Tubeless
Eergisteren mijn eerste lek gereden in bijna een jaar tubeless. Het gaatje heeft zich al rijdend vanzelf gedicht en ik kon in eerste instantie verder rijden. Bij mijn thuiskomst pompte ik de band terug op normale spanning, maar nu blijkt hij niet meer dan 4,5 bar te verdragen. Bij een hogere spanning schiet het lek steeds weer open.
Ik heb vervolgens geprobeerd om het gat aan de binnenkant te plakken maar ook dat biedt geen soelaas. Zal dus een nieuwe band worden. Ik had er natuurlijk al nieuwe sealant ingegoten, ik mag me dus aan de plakboel verwachten
Ik heb vervolgens geprobeerd om het gat aan de binnenkant te plakken maar ook dat biedt geen soelaas. Zal dus een nieuwe band worden. Ik had er natuurlijk al nieuwe sealant ingegoten, ik mag me dus aan de plakboel verwachten
-
- Forum-lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
- Locatie: Amsterdam
Sinds afgelopen week heb ik ineens alsof het lijkt dat er een steentje oid in mijn binnenband zit. Kan het bijvoorbeeld zijn dat de sealant zo opdroogt dat het een stuk gaat worden?
Banden zijn twee weken geleden bij de fietsenmaker gewisseld, inclusief nieuw sealant.
Banden zijn twee weken geleden bij de fietsenmaker gewisseld, inclusief nieuw sealant.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@Jorge, aan de binnenkant plakken met een tubeless plakker zou wel moeten lukken. Dat de sealant bij een 4,5 bar weer lek gaat kan. Laat hem eens een nacht staan met het gat onderaan en dan overdag bovenaan, niet bijpompen tenzij die echt leeg staat!
@stijndevries, kan de de sealant opdroogt en een bal gaat vormen. Band er even vanaf halen en kijken.
Maar na twee weken is uitzonderlijk of je moet extreem veel hebben bijgepompt.
@stijndevries, kan de de sealant opdroogt en een bal gaat vormen. Band er even vanaf halen en kijken.
Maar na twee weken is uitzonderlijk of je moet extreem veel hebben bijgepompt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
- Locatie: Amsterdam
Zo leer je nog eens wat, het zit niet in de band maar in de velg. Beetje raar bij een fiets die net een jaar oud is. Ik ga wel even contact opnemen met de leverancier.wasbeer2006 schreef: ↑15 apr 2020 10:55
@stijndevries, kan de de sealant opdroogt en een bal gaat vormen. Band er even vanaf halen en kijken.
Maar na twee weken is uitzonderlijk of je moet extreem veel hebben bijgepompt.
Het ploppen van de band is nog wel lastig, hij blijft er niet helemaal overal in als ik de band weer leeg laat lopen. Is hier nog een trucje voor?
@stijndevries: ik heb daarvoor de SKS Rideair gekocht. Kost niet veel en lukt goed. De Rideair eerst oppompen met een gewone vloerpomp of compressor. Nadien op het ventiel van je fiets bevestigen en de lucht in één keer lossen. Works every time
-
- Forum-lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
- Locatie: Amsterdam
thnx voor de tip, volgens mij zitten ze nu wel goed. Banden blijven vol, lopen niet leeg. Sealant gaat er nergens uit. Straks maar ff een rondje met een extra binnenbandje mee
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat moet niet kunnen..... heel vreemdstijndevries schreef: ↑15 apr 2020 12:59
Zo leer je nog eens wat, het zit niet in de band maar in de velg. Beetje raar bij een fiets die net een jaar oud is. Ik ga wel even contact opnemen met de leverancier.
Er kan van alles in de velg zitten, maar dan is er wel iets stuk gegaan. Spaak bv dat de nippel erin blijft of een. Sealant die opdroogt als een balletje in de velg is wel heel bijzonder, maar met een niet goed gemonteerd velglint zou het kunnen.
De lengte is 40 mm een standaard ventiellengte. Anders neem je er toch Schwalbe ventielverlengers bij.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Plakken aan de binnenkant van de tubelessband is goed te doen met Simson plakkers en solutie. Heb ook andere merken geprobeerd maar dat was geen succes. Wel eerst de plakplaats goed ruw maken, solutie opsmeren, 15 minuten laten drogen en plakker erop drukken (niet het aluminium vergeten te verwijderen). Om te voorkomen dat na verloop van tijd (ervaring) door de hoge druk de plakker door het gat wordt gedrukt plak ik altijd een rondje van ong. 10mm hogedruktape voordat ik de solutie op de band smeer.Jorge schreef: ↑15 apr 2020 08:50 Eergisteren mijn eerste lek gereden in bijna een jaar tubeless. Het gaatje heeft zich al rijdend vanzelf gedicht en ik kon in eerste instantie verder rijden. Bij mijn thuiskomst pompte ik de band terug op normale spanning, maar nu blijkt hij niet meer dan 4,5 bar te verdragen. Bij een hogere spanning schiet het lek steeds weer open.
Ik heb vervolgens geprobeerd om het gat aan de binnenkant te plakken maar ook dat biedt geen soelaas. Zal dus een nieuwe band worden. Ik had er natuurlijk al nieuwe sealant ingegoten, ik mag me dus aan de plakboel verwachten
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@Orlok/Jorge, zo kan het inderdaad ook. Er zijn wel tubless plakker, maar die zijn zo dik en groot dat ze niet goed voor de racer geschikt zijn. MTB wilde ik het nogwel eens doen.
Grote simsomplakker met een klein stukje tape werkt. Ik gebruik zo,n band overigens nooit meer in de bergen, maar alleen in de polder.
Ventielen:
Ik doe alles met ventielverlengers. Gewoon de korte ventielen en dan de schwalbe zwarte verlengers erop.
Doe ik ook met biba,s die ik nog heb, heb je meteen een mooi zwart ventiel.
Grote simsomplakker met een klein stukje tape werkt. Ik gebruik zo,n band overigens nooit meer in de bergen, maar alleen in de polder.
Ventielen:
Ik doe alles met ventielverlengers. Gewoon de korte ventielen en dan de schwalbe zwarte verlengers erop.
Doe ik ook met biba,s die ik nog heb, heb je meteen een mooi zwart ventiel.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ventielverlengers dacht ik in eerste instantie ook aan, maar dan moet je met tubeless wel de variant met schroefdraad hebben. Dus heb ik nu een setje ventielverlengers voor als ik een biba moet steken onderweg.