Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Het gewicht van de wielrenner

fwr
Forum-lid

fwr 20 mei 2010 11:53

[quote="jaapieo"]
Je moest eens weten wat ik op een dag eet...
Nu ik weer vol in training ben eet ik soms pasta tot ik echt niet meer kan
Ik prop me da letterlijk tot aan de rand vol!
En dat is echt geen pretje...
[/quote]
Ik kan uiteraard niet weten wat jij op een dag eet maar persoonlijk sta ik wel wat skeptisch tegenover mensen die zeggen dat ze nauwelijks meer kunnen eten dan ze doen en toch heel licht blijven. Zelf dacht ik ook altijd dat dat zo was, maar sinds een paar maanden ben ik bewust meer gaan eten en dat gaat me eigenlijk makkelijk af.
Meer eten dan ik bij het avondeten deed was onmogelijk want daar propte ik mezelf inderdaad vaak al tot de rand toe vol, maar over de rest van de dag kon ik best nog wat meer eten.

Ik denk dat de overgrote meerderheid van de mensen die zegt niet aan te kunnen komen gewoon niet genoeg eet.

bleek
Forum-lid

bleek 20 mei 2010 11:59

[quote="b l a f f y"]Wat een biafra hier zeg. Tegen de 190cm en rond de 70 kg is , in mijn optiek, behoorlijk licht. Licht roeien vond ik al voor halve gehandicapten, maar sommige hier maken misschien og een kans ;-). Voor licht roeien heb je wel wat meer spieren 'nodig' dan op een fietsen zitten, ,maar toch.
[/quote]

Lol, half gehandicapte :D Elke 2 weken moeten crashen is toch tof! Al is dat wel het laatste wat ik mis van mijn roeicarrière...

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 20 mei 2010 12:24

[quote="FWR"]
Ik kan uiteraard niet weten wat jij op een dag eet maar persoonlijk sta ik wel wat skeptisch tegenover mensen die zeggen dat ze nauwelijks meer kunnen eten dan ze doen en toch heel licht blijven. Zelf dacht ik ook altijd dat dat zo was, maar sinds een paar maanden ben ik bewust meer gaan eten en dat gaat me eigenlijk makkelijk af.
Meer eten dan ik bij het avondeten deed was onmogelijk want daar propte ik mezelf inderdaad vaak al tot de rand toe vol, maar over de rest van de dag kon ik best nog wat meer eten.

Ik denk dat de overgrote meerderheid van de mensen die zegt niet aan te kunnen komen gewoon niet genoeg eet.[/quote]

Heb even mijn sportkeuring papieren erbij gepakt...
"Biometrie: Lengte: 179cm Gewicht 60kg. Vetpercentage: 9,6%"

Echter ben ik altijd al dun geweest, ik heb een super snelle spijsvertering en ben nooit zwaar geweest!
Dat ik zo licht ben heeft niks met mijn trainingen te maken, sterker nog, ik ben relatief iets zwaarder geworden door de spier opbouw ;)

Gelukkig eet ik meestal met mijn vader die voor 4 personen kookt, ik eet daarvan de 3 porties op en hij heeft genoeg aan de 4e.
Bovendien gaat er ongeveer een heel (bruin) brood in op een dag.
mijn Flickr

w0uter
Forum-lid

w0uter 20 mei 2010 12:28

[quote="Bleek"][quote="b l a f f y"]Wat een biafra hier zeg. Tegen de 190cm en rond de 70 kg is , in mijn optiek, behoorlijk licht. Licht roeien vond ik al voor halve gehandicapten, maar sommige hier maken misschien og een kans ;-). Voor licht roeien heb je wel wat meer spieren 'nodig' dan op een fietsen zitten, ,maar toch.
[/quote]

Lol, half gehandicapte :D Elke 2 weken moeten crashen is toch tof! Al is dat wel het laatste wat ik mis van mijn roeicarrière...
[/quote]

Oh, is daarom je naam Bleek. Van de bleekselderij (en de slappe thee natuurlijk). ;) Ik moet er ook niet meer aan denken.

sparko
Forum-lid

sparko 20 mei 2010 13:03

[quote="ukkie"] youri van gelder weeegt ook maar 63 kilo en is nou niet bepaald mager uiteraard is het een krachtsporter maar toch.[/quote]

Youri van Gelder komt dan ook niet ver boven een normale eettafel uit als hij staat......

Veel wielrenners kijken naar gewicht omdat dat scheelt als je naar boven moet fietsen, scheelt dat de meesten maar 1 a 2 keer per jaar wat heuvels tegen komen in Limburg:P

Men indentificeert zich nou eenmaal graag met prof-sporters, en als die afgetraind zijn is dat dus het rolmodel en het streven. Ik doe niet echt mijn best om af te vallen, maar wel om een ijzersterke conditie te hebben, hierdoor val ik dan wel weer gedurende de zomer een paar kilo af.

fwr
Forum-lid

fwr 20 mei 2010 15:00

[quote="jaapieo"]
Heb even mijn sportkeuring papieren erbij gepakt...
"Biometrie: Lengte: 179cm Gewicht 60kg. Vetpercentage: 9,6%"

Echter ben ik altijd al dun geweest, ik heb een super snelle spijsvertering en ben nooit zwaar geweest!
Dat ik zo licht ben heeft niks met mijn trainingen te maken, sterker nog, ik ben relatief iets zwaarder geworden door de spier opbouw ;)

Gelukkig eet ik meestal met mijn vader die voor 4 personen kookt, ik eet daarvan de 3 porties op en hij heeft genoeg aan de 4e.
Bovendien gaat er ongeveer een heel (bruin) brood in op een dag.
[/quote]
Vooruit, je krijgt het voordeel van de twijfel...

Je eet dan waarschijnlijk iets meer dan ik (leuk, die mensen kom ik niet vaak tegen) en ik kan me indenken dat je inderdaad niet veel extra kan eten.

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 20 mei 2010 15:19

Ik zo ondertussen weer op mijn 82 kg, tegen mijn zomerverlof zal dat wel weer ergens rond de 80 zijn. Met mijn 1.76 is dat relatief veel maar ik sta nogal stevig op mijn poten (op mijn 17de bij zelfde lengte en niet volledig ontwikkeld spiergestel al 73). Vetpercentage zal zo ergens rond de 17-18% zijn. En ja, de genen dwingen mij om op te letten.

Bon, in de bergen fladderen de lichtgewichten me vrolijk voorbij. In de Vlaamse ardennen is dat alweer iets helemaal anders. En tegenwind langs de kanalen alhier (zijn 85% van mijn ritten) zijn er altijd die vol vreugde aan mijn wiel gaan kleven.

Het viel me trouwens op bij de start van de ronde dat de meeste renners er vrij gewoon uitzagen. scherp uiteraard, maar niet zoals de ronderenners

janjr
Forum-lid

janjr 20 mei 2010 17:48

Momenteel 67.5kg voor 1.80m. Nog 2.5kg te verliezen om klaar te zijn tegen de Maratona.

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 21 mei 2010 01:59

[quote="FWR"]
Vooruit, je krijgt het voordeel van de twijfel...

Je eet dan waarschijnlijk iets meer dan ik (leuk, die mensen kom ik niet vaak tegen) en ik kan me indenken dat je inderdaad niet veel extra kan eten.[/quote]

Hehe, toch wel? :D
mijn Flickr

maarten_e
Forum-lid

maarten_e 21 mei 2010 02:03

Uhh...

54kg bij 1.83m

Oeps...

Ben een 16 jarige jongenspuber.
Sensa Trentino SL '19 | Bianchi Pro Race Team '03

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 21 mei 2010 02:06

54KG?

Dat is wel heel weinig, ben je qua spieren wel getraind dan?
Spier is zwaarder als vet en qua vet kan ik eigenlijk niks meer missen...
De enige manier voor mij om lichter te worden is spieren afbouwen.
Hoe kom je OOIT op een gewicht van 54KG?

FWR, Nieuw slachtoffer :D
Dit is wel heel extreem imho.
mijn Flickr

ukkie
Forum-lid

ukkie 21 mei 2010 02:32

[quote="Sparko"][quote="ukkie"] youri van gelder weegt ook maar 63 kilo en is nou niet bepaald mager uiteraard is het een krachtsporter maar toch.[/quote]

Youri van Gelder komt dan ook niet ver boven een normale eettafel uit als hij staat......

Veel wielrenners kijken naar gewicht omdat dat scheelt als je naar boven moet fietsen, scheelt dat de meesten maar 1 a 2 keer per jaar wat heuvels tegen komen in Limburg:P

[/quote]

En dat is nou net mijn punt, je hoeft niet graatmager te zijn om toch een laag gewicht te hebben (ook ongeacht je lengte). Dat dat graat magere nou als een soort 'ideaal' word gezien voor een wielrenner vind ik een slecht iets.

Plaats reactie