Wat is precies het verschil tussen een gravelstuur en een racestuur? Ik vraag dit vanwege een beoogd project. Ben nog niet zo thuis in de gravelbike wereld
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Een gravelstuur heeft een ruimere flare om een bredere greep mogelijk te maken voor meer controle op slecht terrein. Daar is wel wat voor te zeggen, maar bij de meeste gravelsturen betekent dat ook dat de remhandels naar buiten wijzen, wat niet mijn voorkeur heeft.
Die flair zorgt ervoor dat bij een afdaling je in de beugel wat stabieler bent en ook minder makkelijk met je polsen tegen het stuur zit. Het stuur kan ook wat smaller blijven (42cm voor mij)
Ik snap dat hele gravel stuur niet. Als je een lastig stuk hebt, wil je toch meer controle en de handen bij de remgrepen hebben? Geëxtrapoleerd de positie zoals je die op een Downhill/enduro fiets zou hebben, kort, hoog en breed.
Nu ga je breed en laag in een positie dat je niet bij de remmen kunt.
Ik denk dat dat hele gravel een commerciele combinatie van geruit shirt, absurd stuur en gravelmok is.
In de praktijk is laag en breed toch echt een stuk aangenamer en beter te controleren.
Als je stuur en shifters goed afgesteld staan, kan je in die positie net beter bij je remmen en heb je 4 vingers rond het stuur.
Heb je het zelf al eens geprobeerd? Het is makkelijk kritiek te hebben op iets waar je geen ervaring mee hebt.
Vandaag deel 2 van het klusproject gravelstuur. Zoals eerder gezegd wilde ik de remkabel vervangen omdat dezè aan de korte kant was.
Ik moest echter nog even wachten op de 2 Jagwire tools die binnen moesten komen voor de hydraulische kabels.
Wat een super gereedschap, was een tip van het forum (ik meen van TL@)! Eentje om supersnel de leiding op maat te knippen (soort sigarenknipper), de andere om de insert erin te persen. Briljant, dit had ik veel eerder moeten kopen.
Afijn, leiding vervangen, gevuld met nieuwe olie. Olie die ik uit de shifter duwde was pikzwart, dus even spoelen. Daarna bleeden. Remblokken ook aan het einde dus die meteen meegepakt. Gelukkig had ik die nog liggen: als ik niet aan de minimale verzendwaarde kom voor gratis verzending vul ik altijd op met remblokken en/of kettingen.
Daarna nieuw stuurlintje wikkelen, even de klauw opnieuw uitlijnen en klaar is kees.
TL@ schreef: ↑14 dec 2021 13:32
Heb je het zelf al eens geprobeerd? Het is makkelijk kritiek te hebben op iets waar je geen ervaring mee hebt.
Het is geen kritiek, alleen een kritische vraagstelling.
Alleen in showrooms, niet rijdend.. Wel heel veel verschillende soorten sturen op verschillende fietsen.
Maar in een lastige afdaling heb ik nooit het gevoel prettiger te rijden/meer controle te hebben als ik diep ga zitten. Met handen op de remgrepen heb ik ook beter (over-)zicht.
Ik rijd wekelijks (in de winter) de MTB/VTT toertochten en in de zomer af te toe een graveltocht (Crossborder in Limburg was de lastigste met echte MTB stukken in) en in de beugel gaat echt wel beter. (al zijn de meeste stukken hier in Vlaanderen niet echt technisch en zelden echt moeilijk)
Net zoals het naar beneden donderen van een Alpen col ook beter gaat in de beugel op de koersfiets. De fiets is gewoon veel stabieler.
De hele grote flare lijkt me ook niet echt handig, ik ben ook geen fan van brede sturen. Maar misschien dat dat op het strand dan wat handiger is.
Net het leuke van gravel rijden, de diversiteit. Zelf heb ik het liefste wat snelle singletrack afgewisseld met mooie lange stukken (en stevig tempo)
De mooiste afgelopen jaar was Dusty Moon met het Zoniënwoud en Meerdaalwoud.
havana schreef: ↑14 dec 2021 13:40
...
Ik moest echter nog even wachten op de 2 Jagwire tools die binnen moesten komen voor de hydraulische kabels.
Wat een super gereedschap, was een tip van het forum (ik meen van TL@)! Eentje om supersnel de leiding op maat te knippen (soort sigarenknipper), de andere om de insert erin te persen. Briljant, dit had ik veel eerder moeten kopen.
TL@ schreef: ↑14 dec 2021 16:17
Net zoals het naar beneden donderen van een Alpen col ook beter gaat in de beugel op de koersfiets. De fiets is gewoon veel stabieler.
Plus dat het risico dat het stuur uit je handen glipt bij een oneffenheid in de weg dan veel kleiner is (o.a. indachtig Jens Voigt). Ook om die reden beter in de beugels dalen!
Axa led achterlichtje geinstalleerd op mijn stadsfiets. Een oude koga traveller met banddynamo onder het bracket. Zo eentje die je met een frictie buisschifter aan de zadelpen kan bedienen. Stukken beter licht en nu ook gewoon standlicht. De voorlamp had ik al een keer vervangen. Ook even de connectors van de aansluitingen op de dynamo zelf gewisseld want die waren compleet vergaan.
Enige nadeel is dat het een onhandige locatie is om te lopen prutsen met draadjes.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
TL@ schreef: ↑14 dec 2021 16:17
Net zoals het naar beneden donderen van een Alpen col ook beter gaat in de beugel op de koersfiets. De fiets is gewoon veel stabieler.
Plus dat het risico dat het stuur uit je handen glipt bij een oneffenheid in de weg dan veel kleiner is (o.a. indachtig Jens Voigt). Ook om die reden beter in de beugels dalen!