staat de file wel in de goede directory?
Less is bore

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 09 mar 2010 21:09

[quote="Daniel1975"]Staat de file wel in de goede directory?[/quote]

nog specifieker: staat hij in de goede directory op de edge zelf en niet op je sd kaart.
(In de map "GPX")

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39542
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 mar 2010 21:59

Dat bedoelde ik dus met de gebruiksonvriendelijkheid van de Garmin.......
Less is bore

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 09 mar 2010 22:34

[quote="Daniel1975"]Dat bedoelde ik dus met de gebruiksonvriendelijkheid van de Garmin.......[/quote]

Tja tja tja. Je hebt gelijk en het is te gek voor woorden bij een apparaat van € 300 maar toch zou ik er niet buiten willen.

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 09 mar 2010 23:00

Twee vragen van een betrekkelijk nieuwe 705 gebruiker.

Met welke instellingen betreffende zoom van de kaart rijden jullie?
Volgens mij is tussen de 100 en 200 meter het beste.
En met welk detailniveau rijden jullie?

peettomaat
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 aug 2005 06:24

peettomaat 09 mar 2010 23:08

Dat bedoelde ik dus met de gebruiksonvriendelijkheid van de Garmin.......
Dat ben ik toch ook wel met je eens.Ik heb de 705 nu vanaf vrijdag ben er erg blij mee maar ik zoek/lees al 3 dagen naar wat nu de juiste basis instelling is voor de kaarten.
Wat zet je waar en met welke bestanden moet je werken, als je meerdere kaarten installeert kun je deze dan ook selecteren of maar een.
Ik heb er een sd kaart bij maar hoe weet ik dat de edge 705 daar vanaf leest.
Wat ik eigenlijk wil zijn eigenlijk 3 dingen: 1.zelf route rijden en deze later op kaart zien met snelheden en hartslag ( dit is gelukt) 2. zelf route op mac/pc maken en deze inladen in 705 en 3. routes van anderen inladen en narijden.
Dat moet toch niet zo moeilijk zijn ?

gr peet

p@home
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 jul 2005 23:29

p@home 09 mar 2010 23:39

Ik rijd rond met de kaart op 300 m ingesteld. Zo kan ik ver genoeg vooruit kijken. De detail zet ik op normaal zodat ik bij de Topo kaarten Belux/Benelux niet teveel detail zie. De reden daarvoor is dat het anders allemaal wat te chaotisch wordt.



rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 09 mar 2010 23:57

Kaartdetail bij mij op normaal.
Zoom niveau; als ik de weg redelijk ken en er zijn niet veel wegen dan richting 200 mtr.
Als de weg onbekend is en er zijn veel zijweggetjes, bochten etc. dan desnoods even naar 30 meter om vervolgens terug te gaan naar 50-120 mtr.

Met de Edge is erg veel mogelijk, dit heeft als gevolg dat het veelomvattend is en niet heel gemakkelijk.
Verder is het het eerste apparaat dat zoveel mogelijkheden ineen heeft...ik zie het een beetje als een apparaat in ontwikkeling.
Niet ideaal....haat-liefde.
Over zelf routes maken/inladen: Ik zet de routes rechtstreeks in de map op de Edge zelf, niet op de sd kaart. Een .gpx bestand in de map "GPX"en een .crs of .tcx betsand in de map "Courses"

O ja, als je een route maakt in Mapsource dan kiezen voor opslaan als .gpx en dit bestan converteren met bijv. www.gpsies.com naar een .crs bestand die je vervolgens in de map Courses zet.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13453
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 mar 2010 09:57

Wat ik eigenlijk wil zijn eigenlijk 3 dingen: 1.zelf route rijden en deze later op kaart zien met snelheden en hartslag ( dit is gelukt) 2. zelf route op mac/pc maken en deze inladen in 705 en 3. routes van anderen inladen en narijden.
Het is inderdaad af en toe een lastig apparaat, we zijn eigenlijk allemaal aan het beta testen.

2. Zelf een route maken doe je dmv mapsource (kan ook met ander programma's maar dat weet ik dan weer niet.) gewoon met je potloodje incoon, das wel te doen.

Je hebt dan een .gpx bestand, (daar navigeer je echt mee. Ik vind dat niet fijn (off road)) Als je dat wel vind, hoe je dit niet te doen:

Zet de .gpx om naar .crs bv met "GPX2CRS" Daarna laad ik hem in TC (garmin trainingcenter) vanuit daar exporteer je hem als .tcx Deze laad ik dan weer in de garmin als koers. Dan zie je gewoon een gekleurde lijn die je kan volgen.

3. Routes van andere inladen. hetzelfde eigenlijk als bij 2, via bv de site gpsies.com kun je duizenden routes downen. Ook staan er op sites van diverse toertochten en marathons de routes is GPS format.

Het kost best wel wat uurtjes, ook om routes te maken, maar aan de andere kant ben ik er zeker met de MTB al mee op plaatsen geweest waar ik anders nooit had gekomen. Daarnaast scheelt het onderweg veel zoekwerk waardoor je of eerder terug bent of langer kunt rijden.

peettomaat
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 aug 2005 06:24

peettomaat 10 mar 2010 10:31

@wasbeer2006,

dank je weer een stukje verder ( maar nog steeds omslachtig).

@ allen

ik heb gelezen dat er veel de CN kaart intern zetten en de topo kaart op de sd.Moet je dit dan nog ergens aanvinken of kijkt hij automatisch ook op de sd kaart ?
Geeft het geen problemen als je meerder kaarten aanvinkt ?

gr peet


straks weer rondje rijden:):)

riherm1
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 29 aug 2005 12:28

riherm1 10 mar 2010 12:49

[quote="peettomaat"]@wasbeer2006,

dank je weer een stukje verder ( maar nog steeds omslachtig).

@ allen

ik heb gelezen dat er veel de CN kaart intern zetten en de topo kaart op de sd.Moet je dit dan nog ergens aanvinken of kijkt hij automatisch ook op de sd kaart ?
Geeft het geen problemen als je meerder kaarten aanvinkt ?

gr peet


straks weer rondje rijden:):)[/quote]

hoi Peet,
ik adviseer een account te maken op GPSIES.COM.
De belangrijkste reden is dat je direct vanaf de die site bestanden naar je GARMIN kan exporteren. Je hebt dan geen gedoe of zorgen dat een bestandje wel in het goede mapje staat.
Je kan ook uit een veelheid van bestandsformaten kiezen, zoals velen hier vind ik het prettig en voldoende om een route in 'training modus' te rijden.
Het bijbehorende formaat is '.tcx', of z'n voorganger '.crs' (ik heb nog geen fuctionele verschillen tussen de 2 kunnen ontdekken)

Ook het tekenen van een route in GPSIES is gebruiksvriendelijk, mede doordat je uit meerede kaartsoorten kan kiezen:
- google maps
- google sateliet
- OSM, inclusief landelijke fietsroutes (tip!!!: erg uitgebreid en je komt op de mooiste plekjes)

etc....

Als je twijfelt of een weg wel echt doorgaand is, kun je even wisselen van kaart ter verificatie.
Het werkt mijns inziens veel gebruiksvriendelijker dan mapsource, en je bent niet afhankelijk van de kaarten die je toevallig in mapsource hebt staan.


Wat betreft kaarten op de GARMIN:

Je kunt 2 verschillende kaartbestanden op je GARMIN zetten: eentje op je sd kaart en eentje op de Garmin zelf.
De Garmin heeft een beperkt geheugen (van +- 500mb?). Het geheugen van je SD is waarschijnlijk groter.
Ik heb de CN van Europa op de SD staan, en topo nederland op de Garmin zelf.

Als de kaarten in de juiste directory staan (Garmin), dan vindt ie ze vanzelf.
Je kunt de kaarten 'aan en uitzetten' bij: instellingen -> kaarten
Daar kan je ook het detail niveua aanpassen: van meer kaarten en meer detail wordt ie iets langzamer, moet je even voor jezelf uitvogelen wat werkt voor je.


Ik ben het eens dat GARMIN steken heeft laten vallen zowel in de handleiding als in de bijbehorende software (trainingcenter, mapsource).
Maar ik vind de Garmin echt een geweldig apparaat, met veel functies, en als je het een beetje onder de knie hebt erg gebruiksvriendelijk.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 10 mar 2010 13:32

@Riherm: als je niet geheel bekend met de materie is je verhaal wel erg lastig. Ik ben inmiddels weer afgestapt van GPSIES.
Het uitzetten via Mapsource vind ik weer veel gemakkelijket. Het overzetten is ook erg simpel: je zet het bestand in de juiste map, dus bijv gpx in de gpx map. En ja je mist idd wel wat fietspaden maar die hoef ik eigenlijk ook niet. In bijv Franrkijk kun je prima over de D wegen rijden.

Wat ik ook vreemd vind is dat als je meerdere bestanden download naar je Edge via GPSIES alleen het laatste bestand zichtbaar is, de oude wordt steeds overschreven. Via Mapsource heb ik het bestand op de harde schijf en kan ik meerdere bestanden in 1 keer verslepen.
Maar het laatste is miss wel een gebruikersfout van mezelf maar ik heb niet kunnen achterhalen hoe je dit anders kunt doen.

Plaats reactie