rene1 schreef:Ha, je verdraait het wel een beetje in het voordeel van de niet helmdrager.
Er is GEEN excuus om zonder helm te fietsen! Het is een beslissing, een weloverwogen risico dat je zelf neemt. (maar wel anderen mee belast als het fout gaat) Dit geldt ook voor het rijden zonder helm in een auto......risicoafweging.
Natuurlijk blijf ik fietsen en natuurlijk blijf ik autorijden met de nodige risico's, bij voorkeur in een auto waar wel een kooiconstructie inzit overigens en daar hoef je tegenwoordig gelukkig niet zo heel veel moeite voor te doen.
Voordeel? Ik heb her nergens over een voordeel, slechts over risico's. En uit statistiek valt nu eenmaal af te leiden dat wielrennen/ATB-en met helm een hoger risico heeft dan dagelijks fietsen zonder.
En dat is de crux, individuele risicoanalyse, wielrenners/ATB-ers nemen een groter risico om anderen te belasten dan woon/werk/winkelfietsers en menen die laatste groep er op te kunnen aanspreken dat ze egoistisch zijn (op zijn zachtst gezegd):Het is een beslissing, een weloverwogen risico dat je zelf neemt. (maar wel anderen mee belast als het fout gaat)
Maar wanneer ik geen helm draag, crash en zwaar hersenletsel oploop dan is het blijkbaar acceptabel dat mijn familie de rest van mijn leven voor me kunnen zorgen. Ook al had ik dit door een helm kunnen voorkomen. Dat vind ik geen kwestie van een vrije keuze meer, dat vind ik, op zijn zachtst gezegd, egoistisch
Een excuus om zonder helm te rijden heb ik trouwens niet nodig, het is niet verboden.
En autorijden? Dat doe ik bij voorkeur helemaal niet, maar als het moet in een auto zonder rolkooi. Auto's met een beetje laadruimte en laadvermogen, én een rolkooi, ja, daar moet je echt moeite voor doen.
Maar, het ligt in overweging om er een paar extra buisjes in te laten lassen.