Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13778
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 jan 2020 13:35

Mitchel schreef: 03 jan 2020 10:57

Toch die pekeltroep icm vieze wegen...
Pekel is echt killing!

Voor je hele fiets. zaken die je goed in het vet kan zetten daarmee behandelen.
Maar dat wordt met een (schijf)rem wat lastiger.

Wat helpt is als je fiets goed kan laten drogen, veel schuren, kelders en garages zijn vochtig zodat de fiets niet droogt en de pekel kan blijven inwerken.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1649
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 03 jan 2020 13:50

slugbait schreef: 03 jan 2020 12:41 Ja, die shifters bestaan tegenwoordig. Behalve Tiagra, lijkt ook de nieuwe GRX-groepset 10-speed, hydraulisch aan te bieden (zie bv. https://www.rosebikes.nl/shimano-grx-st ... er-2678775). De consensus hierboven lijkt te zijn dat de upgrade de moeite waard (maar niet goedkoop),
Zelfs was er vroeger al een non series “tiagra” hydraulisch.
Met die dikke “knoeperts” van een shifters
Ziet er misschien niet super uit, maar ligt wel lekker in de hand
En nu voor nog relatief goedkoop te vinden:


https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... ear-822485

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 jan 2020 14:24

Bospaadje schreef: 02 jan 2020 20:53
hopjes schreef: 02 jan 2020 20:49
slugbait schreef: 02 jan 2020 20:30 Een bijdrage

Maar de remmen zijn een ramp. Ik overweeg om de shifters/remmen te upgraden naar een hydraulisch systeem.
Mechanische schijfremmen zijn dramatisch naar mijn mening/ervaring. Dus ja, upgraden is zinvol.
Mechanische schijfremmen = poep
...
Dit is wel weer makkelijk.., alsof alle mechanische schijfremmen hetzelfde zijn....
Sowieso heb je al enkelzijdige en dubbelzijdige remmen. Pak je de mechanische TRP schijfremmen die van 2 kanten tegen de schijf duwen, heb je gewoon een vergelijkbaar systeem als een velgrem. Daar is dan ook niet zoveel mis mee.
Qua slijtage, heb ik alleen ervaring van een strandrace waar ik vrij snel door mn blokjes heen ging. Maar dat heeft niets met het systeem te maken, was met hydraulische remmen ook gebeurd. Dat lag gewoon aan de omstandigheden en het type blokjes.

Enkelzijdige mechanische schijfremmen, heb druk je van 1 kant tegen de schijf die je dan nog weer tegen een statisch ander blokje aan. je vervormd in feite je schijf een klein beetje om maar remkracht te genereren. Dat werkt inderdaad maar matig.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jan 2020 16:04

MarkVeenstra schreef: 03 jan 2020 14:24 CUT
Enkelzijdige mechanische schijfremmen, heb druk je van 1 kant tegen de schijf die je dan nog weer tegen een statisch ander blokje aan. je vervormd in feite je schijf een klein beetje om maar remkracht te genereren. Dat werkt inderdaad maar matig.
Dus een klauw met 1 zuiger/ bewegend blok is niet schuivend , zoals bij schijfremmen voor auto's?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

senior
Forum-lid
Berichten: 2330
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 03 jan 2020 17:01

Als ik lees hoe gemakkelijk een schijf vervormt bij vervoer lijkt het mij niet waarschijnlijk dat een systeem dat de schijf vervormt bij het remmen nou echt goed werkt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 jan 2020 19:48

Keezx schreef: 03 jan 2020 16:04
MarkVeenstra schreef: 03 jan 2020 14:24 CUT
Enkelzijdige mechanische schijfremmen, heb druk je van 1 kant tegen de schijf die je dan nog weer tegen een statisch ander blokje aan. je vervormd in feite je schijf een klein beetje om maar remkracht te genereren. Dat werkt inderdaad maar matig.
Dus een klauw met 1 zuiger/ bewegend blok is niet schuivend , zoals bij schijfremmen voor auto's?
Geen idee hoe het bij auto's zit. En uiteraard kan je ook vanaf 1 kant ergens tegenaan duwen en daarmee vertragen. Maar beter werkt het door van 2 kanten te duwen/knijpen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jan 2020 20:18

Dat is het idee van een schuivende klauw, ja, met 1 zuiger knijpen van 2 kanten.
Driekwart van alle autoremmen wsrkt zo.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6144
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 04 jan 2020 09:25

Ik heb een fiets met mechanische schijfremmen en er zitten wel degelijk een paar voordelen aan. Maar ook nadelen,.... Als ik weer zou mogen kiezen ging ik voor htdrauliek maar het is niet zo dat mechanische schijfremmen alleen maar kommer en kwel zijn.

De plussen:
- Het is een super gemakkelijk onderhoudbaar systeem. Geen luchtbellen in de leidingen en makkelijk af te stellen
- Combineerbaar met een normale mechanische groep. Je hebt er er geen dure aparte shifters voor nodig
- Het remt goed! Ok,.... niet super goed maar wel zo goed dat ik met 80 per uur een berg hebt durven dalen op slechts één enkele voorrem (achter was kaduuk) en ik had daar het volste vertrouwen in. Het was wel een mooi overzichtelijk droge weg maar het is onzinnig om te denken dat je er in de bergen niet mee uit de weg zou kunnen.

de minnen:
- Het remt weliswaar goed maar alleen als alles goed is afgesteld en dat afstellen moet je vaak herhalen. Het komt nogal nauw allemaal.
- Er zijn veel niet-zo'n-goede mechanische schijfremmen op de markt en ik heb nu al drie systemen gemonteerd gehad. Er zit nu avid bb5 op en dat is tot nog toe het beste systeem

Mits goed afgesteld is een mechanische schijfremmen voor heel veel omstandigheden goed genoeg. En het begrip goed genoeg houdt in dat je zo hard kan remmen dat de wielen gaan blokkeren. En als de wielen blokkeren en je zou nog harder willen remmen, dan heb je geen grotere sterkere remklauw nodig, maar bredere banden met zachter rubber.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16482
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 jan 2020 09:29

rob74 schreef: 04 jan 2020 09:25 .............Mits goed afgesteld is een mechanische schijfremmen voor heel veel omstandigheden goed genoeg. En het begrip goed genoeg houdt in dat je zo hard kan remmen dat de wielen gaan blokkeren. En als de wielen blokkeren en je zou nog harder willen remmen, dan heb je geen grotere sterkere remklauw nodig, maar bredere banden met zachter rubber.
Daar kan ik me in vinden.
Zoals je ook schrijft, de ene set is net iets makkelijker goed af te stellen dan de andere :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1649
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 05 jan 2020 08:50

Even een gedachte gangetje.

Op mijn gravelbike zitten zowel voor als achter 160mm schijven.

Met name achter heb ik op onverharde wegen redelijk snel een blokkerend achterwiel.

Zou het plaatsen van een 140mm schijf achter de modulatie verbeteren en minder snel tot een blokkerend achterwiel leiden?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5283
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 jan 2020 09:09

rob74 schreef: 04 jan 2020 09:25

...
- Er zijn veel niet-zo'n-goede mechanische schijfremmen op de markt en ik heb nu al drie systemen gemonteerd gehad. Er zit nu avid bb5 op en dat is tot nog toe het beste systeem

...
Welke waren de 2 andere systemen ?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6144
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 jan 2020 09:21

@walter, types weet ik niet meer maar origineel zat er een Tektro rem op, later vervangen door eenrem van Shimano. Maar de Avid's bevallen tot nog toe het beste
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie