Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

robert2
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jan 2007 09:39

robert2 15 feb 2009 17:02

zadelpen is idd een wetblack. Stuur ook. De stuurpen niet want 14cm is er niet in wetblack.
Het frame is wel nieuw, of tenmiste nog nooit gebruikt.
Nou maar hopen dat hij heel blijft.
Maar ik ga er pas mee fietsen als het fatsoenlijk weer is.

unlimited
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 03 jun 2008 19:24

unlimited 16 feb 2009 23:26

Sharkman, bedankt voor je antwoord!
Iemand nog enig idee wat een Dura Ace groep op kan leveren op de 2de hands markt? Dacht zelf aan 350 tot 400 euro. De groep heeft niet veel gelopen. Misschien wil ik deze wel ruilen tegen een Campa Chorus groep.

Ik ben mezelf nu een beetje aan het oriënteren op een Scandium frame van Scott. Prachtig frame, zeker met een zwarte afmontage! Nu kwam ik dit topic al tegen: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=19335
Maar het wordt me niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen de onderstaande frames.

1: Team Issue, Jean Delatour

[img=http://weightweenies.starbike.com/image ... ur_big.jpg]

2: 2003 AFD Pro

[img=http://users.telenet.be/sven.mombaerts/ ... 003.04.jpg]

3: 2004 AFD Pro

[img=http://farm1.static.flickr.com/16/22660 ... 33.jpg?v=0]

Het eerste is volgens mij het lichtste frame. Mijn interesse gaat voornamelijk uit naar het 2e en het 3e frame. Ik ga er vanuit dat deze frames zwaarder zijn dan het Delatour frame? Maar hoe verschillen de “Pro’s” t.o.v. elkaar? Klopt het dat nummer 2 uit 2003 is en het derde uit 2004 en dat het tweede frame het AFD Pro Ultralight frame is? En ik vroeg me af of het tweede frame ook een carbon voorvork heeft?

En als laatste een vraag over het Scandium frame in het algemeen. In het volgende topic wordt beweerd dat Scandium een minder lange levensduur heeft. Link
Dit lijkt me een beetje overdreven, maar duurzaamheid is voor mij wel van belang, vandaar de vraag.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6354
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 16 feb 2009 23:45

De eerste 2 hebben geen geintregeerde lagers in het balhoofd , de 3e heeft het wel. Ook heeft de 3e fiets een CR1 vork als ik het juist heb. De eerste 2 hebben volgens mij een Ritchey voorvork.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

mr.scott
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:43

mr.scott 17 feb 2009 09:32

Rene schreef:De eerste 2 hebben geen geintregeerde lagers in het balhoofd , de 3e heeft het wel. Ook heeft de 3e fiets een CR1 vork als ik het juist heb. De eerste 2 hebben volgens mij een Ritchey voorvork.


Ter info : de eerste 2 hebben een Topkey voorvork.

mvg

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 17 feb 2009 10:14

De tweede en derde zijn vergelijkbaar, met idd een ander balhoofd. Het eerste frame is het echt lichte exemplaar en qua materiaal, gewicht en prijs wezenlijk anders.

unlimited
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 03 jun 2008 19:24

unlimited 17 feb 2009 11:35

Thanks alvast voor de info! :d

Geïntegreerd balhoofd heeft de CR1 ook als ik me niet vergis. Het tweede frame heeft dus van die losse cups die in het frame geperst worden?

Die Topkey vork van het 1e en 2e frame, is dat nou een carbon vork? Ziet er eigenlijk niet zo uit.

Ik meen uit het oudere topic begrepen te hebben dat het 1e en 2e frame redelijk dicht bij elkaar in de buurt zaten qua gewicht. Is er iemand die dit kan bevestigen? Ik weet namelijk niet zeker of het 2e frame het AFD Pro Ultralight frame is ;)

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 17 feb 2009 12:07

Het Team Issue is een scandium frame en duikt onder de kilo. De andere twee ontlopen elkaar weinig en zijn zwaarder (al zijn ze nog steeds netjes op gewicht zal rond de 1200 gr liggen).

Het balhoofd van de AFD Pro (2004) is semi-geintegreerd, zelfde als CR1 er moeten dus wel cups in het frame. Het 2003 model heeft een klassiek draadloos balhoofd (waarde lagers buiten het frame liggen). Dus daar kan een mooie Chris King in bijv. Hetzelfde geldt voor de Team Issue. Er bevinden zich op dit forum ook nog een aantal Team Ltd frames. Die zien eruit als de AFD Pro uit 2004, maar zijn iets lichter dacht ik.

mr.scott
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:43

mr.scott 17 feb 2009 13:03

Unlimited schreef:Thanks alvast voor de info! :d

Geïntegreerd balhoofd heeft de CR1 ook als ik me niet vergis. Het tweede frame heeft dus van die losse cups die in het frame geperst worden?

Die Topkey vork van het 1e en 2e frame, is dat nou een carbon vork? Ziet er eigenlijk niet zo uit.

Ik meen uit het oudere topic begrepen te hebben dat het 1e en 2e frame redelijk dicht bij elkaar in de buurt zaten qua gewicht. Is er iemand die dit kan bevestigen? Ik weet namelijk niet zeker of het 2e frame het AFD Pro Ultralight frame is ;)


Jazeker de Topkey vork is van carbon en weegt 400gr uncut.

unlimited
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 03 jun 2008 19:24

unlimited 18 feb 2009 13:15

Ilko schreef:Het Team Issue is een scandium frame en duikt onder de kilo. De andere twee ontlopen elkaar weinig en zijn zwaarder (al zijn ze nog steeds netjes op gewicht zal rond de 1200 gr liggen).


Dus de 2 laatste frames zijn geen Scandium frames als ik het goed begrijp? 1200 gram is zeker nog netjes. Al was ik in de veronderstelling dat het tweede frame ook richting de 1000 gram ging.
Het is in ieder geval duidelijk zo. Thanks!
400 gram voor de Topkey vork is ook netjes imo, de CR1 Limited vork is volgens mij niet veel lichter. Is er nog een verschil in stuurgedrag/comfort? :)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39572
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 feb 2009 13:56

CR1 vork zit daar meestal ietsje onder. De CR1 vork is wel heerlijk stijf, wereld van verschil met bijv een Ritchey WCS vork. (allebei in zelfde CR1 gehad).
Less is bore

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 18 feb 2009 18:38

Unlimited schreef:
Ilko schreef:Het Team Issue is een scandium frame en duikt onder de kilo. De andere twee ontlopen elkaar weinig en zijn zwaarder (al zijn ze nog steeds netjes op gewicht zal rond de 1200 gr liggen).


Dus de 2 laatste frames zijn geen Scandium frames als ik het goed begrijp? 1200 gram is zeker nog netjes. Al was ik in de veronderstelling dat het tweede frame ook richting de 1000 gram ging.
Het is in ieder geval duidelijk zo. Thanks!
400 gram voor de Topkey vork is ook netjes imo, de CR1 Limited vork is volgens mij niet veel lichter. Is er nog een verschil in stuurgedrag/comfort? :)


De laatste twee frames zijn idd geen scandium, maar zeker geen 1200g. Ik heb exact die op de middelste foto gehad in maatje 52 (ook via Sharkman) en die woog 970g. Een heerlijk frame, helaas wel heel kwetsbaar, een vrij onschuldige val met omslaand stuur tegen de bovenbuis was genoeg om hem naar de eeuwig jachtvelden te helpen.. Maarja wat wil je bij zo'n dunwandig frame ;).
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

unlimited
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 03 jun 2008 19:24

unlimited 19 feb 2009 13:10

Daf treks schreef:De laatste twee frames zijn idd geen scandium, maar zeker geen 1200g. Ik heb exact die op de middelste foto gehad in maatje 52 (ook via Sharkman) en die woog 970g. Een heerlijk frame, helaas wel heel kwetsbaar, een vrij onschuldige val met omslaand stuur tegen de bovenbuis was genoeg om hem naar de eeuwig jachtvelden te helpen.. Maarja wat wil je bij zo'n dunwandig frame ;).


Dat is toch wel doodzonde als zoiets je overkomt! Ik had inderdaad ook al gelezen over de kwetsbaarheid. Is zeker iets om rekening mee te houden. Bedankt voor je waardevolle info ;)

Plaats reactie