Wilier
Foosho schreef:Een vriend van me is aan het kijken naar een Wilier Evasion (2007), 't zou een stijf frame zijn, maar ik kan helaas helemaal geen tests vinden, iemand hier iets over te zeggen?
De Evasion is één van de slapste, of moet ik zeggen comfortabelste, Wiliers.
Ik weet zeker dat deze door het blad fiets getest is, maar hij staat niet in de tabel.
Zal vanavond wel even kijken of ik die waarden terug kan vinden.
Als je dat zou willen doen heel graag, alvast hartelijk dank!!Alejandro schreef:Foosho schreef:Een vriend van me is aan het kijken naar een Wilier Evasion (2007), 't zou een stijf frame zijn, maar ik kan helaas helemaal geen tests vinden, iemand hier iets over te zeggen?
De Evasion is één van de slapste, of moet ik zeggen comfortabelste, Wiliers.
Ik weet zeker dat deze door het blad fiets getest is, maar hij staat niet in de tabel.
Zal vanavond wel even kijken of ik die waarden terug kan vinden.
Jammer (de fm zei dat hij heel stijf was ), aan een slappe fiets heeft hij niks, hij houdt wel van knallen.
De stijfheidswaarden van de Evasion, volgens Fiets zijn :
- Torsiestijfheid : 84 Nm/°
- Vorkstijfheid : 59 Nm/°
- Bracketstijfheid : 39 Nm/°
- Stabiliteitsindex : -2.25
Als je deze waarden vergelijkt met andere fietsen, die in het blad getest zijn, kun je stellen, dat het frame zeker niet knalstijf is, maar toch ook bezwaarlijk een schotelvod genoemd kan worden.
Laten we zeggen dat de Evasion ruim voldoende stijf is.
Trouwens, ik heb jaren rondgetoerd met mijn Evasion, en had er totaal geen klachten van.
@Alejandro : Kun jij de stijfheidswaarden ergens terugvinden van mijn huidige kader ?
Het betreft een Lavaredo 2005 met Carbon achtervork.
Heeft ook in het blad gestaan, maar toen kocht ik het nog niet.
- Torsiestijfheid : 84 Nm/°
- Vorkstijfheid : 59 Nm/°
- Bracketstijfheid : 39 Nm/°
- Stabiliteitsindex : -2.25
Als je deze waarden vergelijkt met andere fietsen, die in het blad getest zijn, kun je stellen, dat het frame zeker niet knalstijf is, maar toch ook bezwaarlijk een schotelvod genoemd kan worden.
Laten we zeggen dat de Evasion ruim voldoende stijf is.
Trouwens, ik heb jaren rondgetoerd met mijn Evasion, en had er totaal geen klachten van.
@Alejandro : Kun jij de stijfheidswaarden ergens terugvinden van mijn huidige kader ?
Het betreft een Lavaredo 2005 met Carbon achtervork.
Heeft ook in het blad gestaan, maar toen kocht ik het nog niet.
so far, so good... So what ???
Foosho schreef: Jammer (de fm zei dat hij heel stijf was ), aan een slappe fiets heeft hij niks, hij houdt wel van knallen.
Slap is de Evasion niet, er zijn carbon frames die met mindere waarden genoegen moeten nemen, maar van een ALU frame verwacht je misschien gewoon meer.
Bij de Evasion wordt dit "veroorzaakt" door de staande carbon achtervork, die dan ook juist bedoeld is voor meer comfort.
Natuurlijk zijn er wel de Escape, de Lavaredo (het 2007 full-alu model) en iets recenter/moderner de La Triestina, met torsiestijfheids waarden van rond de 100.
C h o r o n z o n schreef: @Alejandro : Kun jij de stijfheidswaarden ergens terugvinden van mijn huidige kader ?
Het betreft een Lavaredo 2005 met Carbon achtervork.
Heeft ook in het blad gestaan, maar toen kocht ik het nog niet.
In de stijfheidstabellen (http://www.fiets.nl/uploads/stijfheidsmetingen/0612.htm) komt wel een "Wilier Lavaredo Altec 2 alu/carbon" voor, maar zonder jaartal vermelding:
Torsie: 83.7, vork: 58.8, bracket: 51.3
De Lavaredo's van 2001(?)-2005 zijn van Columbus Altec 2 aluminium. Vanaf 2006 wordt 7005 ALU gebruikt.
Ik zou dus maar (min of meer) van bovenstaande waardes uit gaan.
P.S.
Je hebt volgens mij trouwens wel een 2006 voorvork.
Ik mag mezelf nog geen echte Wilierista noemen maar ben wel hard op weg. Twijfel tussen een Mortirolo en een Izoard. Daarbij moet ik zeggen dat mijn budget max 3k is (en dan heb ik de lat al een paar keer hoger gelegd, dus nu houdt het echt op).
Daarvoor kan ik bij een lokale specialist een hele mooie Mortirolo kopen (voor € 2900,- om precies te zijn) met volledig Campa Chorus. voor hetzelfde geld is er ook een Izoard te krijgen maar dan zou je de Centaur groep moeten monteren.
Wat te doen, that's the question. Het advies dat de specialist me gaf is om voor de Mortirolo te gaan met de betere componenten.
Daarvoor kan ik bij een lokale specialist een hele mooie Mortirolo kopen (voor € 2900,- om precies te zijn) met volledig Campa Chorus. voor hetzelfde geld is er ook een Izoard te krijgen maar dan zou je de Centaur groep moeten monteren.
Wat te doen, that's the question. Het advies dat de specialist me gaf is om voor de Mortirolo te gaan met de betere componenten.
Centaur voldoet ook prima, dus daar hoef je het imho niet om te doen...
Ik heb wel een duidelijke voorkeur voor een frame qua looks, maar om je niet te beinvloeden zal ik 't voor me houden...
Ik zal 't verhaal even afmaken m.b.t. m'n vriend. Uiteindelijk is hij voor de Evasion gegaan met Centaur en Zonda. De laatste dingen moeten nog even worden beslecht, maar ik ga er vanuit dat hij hem binnen een paar weekjes heeft. Nogmaal bedankt voor de waardes, ook namens hem!
Ik heb wel een duidelijke voorkeur voor een frame qua looks, maar om je niet te beinvloeden zal ik 't voor me houden...
Ik zal 't verhaal even afmaken m.b.t. m'n vriend. Uiteindelijk is hij voor de Evasion gegaan met Centaur en Zonda. De laatste dingen moeten nog even worden beslecht, maar ik ga er vanuit dat hij hem binnen een paar weekjes heeft. Nogmaal bedankt voor de waardes, ook namens hem!
@Beezztie: ik zou gaan voor de Izoard. Sowieso vind ik het design mooier, maar ook is het frame beter. Bovendien kun je eventueel de centaur groep upgraden, dat wordt met het frame lastiger. Zelf heb ik ook eens nagedacht over deze keus (even zoeken op 'Mortirolo of Izoard´ ) en daar heb ik van andere forumleden erg zinnige reacties op gekregen.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.