Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 08 sep 2015 11:30

NicoNB: het bijeenkomen van de historische fietsen is, bij mij weten, georganiseerd/bedacht door een externe partij. Dit idee is last minute tot stand gekomen en vergde nogal wat regelcapaciteit.

Aanvankelijk was het plan om de fietsen netjes op te stellen aan de hand van het bouwjaar, alleen zorgde een aanzienlijke plensbui bij aankomst (van de voorafgaande rit) voor een een momentje van fiets neerzetten en naar binnen rennen.
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 08 sep 2015 12:05

Exact, een externe partij bestaande uit één enthousiasteling. Daarom til ik er niet zo zwaar aan dat dingen beter en/of anders hadden gekund. Ook zonder plensbui was het opstellen waarschijnlijk een georganiseerde chaos geworden. Dat is dan voor een volgende keer om beter aan te pakken. Een Gazelle race retrorit lijkt mij in ieder geval leuk, mocht dat idee vanuit die hoek worden gerealiseerd.

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 08 sep 2015 20:51

Toevallig had ik het er laatst nog met iemand uit de retro-wereld over, dat Gazelle zo weinig aandacht heeft voor zijn verleden, als je ze belt over een oudere fiets dan weten ze daar niks vanaf en ze willen er ook geen moeite meer voor doen. Hoe anders is dat bijvoorbeeld bij Jan Janssen, daar heb ik nu 2x informatie gevraagd over een oudere fiets en ik kreeg keurig een lijstje met af-fabriek gemonteerde onderdelen en bijzonderheden.
Er zijn wel websites over klassieke Gazelle fietsen, maar het leeft nog niet echt. Doodzonde als je naar de foto's kijkt die gemaakt zijn, daar staan echt plaatjes van fietsen op zeg ... wat een weelde! Toch jammer dat ik niet ben geweest, maar je kan niet alles in het leven.
Hebben ze de beloofde remgrepen nog uitgereikt?

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 09 sep 2015 04:56

Ik heb een leuke dag gehad, kletsen met medeverzamelaars was het hoogtepunt. Gazelle en de organisator deden hun best, de fabriek draaide alleen voor ons, de ontvangst was vriendelijk, er was wat te eten en drinken.
Het was soms ook wat chaotisch, maar met een kleine 130 individualisten en een organisatie van welwillende amateurs(=liefhebbers), viel het allemaal nog wel mee. Van Gazelle is alleen nog de naam over na alle reorganisaties en wisselingen van eigenaren. De fabriek is een assemblage hal, binnen 4 weken kun je switchen naar een ander produkt, mocht Pon dat nodig vinden. In tegenstelling tot Jan Jansen ( en anderen zoals de Fam. Gios) geen continuiteit, en weinig historisch besef, maar dat zijn ook bedrijven met maar een fractie van output van Gazelle.Dat historisch besef leeft eerder onder de deelnemers, die zowel bij de racers als bij de dagelijkse fietsen voor een deel zelfs historisch uitgedost waren.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 09 sep 2015 10:04

Gazelle heeft weinig aandacht voor het verleden omdat er geen enkele binding meer is met de racerij. Waar Gazelle vroeger groot mee is geworden is er niet meer.

Dat heeft simpelweg niets tot weinig met Gazelle an sich te maken maar meer met de vraag naar het product.

Bij Gazelle leeft men nu van andere doelgroepen, van de andere doelgroepen komt het brood van de medewerkers op tafel én de winst. Bij andere merken, zoals hierboven genoemd, is de racerij het hoofdproduct.

Probleem is eigenlijk de 'moderne manager' bij reorganisaties, herindelingen et cetera. Historie telt niet maar de toekomst juist wel: termen als ROI, marge, afzetvolume et cetera.

Mijn oom had laatst een mooie uitspraak: als je kwaliteit wilde, kocht je (vroeger) een Gazelle. Maar kijk eens bij de buurman in de schuur, in het algemene straatbeeld. Consumenten willen niet meer voor kwaliteit betalen, althans het middensegment in de consumentensector is aan het verdwijnen. Als men zegt dat in de nabije toekomst 1 op de 2 Gazelle fietsen een e-bike is... dan richt men zich nu op de oudere doelgroep met geld. Specifieke klantenwensen in combinatie met handwerk (zoals vroeger) is niet meer te betalen. En bedenk daarbij dat het hoogtepunt van de racerij tientallen jaren achter ons ligt.

Ik heb ook een leuke dag gehad trouwens :mrgreen:
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 09 sep 2015 15:06

Pon heeft Cervélo en Focus ook onder hun hoede. Misschien hadden ze daarmee wat kunnen doen.

Anyway: ik heb na zondag wel erg kriebels om een oude Champion Mondial te kopen. :oops:

klassiekeracefiets
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2014 11:26

klassiekeracefiets 09 sep 2015 19:40

H-W schreef:Toevallig had ik het er laatst nog met iemand uit de retro-wereld over, dat Gazelle zo weinig aandacht heeft voor zijn verleden, als je ze belt over een oudere fiets dan weten ze daar niks vanaf en ze willen er ook geen moeite meer voor doen. Hoe anders is dat bijvoorbeeld bij Jan Janssen, daar heb ik nu 2x informatie gevraagd over een oudere fiets en ik kreeg keurig een lijstje met af-fabriek gemonteerde onderdelen en bijzonderheden.
Het is een veel voorkomend idee dat fietsen vroeger een standaard afmontage zouden hebben gehad. Veel fietsen werden als frame geleverd aan de plaatselijke fietsenmaker, die 'm vervolgens naar wens van de klant van onderdelen voorzag. Hierbij kwam het voor dat onderdelen werden hergebruikt. Ook werden de bestwerkende onderdelen met elkaar gecombineerd, zoals remmen van Shimano het schakelsysteem van Campagnolo en commandeurs van Simplex.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 11 sep 2015 17:46

jansen2.0 schreef:
Ik zag op facebook trouwens dat de hier ook wel bekende Theo er morgen ook bij is met onderstaande randoneur:
Als Theo er is: let op dat bij jouw fiets het stuurlint juist gewikkeld is :mrgreen:

Vroeg me al af waar hij was.
Haha! Ja ik was er maar ik was te laat, iedereen was al binnen toen ik de trein uitstapte. De randonneur was inderdaad mee en ik had veel plezier van m'n standaard :P
Ik vond 't allemaal niet zo geslaagd, de opkomst tegenvallen maar heb toch genoten van dat handje vol racemachines (met inderdaad hier en daar verkeerd gewikkeld stuurlint! foei mannen!) en zwart gemoffelde oergazelles. Om mijn onlustgevoelens om te buigen in positive ben ik op de fiets gesprongen en (dacht ik) richting 020 gereden, eerst Apeldoorn aangehouden (fout) en toen richting Amersfoort en daar op de trein gestapt: toch nog ruim 80 kilometer door een fantastisch landschap in prima weer dus al met al een geslaagd dagje

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 11 sep 2015 19:23

Ik meende de fiets als te zien staan toen ik weer buiten kwam. Dus toch.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6574
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 12 sep 2015 10:07

Wie van hier is er morgen in Amerongen bij?

Zelf ik WK trui en Brooklyn Gios

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 12 sep 2015 11:06

Previous name Jansen01

Dizono
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 dec 2012 20:54

Dizono 12 sep 2015 22:13

Amerongen? Ik fiets morgen de Gerrie Kneteman Classic op mn classic =)

Plaats reactie