Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
dijkjes
- Forum-lid
dijkjes
26 jan 2010 14:58
lennaert schreef:marcobos schreef:Ik gebruik sinds kort squirt lube. Dat is echt perfect spul. Het grote voordeel is dat het ketting droog blijft waardoor er geen vuil wordt aangetrokken.
+1
Fantastisch spul, ketting heeft nog nooit zo mooi gelopen. Ik gebruikte eerst boe-shield. Dit was al een verbetering tov teflon, kroon, ice wax etc. De ketting werd er echter wel zwart en vies van. Squirt lube trekt geen vuil aan waardoor dit spul ook ideaal is in oa cyclocross.
+1 voor de Racefiets ( zeer tevreden )
-1 voor de MTB - ketting blijft goed maar de buitenkant verroest helemaal ( winter maanden ) dus hier gebruik ik squirt + spray voor buitenkant
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..
-
oldandslow
- Forum-lid
oldandslow
09 jul 2010 11:08
Tijd voor evaluatie na 3 kettingen; levensduur (SRAM, de goedkoopste 10 speed van Bike Components) van 2000 (Ultegra, smeren met spuitbus) gestegen naar 2x ruim 4000 km waarna de ketting naar de modder MTB ging. Met de huidige SRAM al ruim 5000 km gereden, zit nu op 0,7% slijtage wordt dus tijd voor vervanging. Zal nu eens testen met een Shimano ketting.
Smeerprocedure dankzij tips van Berre: Schoonmaken in een Tupperwarebakje met lampolie (flink schudden) en daarna uitkoken in motorolie, paraffine en grafietpoeder, om de 800 a 1000 km. Niet de gemakkelijkste methode, maar volgens mij de enige manier om het smeermiddel te krijgen (en te houden) waar het hoort.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
-
mouse
- Forum-lid
mouse
09 jul 2010 11:15
ik leg de ketting om de 500km of zo in een bokaaltje met koud-ontvetter. Alles is er dan af. daarna overvloedig met teflon-olie smeersel inspuiten. Laten intrekken en nadien met vod overtollige olie verwijderen.
-
fietskikker
- Forum-lid
fietskikker
15 jul 2010 14:14
Weet iemand of er ergens nog kettingvet in blik te koop is om ouderwets de ketting uit te koken? Mijn blik Kroon kettingvet is op, en dat is helaas niet meer te koop.
-
wcs
- Forum-lid
wcs
07 sep 2010 15:20
Hele rits topics doorgelezen over reinigen / ontvetten en vervolgens weer invetten van kettingen en kransjes.
Nu ben ik gisteren begonnen met het demonteren van mn mtb voor het komende seizoen.
Gebruikte tot nu toe ATB Mtb lube of zoiets (of wet lube of zo) van Cyclon.
Maar wil nu Boeshield T9 gaan gebruiken. Weet iemand waar dit te koop is? (webshop ergens?)
En nog een vraagje: ik krijg mn krans achter niet los van mn wiel. Tips?
(oja, heb van die blauwe Rigida Vuelta wielen.)
En hoe doen jullie dat met de krans voor? gewoon helemaal demonteren?
Of alles schoonmaken/ontvetten terwijl het allemaal nog gewoon gemonteerd zit en dan met kwast en doek aan de gang?
Want mijn krans achter is met water, dreft en afwasborstel vrij schoon van buiten gezien, maar van binnen gezien is ie nog zo goor als wat.
Beter langzaam naar boven als helemaal niet naar boven...
-
trudie
- Forum-lid
-
Einstein
- Forum-lid HC
Einstein
12 sep 2010 13:06
Als je in Den Haag woont dan kan je het ook kopen bij Schouten in Scheveningen.
Ik gebruikte het ook maar nu sinds 2 jaar Pro Gold, makkelijker in onderhoud.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
-
wilcoelskamp
- Forum-lid
wilcoelskamp
05 okt 2010 23:02
Als ik het topic lees dan stapten vele over van een bepaald merk naar Boeshield T9 en dit was het juiste spul.
Daarna stapten er een paar over van Boeshield T9 naar Progold Prolink Chain Lube.
Nu zie ik de laatst berichten dat Squirt Lube nog beter is, omdat deze droog aan blijft voelen en dus weining vuil aanneemt. En hoe zit het met zwart worden van de kettingen?
En delen jullie nog steeds de mening dat deze smeermiddelen nog steeds de juiste keuze zijn?
Is dan de top 3;
1) Squirt Lube
2) Progold Prolink Chain Lube
3) Boeshield T9
Graag jullie ervaringen met deze middelen. Bedankt alvast.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
-
Einstein
- Forum-lid HC
Einstein
05 okt 2010 23:09
wilcoelskamp schreef:Als ik het topic lees dan stapten vele over van een bepaald merk naar Boeshield T9 en dit was het juiste spul.
Daarna stapten er een paar over van Boeshield T9 naar Progold Prolink Chain Lube.
Nu zie ik de laatst berichten dat Squirt Lube nog beter is, omdat deze droog aan blijft voelen en dus weining vuil aanneemt. En hoe zit het met zwart worden van de kettingen?
En delen jullie nog steeds de mening dat deze smeermiddelen nog steeds de juiste keuze zijn?
Is dan de top 3;
1) Squirt Lube
2) Progold Prolink Chain Lube
3) Boeshield T9
Graag jullie ervaringen met deze middelen. Bedankt alvast.
Boeshield is goed spul maar gebruik nu Progold omdat ik er tevreden over bent. Ik heb geen ervaring met Squirt.
Albert Einstein
-
wilcoelskamp
- Forum-lid
wilcoelskamp
06 okt 2010 08:03
Blijft bij het gebruiken van Progold de ketting redelijk mooi? Je hoort nog wel dat de ketting snel zwart word?
Jammer dat het slecht verkrijgbaar is, alleen via Bike2Build. Word een duur flesje inclusief verzendkosten.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
-
Einstein
- Forum-lid HC
Einstein
06 okt 2010 10:23
wilcoelskamp schreef:Blijft bij het gebruiken van Progold de ketting redelijk mooi? Je hoort nog wel dat de ketting snel zwart word?
Jammer dat het slecht verkrijgbaar is, alleen via Bike2Build. Word een duur flesje inclusief verzendkosten.
Beste resultaat krijg je als je eerst je ketting ermee invet, nachtje in laten werken en dan goed uitwrijven met een doek.
Albert Einstein