Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

cervelocastelli
Forum-lid

cervelocastelli 14 mar 2010 14:17

Hallo,

heb vandaag een rondje gereden met gebruik van de Garmin.
Heb deze gegevens nu overgezet naat het Garmin Traningscenter.
Zie dat de naam "Rond 1" is.
Iemand enig idee of deze naam ook nog gewijzigd kan worden en zo ja, dient dat in het Garmin Traningscenter te gebeuren of moet dit al op het apparaat zelf?

dvangennip
Forum-lid
Contact

dvangennip 14 mar 2010 14:20

[quote="peettomaat"]Is het mogelijk om meerdere gmapsupp.img bestanden op de sd kaart te zetten ?
Zo niet moet je dan elke keer een andere kaart maken ( in OSM) met de nieuwe kaart ,die je erbij wilt,erin ?[/quote]
Meerdere gmapsupp.img tegelijkertijd op de Edge kan niet. Wat je wel kan doen (naar het schijnt, zelf geen ervaring) is meerdere kaarten combineren in één zo'n bestand. Ik geloof dat je dan in het programma van Garmin je (bv. OSM) kaarten dient te laden en door vervolgens meerdere kaarten te selecteren en te laten verzenden naar je Edge heb je meerdere kaarten.

Of bedoel je het meer in de zin van updates voor bijvoorbeeld je directe omgeving, waardoor je steeds een flinke kaart moet vervangen? Dan lijkt het me handiger om enkel erop te zetten wat je echt gebruikt.

pinarello
Forum-lid

pinarello 14 mar 2010 16:41

[quote="Moustache"]@pinarello
Als je een koers hebt geladen dan heeft die zijn "eigen" scherm. Dit scherm is voor de bovenste 4 vakjes vrij in te delen en de onderste 4 vakjes zijn standaard. Die onderste 4 vakjes kan je omtoveren in een toekomstig hoogteprofiel. Dus niet wat je gereden hebt, maar wat je gaat rijden. Dat doe je inderdaad met de joystick (naar beneden) zoals hierboven aangegeven.

In en uitzoomen doe je met de "in" en "out" toets voor de hoogte en de joystick links en rechts voor de afstand. [/quote]

Thx, inmiddels begint het wat te dagen en kan ik zowel de kaart als het hoogteprofiel opvragen dor de combi van crs en gpx. Zal het binnenkort eens in de praktijk uitproberen. Bedankt voor de hulp zover.

depiespaal
Forum-lid

depiespaal 14 mar 2010 17:15

Hallo,

Ik heb een vraagje: Hoe kan ik op mijn Garmin Edge 705 afzetten dat hij tijdens de rit bij elke richtingverandering begint te piepen en inzoomt op de kaart. Ik vind dit hoogstens irritant omdat mijn gegevens (snelheid enzo) steeds weer verdwijnen dan en omdat ik dat zoomkaartje minder duidelijk vind dan de gewone kaart.

Ik ben er overigens zeer tevreden van, echt een verademing. Ik ben nu aan het overwegen om topografische kaarten aan te schaffen van de BeNeLux omdat in deze contreien toch veel en mooie fietspaden zijn (ik denk onder andere aan de jaagpaden) die niet op de kaart van gans Europa staan. Iemand tips of advies hierbij wat te doen?

whocares
Forum-lid

whocares 14 mar 2010 17:40

[quote="DePiespaal"]Hallo,

Ik heb een vraagje: Hoe kan ik op mijn Garmin Edge 705 afzetten dat hij tijdens de rit bij elke richtingverandering begint te piepen en inzoomt op de kaart. Ik vind dit hoogstens irritant omdat mijn gegevens (snelheid enzo) steeds weer verdwijnen dan en omdat ik dat zoomkaartje minder duidelijk vind dan de gewone kaart.

Bij Instellingen > Kaart > Uitzoomen , kun je automatisch uitzoomen uitzetten . Daar kun je ook orientatie instellen , zoals track boven zodat je altijd in de richting van het lijntje fietst.

Ik ben er overigens zeer tevreden van, echt een verademing. Ik ben nu aan het overwegen om topografische kaarten aan te schaffen van de BeNeLux omdat in deze contreien toch veel en mooie fietspaden zijn (ik denk onder andere aan de jaagpaden) die niet op de kaart van gans Europa staan. Iemand tips of advies hierbij wat te doen? [/quote]

Als je met GPX tracks rijd dan komen bij ongeveer 450 mtr en de laatste 100-150 mtr voor een richtingswijziging het situatieplaatje op je scherm . De 450 mtr waarschuwing blijft even op je scherm . De laatste aanwijziging waar je de richtingswijziging definitief rijd , verdwijnt het situatieplaatje wanneer het zwarte driehoekje het puntje van de pijl bereikt . De pieptoontje kunnen je in de instellingen uitzetten : Onder Instellingen >> Systeem >> Tonen , kun je dus Tonen op uit zetten .

Soms moet je even alles uitproberen op het apparaat om uit te vinden wat je prettig vind.

Ervaringen met Topokaarten heb ik niet , dus kan ik niet zeggen of jaagpaden aangegeven staan op die kaarten en dat ze ook herkent worden als zodanig.

Als ik routes inteken op GPSies.com dat bekijk ik soms diverse kaartmogelijkheden die aanwezig zijn .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

depiespaal
Forum-lid

depiespaal 14 mar 2010 18:02

Bedankt, maar mijn probleem is nog niet van de baan. Ik wil dat die situatieschermen niet op puppen.

Ik heb al veel gezocht ernaar maar kan deze instelling niet vinden of veranderen.

peterj
Forum-lid

Gebruikersavatar peterj 14 mar 2010 19:37

[quote="DePiespaal"]Bedankt, maar mijn probleem is nog niet van de baan. Ik wil dat die situatieschermen niet op puppen.

Ik heb al veel gezocht ernaar maar kan deze instelling niet vinden of veranderen. [/quote]

Wanneer je een koers fietst (streepje volgen) ben je van de pop-up's af.
Dus geen gpx (navigeer naar) bestand maar een tcx (koers) bestand gebruiken.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

depiespaal
Forum-lid

depiespaal 14 mar 2010 19:49

Bedankt alvast, maar kan je dat iets meer verduidelijken hoe ik die keuzes moet maken en de aanpassingen moet doen om een koers te rijden ipv navigeer naar.

Bedankt!

moustache
Forum-lid

moustache 14 mar 2010 19:54

[quote="DePiespaal"]Bedankt alvast, maar kan je dat iets meer verduidelijken hoe ik die keuzes moet maken en de aanpassingen moet doen om een koers te rijden ipv navigeer naar.

Bedankt![/quote]

Ipv dat je een .gpx file gebruikt om mee te rijden ga je een .crs file gebruiken.
Deze zet je in de map "Courses".
Ipv dat je nu naar "Waarheen?" gaat in je Garmin ga je naar "Training" en dan naar "Koersen". Daar zoek je jouw koers op en klik je op "Doe koers". Nu krijg je geen aanwijzingen meer maar kan je gewoon het roze lijntje volgen.

moustache
Forum-lid

moustache 14 mar 2010 19:59

Vraagje aan de experts:

Vandaag was ik aan het spelen met m'n 705 en nu is mijn 100+ ritje per ongeluk opgesplitst. Hoe kan ik de 2 .tcx history files samenvoegen tot 1?

depiespaal
Forum-lid

depiespaal 14 mar 2010 20:31

Pff... en hoe kan je bepalen in welk soort file MapSource je route (met verschillende waypoints) opslaat?

Als me dat nog lukt dan kan ik vertrekken denk ik, want dan sla je het op onder de map courses (waar is dat?).

Het is een toptoestel maar gebruiksvriendelijk is het niet echt.

bedankt en mijn excuses voor het "noob" zijn.

whocares
Forum-lid

whocares 14 mar 2010 20:59

[quote="DePiespaal"]Bedankt, maar mijn probleem is nog niet van de baan. Ik wil dat die situatieschermen niet op puppen.

Ik heb al veel gezocht ernaar maar kan deze instelling niet vinden of veranderen. [/quote]

Het is het een of het ander .

Koers ( crs file ) : Je ziet de cijfertjes of je kijkt naar een kaartje , maar niet tegelijk.

Track ( gpx file ) : Je ziet de cijfertjes en krijgt dan af en toe de melding dat er een richtingswijziging aan komt ( eerst een voorwaarschuwing en dan als het erop aankomt , de situatie die je moet fietsen)

Het ligt er dus aan hoeveel van die situaties je het zittn in je route . Maar die cijfertjes , zijn die nou zo belangrijk , die kun je echt wel even missen tijdens een rit . Zo overheersend zijn die momenten niet tijdens een rit.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Plaats reactie