Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 21 sep 2015 21:46

Mijn post en die van Ernie hebben zich gekruisd, deels dubbelop.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 22 sep 2015 16:23

Hier een lijstje met allerlei lekkers: http://www.klassiekeracefiets.info/merkenlijs/

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 22 sep 2015 20:53

Bedankt voor de hulp mannen, daar kan ik wel iets mee. Mooi dat je van Koga nog de oude catalogi kan vinden, daar staan ook veel fietsen in met Dura Ace 7400. Uiteraard moet het wel een stalen frame worden, ook al had Koga hele mooie alu en zelfs carbon frames ... you know what they say: "Steel is real"
Op Marktplaats kom ik wel eens een leuk frame tegen, zo heb ik een tip gehad van iemand die wellicht nog een Gazelle AA Special heeft in maat 64 cm c/t (past wel bij mijn lengte van 1,93 mtr) maar anders spreekt de Friese connectie met Koga mij toch wel aan ... wordt ongetwijfeld vervolgd. ;)

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 22 sep 2015 21:36

Hierbij een paar foto's van de AA. Special die ik afgelopen week heb opgehaald.
Op elke buis zitten roestplekken, dus eens kijken wat ik er van kan maken.
Afbeelding
Afbeelding
Het is een teamfiets van een amateurploeg geweest.
Afbeelding
Een broertje van deze fiets.
Afbeelding
Framenummer is van 1988. Het team waarschijnlijk in 1989 en 1990 gereden.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 23 sep 2015 09:51

Kwam net een videootje tegen van de Gazelle tocht.

Hmm embedden valt weer eens niet mee.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=irMf3PzVAAM[/youtube]

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 23 sep 2015 20:36

Mooi frame Martin, mocht je er niks meer mee kunnen, stuur dan maar een PB. :D

Even iets heel anders, al een tijdje ben ik bezig met het opbouwen van een Van Tuyl VT670. Hier wilde ik een Shimano 600EX Ultegra groep op monteren, alleen loop ik nu even tegen een probleem aan. Het voorderailleur (aanlas) lijkt na montage wat gedraaid te zitten aan de aanlasnok (als je rechts tegen de fiets kijkt, iets linksom gedraaid) en ik krijg 'm niet mooi recht boven de tandwielen voor. Doe ik iets fout, zijn de Italiaanse derailleurs misschien slanker van bouw dan de Japanse of heb ik iets anders over het hoofd gezien. Ik zal morgen proberen wat foto's te maken ter verduidelijking.

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 24 sep 2015 12:20

Ik had er al voorzichtig een paar ferme klappen met een rubber hamer op gegeven, maar dat heeft nog niet geholpen. Toch maar even wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt mij dat het deel van de nok die aan het frame zit, nogal dik is. Maar ik kan straks nog eens proberen om wat bij te buigen.

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 24 sep 2015 12:30

Is het blokje wel origineel? De derrie lijkt niet parallel te lopen? (moeilijk te zien op foto)
Previous name Jansen01

klassiekeracefiets
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2014 11:26

klassiekeracefiets 24 sep 2015 12:31

Die zit inderdaad duidelijk scheef, maar hoe zit ie op de aanlasnok?

Fietsjongen
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 okt 2013 15:55

Fietsjongen 26 sep 2015 00:49

chrissiewizzie schreef:Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je klassiek en retro noemt ;-) Maar er is voor weinig geld veel plezier te beleven met oude fietsen hoor. Ook nu nog, nu het zo populair is. Wat Theo zegt, klopt inderdaad. Als je een leuke Giant, Nishiki, Batavus, Gazelle Formula of ander minder populair merk bij verzamelaars met bijvoorbeeld Shimano 105, Exage 300/500 of RX100 kan vinden, zijn dat gewoon prima fietsen. En als er dan een keer iets stuk gaat, kost het je niet de wereld, zeker als je ze niet persé helemaal origineel wilt houden. Wil je iets exclusievers zoals bijvoorbeeld een Gazelle Champion Mondial, Batavus Professional, Concorde of Cornelo met Shimano 105 of 600, dan is er ook nog steeds veel leuks te koop voor een scherpe prijs. Wil je persé Campagnolo Chorus, Record of Shimano Dura-Ace en een exclusiever frame, dan moet je geluk hebben, of meer geld uitgeven.
Het exclusievere van de frames zit meestal in de mooiere afwerking, gebruik van Chroom en hoogwaardige buizensets zoals Columbus SL, SLX of Reynolds 531c. Exclusiviteit is ook vaak bepaald door welk merk het is (historie, overwinningen, de renners die erop reden).
Het toppunt van de gekte rondom Campagnolo onderdelen is de 50th anniversary groep. Daar wordt zomaar € 3.000 voor betaald. C-Record is een goede tweede met prijzen die de € 1.000 overstijgen bij een nieuwe of zo goed als nieuwe groep.
Het is ook wel geluk hebben, heb een paar weken geleden een Battaglin overgenomen voor 140 euro, is naar de FM geweest voor controle, wel een nieuwe stuurpen (origineel stond het stuur te ver weg), nieuwe banden, nieuw stuurlint en uurloon voor 80 euro. Dus voor ongeveer 220 euro een meer dan prima fiets met een prachtig handgemaakt frame, en zo Italiaans als het maar zijn kan.. (San Marco zadel, alle aandrijving van Campa, ITM stuurpen). Volgens de FM een geweldig frame, dat heel racy was gemaakt... :D

Morgen de fiets ophalen, zin in!

Fietsjongen
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 okt 2013 15:55

Fietsjongen 26 sep 2015 23:58

chrissiewizzie schreef:Dat zijn leuke vondsten inderdaad! Wel even foto plaatsen van die Battaglin hoor!
Zal ik morgen even doen, was vanavond weg. Hier alvast een Instagram foto die ik vlug na aankoop had geplaatst (dus nog niet door FM nagekeken).

Afbeelding

De fiets was te groot in eerste instantie, de stuurpen is vervangen door een klein chromen exemplaar (kleurt ook mooi bij de chromen voorvork), banden zijn vervangen, zitpositie is aangepast aan mij (zadel wat naar achteren en omhoog), het chroom van de voorvork is schoongemaakt en de interne rembekabeling is vervangen.

Edit: Het frame is helaas niet meer in concoursstaat, de logo's zijn behoorlijk afgebladderd (geen blanke lak over het frame), waardoor de letters losgekomen zijn en door zon/regen een aantal hebben losgelaten. Al een website gevonden waar ik de nieuwe logo's kan bestellen, het logo op de kop is nog wel in prima staat, gek genoeg.

En hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 28 sep 2015 10:03

Mooi geworden zo. Over de logo's zou ik me niet teveel zorgen maken, bij een klassieker horen nu eenmaal kleine gebruikssporen. Volgens de moderne theorie is deze fiets veel te groot, volgens de theorie van de tijd dat je de fiets kocht is ie een fractie te groot, volgens de theorie van de jaren '50 en '60 perfect. Maak je eigen keuze ;).

Plaats reactie