Garmin Edge 800
810 heeft bluetooth en livetracking en andere software (die op het moment van schrijven nog erg buggy is en zeker minder is dan die van de 800).
ik heb in ieder geval op aanraden van de forummers een 800 gekocht
ik hoef sowieso geen live tracking aangezien ik niet eens een smartphone heb en ik heb liever een apparaat wat fatsoendelijk werkt ipv die vele bugs waar je overal over leest.
En zeker voor dat soort prijzen moet het ding probleemloos werken vind ik
ik hoef sowieso geen live tracking aangezien ik niet eens een smartphone heb en ik heb liever een apparaat wat fatsoendelijk werkt ipv die vele bugs waar je overal over leest.
En zeker voor dat soort prijzen moet het ding probleemloos werken vind ik
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
Ga je ritten langer dan 10 uur maken dan?kiekeboeboe schreef:Ik vraag me af wat meer energiebesparend is:
scherm in kleurmodus dag, of scherm in modus nacht?
Ik denk dag. Iemand een idee?
Ik heb de Garmin op automatisch staan.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
De mijne schiet trouwens automatisch (als het schemerig wordt) op nachtmodus. Heb al even zitten zoeken, maar kan de optie niet vinden om dat uit te zetten. Ik wil gewoon altijd de dagstand. Waar zit die optie?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat zal praktisch niets uitmaken als het uberhaupt al enig effect heeft. De achtergrond verlichting volledig uitzetten heeft wel een zeer aanzienlijk effect.kiekeboeboe schreef:Ik vraag me af wat meer energiebesparend is:
scherm in kleurmodus dag, of scherm in modus nacht?
Ik denk dag. Iemand een idee?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Volgens mij werkt ie op de gegevens van zonsop- en ondergang.Panic schreef:De mijne schiet trouwens automatisch (als het schemerig wordt) op nachtmodus. Heb al even zitten zoeken, maar kan de optie niet vinden om dat uit te zetten. Ik wil gewoon altijd de dagstand. Waar zit die optie?
Less is bore
Zo doe ik het ook. Heeft als voordeel dat je geen gebruik hoeft te maken van Basecamp/mapsource (heb ik altijd ruzie mee), en dat je meteen een hoogteprofiel mee krijgt. Overigens loop! ook BikeRouteToaster regelmatig vast bij mij. Een bestaande route ergens halverwege aanpassen gaat bijvoorbeeld bijna altijd mis.havana schreef:Ritten teken ik via bikeroutetoaster (maar gpsies of Garmin Course Creator zijn ook prima). Ik zet ze handmatig als tcx op de Garmin. Tijdens het rijden: gewoon lijntje volgen.
Zelf gebruik ik trouwens nog steerds een 705. Zijn er overtuigende argumenten om een 800 aan te schaffen?* (de 810 laat ik gezien alle bug-berichten nog maar even links liggen)
*mijn excuses als deze vraag al ergens eerder in dit topic gesteld is. Ik realiseer me dat de meeste mensen hier al lang "om" zijn.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- hetfietsertje1958
- Forum-lid
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 09 jul 2013 09:48
- Locatie: BabCity
- Contact
@ Panic,
Volgens mij hier:
Menu - instellingen - systeem - scherm - kleurmodus. Deze staat standaard op auto, je kunt hem ook op dag/nacht zetten. Zelf nog niet geprobeerd, ik vind het best zoals het is, maar lijkt me logisch.
Volgens mij hier:
Menu - instellingen - systeem - scherm - kleurmodus. Deze staat standaard op auto, je kunt hem ook op dag/nacht zetten. Zelf nog niet geprobeerd, ik vind het best zoals het is, maar lijkt me logisch.
Canyon Aeroad CF 8.0 2013.
Hoogstwaarschijnlijk wel.amclassic-fan schreef:Dat zal praktisch niets uitmaken als het uberhaupt al enig effect heeft. De achtergrond verlichting volledig uitzetten heeft wel een zeer aanzienlijk effect.kiekeboeboe schreef:Ik vraag me af wat meer energiebesparend is:
scherm in kleurmodus dag, of scherm in modus nacht?
Ik denk dag. Iemand een idee?
Achtergrondverlichting staat bij mij op minimaal, voor de duur van 15".
Mijn gedachte was, dat bij de nachtstand, de Garmin meer energie moet leveren om al die pixels zwart te maken. Maar zoals je zegt, het zal wel niet veel uitmaken.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Mijn 705 werd steeds trager met 't berekenen van routes. Een reset naar fabrieks instellingen mocht ook niet baten. De 800 rekent alles veel sneller uit, bouwt de kaart bijv ook veel sneller op. Dus als je met de 800 ff iets op wilt zoeken op de kaart dan gaat dat een stuk makkelijker en soepeler dan met de 705 (mede dankzij de touch screen).53x11 schreef: Zelf gebruik ik trouwens nog steerds een 705. Zijn er overtuigende argumenten om een 800 aan te schaffen?* (de 810 laat ik gezien alle bug-berichten nog maar even links liggen)
De 800 kan veel meer velden weergeven, met een vermogensmeter is dat erg handig. Met de 705 kwam ik echt ruimte te kort. Maar zonder vermogensmeter zal je tegen dat probleem niet zo snel aanlopen. Wel een fijne functie van de 800 is dat die de VAM weer kan geven (ook nog op 2 manieren, gemiddeld over een korte of langere tijd). Bij gebrek aan een vermogensmeter vind ik dat erg fijn met klimmen.
Tot slot de veranderde mount is echt een stuk beter dan die van de 705. Omdat alle Garmin's dezelfde mount hebben, gebruik ik een 500 om mee te koersen.
Ik heb een Edge 800 te leen om te zien of ik er ook eentje zou aanschaffen. Trainingsdoeleinden zijn leuk meegenomen, maar als toerist zou ik liever mijn eigen platgereden paden verlaten en er vnl. volgende zaken mee doen:
- zelf routes uitstippelen
- routes in de buurt downloaden van Strava (van vrienden) en via sites als gpsies.com
Dat leek me in eerste instantie allemaal best gemakkelijk, maar ik na een testritje gisteren stuit ik toch op een paar onduidelijkheden. Ik zou voor alle routes echt wel aanwijzingen willen (dus biepje + 'ga rechts in de appelstraat' bv.). Als je aanwijzingen wil moet je route gebruiken en niet track. Daarnaast heb ik herberekenen uitgezet (omdat die blijkbaar altijd terug naar startpunt gaat?) en 'afslagbegeleiding' aanzetten. So far so good, maar gisteren liep er toch een en ander mis, zo gaf hij niet voor alle acties die ik moest doen duidelijke aanwijzingen!
Dus mijn voorlopige eerste twee vragen:
1. hoe garandeer ik dat voor eigen routes en gedownloade (en aangepaste) routes ik altijd kan rekenen op turn-by-turn instructions?
2. in Mapcourse zit er een stukje weg (enkel voor fiets en voetgangers toegankelijk) in dat niet te selecteren is en waar dus altijd een hele route rond gemaakt wordt. Kan ik dit overriden?
2a. ik zag ergens dat je met de racefiets best je gps instelt op 'zet vast op weg' om de nauwkeurigheid te vergroten - maar wat gebeurt er dan als ik het stukje weg uit vraag 2 neem (wat Garmin niet als weg beschouwt?). Mapcourse is trouwens wel op fiets ingesteld, maar ook voetganger gaf geen soelaas.
Ik gebruik Mapcourse en CN als kaartmateriaal.
- zelf routes uitstippelen
- routes in de buurt downloaden van Strava (van vrienden) en via sites als gpsies.com
Dat leek me in eerste instantie allemaal best gemakkelijk, maar ik na een testritje gisteren stuit ik toch op een paar onduidelijkheden. Ik zou voor alle routes echt wel aanwijzingen willen (dus biepje + 'ga rechts in de appelstraat' bv.). Als je aanwijzingen wil moet je route gebruiken en niet track. Daarnaast heb ik herberekenen uitgezet (omdat die blijkbaar altijd terug naar startpunt gaat?) en 'afslagbegeleiding' aanzetten. So far so good, maar gisteren liep er toch een en ander mis, zo gaf hij niet voor alle acties die ik moest doen duidelijke aanwijzingen!
Dus mijn voorlopige eerste twee vragen:
1. hoe garandeer ik dat voor eigen routes en gedownloade (en aangepaste) routes ik altijd kan rekenen op turn-by-turn instructions?
2. in Mapcourse zit er een stukje weg (enkel voor fiets en voetgangers toegankelijk) in dat niet te selecteren is en waar dus altijd een hele route rond gemaakt wordt. Kan ik dit overriden?
2a. ik zag ergens dat je met de racefiets best je gps instelt op 'zet vast op weg' om de nauwkeurigheid te vergroten - maar wat gebeurt er dan als ik het stukje weg uit vraag 2 neem (wat Garmin niet als weg beschouwt?). Mapcourse is trouwens wel op fiets ingesteld, maar ook voetganger gaf geen soelaas.
Ik gebruik Mapcourse en CN als kaartmateriaal.