Zeker geen domme vraag, maar diegene die de vraag stelde gaf aan op beide fietsen hetzelfde zadel te hebben, dus daarom gaf ik aan vanaf punt zadel. Heb je 2 verschillende zadels, dan gaat die vlieger niet op.RKN schreef: ↑05 aug 2021 09:12 Even inhakend met een domme vraag van mijn kant;
setback meten vanaf de punt van het zadel is toch eigenlijk helemaal niet zinnig?
Ik fiets bijvoorbeeld met een Prologo Nago zadel rond, wat een behoorlijk lang geval is.
Vanaf de punt gemeten zal voor dezelfde positie bij dit zadel de setback wezenlijk kleiner moeten zijn dan wanneer ik bijvoorbeeld een Pro Stealth monteer...
Het grote domme vragen topic
Even terug komen op het inkorten van de vorkbuis, ik dacht dat er starnut in zou zitten maar het is een expander.
Ik heb gelezen op het forum dat er bij een carbon vorkbuis geadviseerd word om een spacer van een mm of 5 op de stuurpen te leggen zodat als je het bovenste boutje van de stuurpen aandraait de buis niet vervormd op het uiteinde.
Alleen als deze expander op het uiteinde van de buis zit, kun je de buis toch niet vervormen?
Als ik bovenkant expander 2-3 mm onder de bovenkant van de stuurpen heb zitten (na het zagen) moet het toch goed zijn?
Ik heb gelezen op het forum dat er bij een carbon vorkbuis geadviseerd word om een spacer van een mm of 5 op de stuurpen te leggen zodat als je het bovenste boutje van de stuurpen aandraait de buis niet vervormd op het uiteinde.
Alleen als deze expander op het uiteinde van de buis zit, kun je de buis toch niet vervormen?
Als ik bovenkant expander 2-3 mm onder de bovenkant van de stuurpen heb zitten (na het zagen) moet het toch goed zijn?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Yep, zeker wanneer de expander de bovenkant van de vorkbuis afdekt, is dat geen probleem.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een topcap de vorkbuis van de bovenkant kan vervormen, misschien was die dan van karton ipv carbon...
Hetzelfde met het aandraaien van de boutjes van de stuurpen.
Door de expander kun je de vorkbuis niet indrukken wanneer je die boutjes toevallig wat te vast aandraait.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een topcap de vorkbuis van de bovenkant kan vervormen, misschien was die dan van karton ipv carbon...
Hetzelfde met het aandraaien van de boutjes van de stuurpen.
Door de expander kun je de vorkbuis niet indrukken wanneer je die boutjes toevallig wat te vast aandraait.
De reden om de vorkbuis iets langer te houden en een kleine spacer bovenop te gooien is dat dan de hele klemming van de stuurpen wordt ondersteund door de expander. Maar er zijn legio merken die het kort houden en dan is geen spacer bovenop nodig. Hoewel het er iets mooier uit ziet, kies ik zelf voor de maximum ondersteuning.
Deze link gaat in op verschillende modellen expanders https://www.youtube.com/watch?v=8bSnbjHiFXc en GCN gaat ook in op dit onderwerp (op ca 2min). https://www.youtube.com/watch?v=mU-I-Qd6hCw.
Deze link gaat in op verschillende modellen expanders https://www.youtube.com/watch?v=8bSnbjHiFXc en GCN gaat ook in op dit onderwerp (op ca 2min). https://www.youtube.com/watch?v=mU-I-Qd6hCw.
Klopt. Dat is de reden.Woefdram schreef: ↑07 aug 2021 08:27 De reden om de vorkbuis iets langer te houden en een kleine spacer bovenop te gooien is dat dan de hele klemming van de stuurpen wordt ondersteund door de expander. Maar er zijn legio merken die het kort houden en dan is geen spacer bovenop nodig. Hoewel het er iets mooier uit ziet, kies ik zelf voor de maximum ondersteuning.
Deze link gaat in op verschillende modellen expanders https://www.youtube.com/watch?v=8bSnbjHiFXc en GCN gaat ook in op dit onderwerp (op ca 2min). https://www.youtube.com/watch?v=mU-I-Qd6hCw.
Ligt ook aan de vorm van de topcap, als die conisch is van onder heb je al gauw een spacer erboven op nodig.
Daarnaast, hangt de locatie van de klemming van de bouten van de stuurpen af.
Als die vrij hoog zitten kun je minder vd vork afkorten, zitten die wat dieper/centraler kun je je buis diepe afkorten en is een spacer in principe niet nodig
Dan zal je eerst een definitie moeten geven van wat is een kleine vraag of wat is een domme vraag want dat is voor iedereen verschillend.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Een poging: een domme vraag is een vraag naar een open deur. Verder maakt het niet uit natuurlijk, maar de vraag naar stuur en starnut of expander hierboven is 'technisch' genoeg voor een eigen topic.
Verder boeit het niet, uiteraard.
Verder boeit het niet, uiteraard.
Haha, een open deur is een prachtige definitie. Echter zelfs met een vraag naar een open deur lopen mensen tegen een dichte deur aan.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless