Heel herkenbaar dit. Ik heb al 2 jaar jaar een Gravelbike naast mijn racer (MTB verkocht), en die gaat sindsdien altijd mee op vakantie. Maar gravelbandjes + ander wielset op de Ultimate is een prima en goedkoper alternatief. Ik heb geen ervaring met die Mavic velgen, maar ze lijken me prima voor dit doel. Ik heb zelf goede ervaringen met Fulcrum velgen. De Fulcrum 3 is een erg goede set, Fulcrum 4 heeft ook een wat hogere velg zodat de looks beter zijn. Wel wat zwaar, maar dat boeit (mij in elk geval) op vakantie niks.termi748 schreef: ↑17 jan 2025 13:41 Ik ben in het bezit van een Ultimate CF8 SL Aero. Deze fiets is voorzien van de hoge DT Swiss wielen. Mooie combinatie!
Omdat ik op onze vakanties de fiets meeneem en daar ter plekke wat fiets en ook wel routes bouw, kom ik altijd wel in een situatie dat ik twijfel of ik wel door kan met wegwielen en banden. Een stukje grind of een bospadje. Meestal rijd ik verder en ben ik achteraf blij geen lekke band of kapot wiel te hebben opgelopen. Op deze manier kom je wel op de mooie plekjes!
Nu overweeg ik om voor vakantiedoeleinden de fiets uit te rusten met gravel wielen, in de winter is dit wellicht ook wel handig voor de nederlandse weg.
Canyon geeft aan dat er maximaal 33 mm banden onder de fiets passen. ik kijk naar een set Mavic Allroad S gravel, hier zouden dan Challenge Gravel Grinder Pro TLR bandjes op kunnen. Wat denken jullie: ga ik hier veel profijt van hebben? Ik rijd nu met 28 mm racebanden. Is die 5 mm extra breedte een grote winst? Zouden deze wielen goed bestand zijn voor mijn beoogde doel? Ik ben niet de lichtste zo'n 90 kg dat speelt ook mee. Hoor graag de verschillende meningen.
Ik zou niet eens voor de maximale bandbreedte gaan. 30 of 32mm is prima. Dan houd je toch een beetje de snelheid op het asfalt, maar ben je wat zekerder als je een grindpad tegenkomt. Het geeft ook wat meer comfort, wat erg fijn is op slechte wegend die je buiten NL toch vaak tegenkomt. Voordeel is ook dat andere goedkopere velgen wat minder diefstalgevoelig zijn als je op een camping oid staat.