Over de wielersport en zijn beoefenaars.

"Theo Bos volgend jaar in wielerpeloton"

-divo-
Forum-lid

-divo- 22 apr 2009 14:50

Ik vind het eigenlijk best zielig dat zoveel mensen negatief commentaar hebben terwijl ze nauwelijks informatie hebben en bovendien dan maar zelf wat gaan invullen. Ze bedriegen zichzelf. . . .

Als je de dingen op een rijtje zet dan is het gewoon een lullig ongelukje. Bos probeert Impey zover te krijgen dat hij hem genoeg ruimte geeft om te leven. Die ruimte blijkt er toch nét niet te zijn. Het moment waarop het fout gaat grijpt Bos in een reflex het shirt van Impey. Feitelijk niet echt raar denk ik.

Die hand zat daar al en hoorde daar misschien niet te zijn maar de situatie op dat moment was geenszins een gewone het was een bedreigende situatie een erg gevaarlijke. Dat maakt het dan al helemaal anders dan situaties waar er wel ruimte zou zijn geweest aan één kant.
Je moet niet er vanuit gaan dat Bos Impey grijpt en het dan fout gaat, nee het gaat fout en daarbij grijpt Bos in het shirt als reflex hem van zich af te houden.

Mijns inziens wordt Impey gelanceerd doordat hij het wiel raakt van Bos. Dat is de enige plausibele manier dat iemand zo gelanceerd wordt vanuit die positie en condities.

Ik denk niet dat je iemand echt de schuld kunt geven van het gebeurde.
Al die ophef door zogenaamde professionals, ik vind er niets professioneels aan.

h3
Forum-lid

h3 22 apr 2009 14:59

De beelden spreken niet in het voordeel van Bos, hij had zijn handen op het stuur moeten houden dat is wel een feit maar goed er gebeuren wel ergere dingen in de wereld. De boel wordt een beetje uit zijn verband getrokken doordat allerlei mensen hun mening geven in de pers. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat Bos een sanctie krijgt maar laat het niet een overdreven strafmaat worden. Bos had wellicht zijn excuses kunnen maken na de wedstrijd maar goed achteraf is makkelijk praten. Laat ze maar lekker fietsen zoals ik al eerder aangaf dit gezeur lijdt nergens naar....

Bovendien doen we allemaal wel eens iets wat niet mag of waar we achteraf spijt van hebben. Domme acties horen daar ook bij als we er allemaal maar wat van leren ;)
Eat, Sleep, Train
Swim, Bike, Run

http://www.henrypiek.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

amateurke
Forum-lid

amateurke 22 apr 2009 15:35

Voordat ik deze reactie geef heb ik de beelden wel 25 keer in slowmotion bekeken. De beelden spreken zeker niet in het voordeel van Bos; integendeel. Ik kan met de beste wil van de wereld niet zien/geloven dat er hier geen opzet in het spel is. Impey wijkt volgens mij niet of nauwelijks af van zijn lijn.

Uiteraard gebeuren bepaalde dingen in het heetst van de strijd waar je achteraf spijt van hebt. En ik wil zeker geloven dat het niet de bedoeling is om iemand zwaargewond in het ziekenhuis te laten belanden. Dat wil echter niet zeggen dat je er zonder straf vanaf komt. Hoewel ik zeker sympathie voor Bos hebt vind ik toch echt wel dat een schorsing hier op zijn plaats is. Hoe jammer dat ook is voor het Nederlandse wielrennen.

Volgens mij hebben er best eerder incidenten plaatsgvonden waarbij er in volle sprint gekke dingen werden gedaan. BV de bidon die Tom Steels naar iemands hoofd wierp. Wat zijn er toen eigenlijk voor straffen uitgedeeld?
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

casran
Forum-lid HC

casran 22 apr 2009 15:41

amateurke schreef:Volgens mij hebben er best eerder incidenten plaatsgvonden waarbij er in volle sprint gekke dingen werden gedaan. BV de bidon die Tom Steels naar iemands hoofd wierp. Wat zijn er toen eigenlijk voor straffen uitgedeeld?

Steels is toen onder meer de Tour uitgestuurd.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

siemert1971
Forum-lid

siemert1971 22 apr 2009 16:15

Volgens mij was hij beter af met een schorsing imho....
Verbazingwekkend is wel dat ie al zo snel meekan, is veelbelovend voor de toekomst.
Heeft de Rabo eindelijk iemand die een koers kan afmaken....

MVG

corniel
Forum-lid HC

corniel 22 apr 2009 16:25

Theo Bos is alsnog uit de koers geschrapt begreep ik gisteren (Bron: radio 1)

Er is recht gesproken, wellicht dat de UCI er nog een sanctie boven opdoet. Wellicht ook niet. Ik vind dat er genoeg woorden aan vuil gemaakt zijn, en zal me in deze discussie niet meer mengen.

cliors
Forum-lid

Gebruikersavatar cliors 22 apr 2009 16:48

Hmm, zonet nog even de slow-motion beelden bekeken.
Bos legt als eerste zijn hand op de rug van van Impey, om zodoende ruimte te creeren.Maar een fractie later raakt hij al het hekwerk.Waardoor hij het shirt vastgrijpt (iets wat hij dus eerst niet doet) dit is een schrik reactie.
(zijn hand ligt eerst vlak op de rug, maar hij begint te knijpen op het moment dat hij het hekwerk raakt)
Blijft natuurlijk overeind staan dat de schuld van de valpartij bij Bos ligt!
Maar opzet zie ik hier niet in.
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

delirium
Forum-lid

delirium 23 apr 2009 10:19

Na Graeme Brown, die door vele sprinters beschouwd wordt als een gevaar op wielen wegens roekeloos sprintgedrag, komt rabo nu opzetten met deze Bos. Zou hij in de leer geweest zijn bij zijn ploegmaat :)
Maar kom, hij heeft een fout gemaakt, natuurlijk niet met opzet, en daar zal hij wel uit leren.
De weg is nu éénmaal niet hetzelfde als de piste, en daar komt hij nog wel achter.

En PS; die andere rabo sprinter(ik steek men wiel nog net effe voor Zabel) is wel een heel faire, niets tegen rabo hoor!

bumblebee
Forum-lid

bumblebee 23 apr 2009 23:02

Niet met opzet ...

Sanctie voor theo bos zou ik overdreven vinden.

in mijn insziens om nog snel nog te redden wat er te redden valt, ... wil hij Impey wat opzij duwen tegen de schouder - maar wordt deze "duwbeweging" al snel een trekbeweging door de impact van de val ...indien de val gebeurde zonder dat hij zijn arm/ hand gebruikte om zich en andere in veiligheid te brengen , zou geen haan er over kraaien ... dan zou het zelfs lijken alsof Impey - Theo Bos in de dranghekken zou geramt hebben... kwestie van perceptie dus ...
voor diegene die twijfelen .... stel je voor dat je in 15de positie zit ... overwinning zit er in ... rotvaart ... je zit op het kantje ... net voor je gaat er iemand naar links ... de nadars zie je naar rechts komen ... wat doe je dan in een rotvaart ? remmen en zo diegene achter je mogelijks laten vallen ? gewoon de nadar inrijden ? of even een beweging doen met je hand om wat ruimte te creeren zodat je niet ten val komt? Vele anderen en ik zelf neem de derde optie ... voor theo Bos en Impey is dit manoevre helaas slecht afgelopen...

D.H. België - Theo Bos niet moedwillig!

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 23 apr 2009 23:35

Met opzet........

Theo B. ziet zichzelf in een kansrijke positie voor de overwinning. Hij rijdt sneller dan Impey en wil erop en erover om z'n positie succesvoller te maken. Hij pakt in het achterop komen derhalve het shirt op schouderhoogte van Impey beet om deze naar achteren te trekken. Bos weet wat hij doet. Impey weet niet wat hem overkomt maar laat zich de kaas niet van het brood eten. De gevolgen zijn bekend. Ik ben er klaar mee.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

sparko
Forum-lid

sparko 24 apr 2009 13:33

ik heb zojuist de beelden nog maar eens een aantal keer bekeken in slomo. Maar naar mijns inzien trekt Bos niet aan het shirt van Impey, ik zie zijn hand (in uitgestrekte positie) namelijk vanaf de schouder naar achter glijden op het moment dat hij gaat vallen. Volgens mij spreekt Bos de waarheid als hij zegt dat hij hem probeerd af te houden. Denk een gewoon ongeluk in het heetst van de strijd, kan gebeuren. Misschien onreglementair omdat hij z'n stuur loslaat, maar daarvoor ishij dan ook uit de uitslag geschrapt.

Om nou meteen te gaan roepen lang schorsen, tja, beetje overtrokken denk, als het gewoon wat schrammen en kneusingen waren geweest had je er amper iemand over gehoord. Tuurlijk is het erg klote voor impey die voor een lange tijd is uitgeschakeld, maar om daar alleen Bos de schuld van te geven, er gebeuren wel ergere dingen in een massaspurt.

Plaats reactie