Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Speedplay Zero.

ruben88
Forum-lid

ruben88 25 mei 2010 13:22

vorige week heb ik speedplay gekocht en de eerste ervaringen zijn niet bijzonder (zowel negatief als positief). Mijn enige duidelijk minpunt was de montage. Je wordt totaal aan je lot overgelaten bij het bereiken van de handleiding. Aan dit topic had ik daarom nog meer.
Eigenlijk heb ik maar wat van de foto gehaald en het geprobeerd na te bootsen, of ze goed zitten weet ik niet. Maar trappen doen ze wel dus voorlopig laat ik dat zo.
Ik ben na velen jaren overgestapt van SPD-SL.

mijn vraag: al vanaf het begin heb ik last van de zijkant van mijn voeten
een soort branderig, iriterend gevoel
dit heeft ongetwijfeld te maken met de montage, maar moet ik dan mijn schoen verder naar links of naar rechts op de pedaal hebben staan? Of zou dit door iets heel anders kunnen komen?

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 25 mei 2010 18:36

Als je met je voet uit de pedalen schiet dan heb je simpelweg de zijdelingse speling te strak ingesteld. (iets meer speling toestaan en eruit schieten is verleden tijd).
Iemand die klaagt dat zijn hiel nog beweegt heeft het echt niet gesnapt. Dit bewegen van de hiel is juist nodig om je enkels en knieën te ontzien, als je dat niet wil kun je beter klassieke looks gaan rijden (als je ziet wat dat voor klachten oplevert wil je dat ook niet).

Heb inmiddels meerdere sets speedplays en herken dat zijdelings kantelen wel maar wel pas na ca. 30.000 km of meer en met een nieuwe set platen is het weer stukken minder.

ruben88
Forum-lid

ruben88 31 mei 2010 16:46

Ruben88 schreef:vorige week heb ik speedplay gekocht en de eerste ervaringen zijn niet bijzonder (zowel negatief als positief). Mijn enige duidelijk minpunt was de montage. Je wordt totaal aan je lot overgelaten bij het bereiken van de handleiding. Aan dit topic had ik daarom nog meer.
Eigenlijk heb ik maar wat van de foto gehaald en het geprobeerd na te bootsen, of ze goed zitten weet ik niet. Maar trappen doen ze wel dus voorlopig laat ik dat zo.
Ik ben na velen jaren overgestapt van SPD-SL.

mijn vraag: al vanaf het begin heb ik last van de zijkant van mijn voeten
een soort branderig, iriterend gevoel
dit heeft ongetwijfeld te maken met de montage, maar moet ik dan mijn schoen verder naar links of naar rechts op de pedaal hebben staan? Of zou dit door iets heel anders kunnen komen?

ld001
Forum-lid

Gebruikersavatar ld001 31 mei 2010 20:21

Sharkman 1 schreef:Als je met je voet uit de pedalen schiet dan heb je simpelweg de zijdelingse speling te strak ingesteld. (iets meer speling toestaan en eruit schieten is verleden tijd).
Iemand die klaagt dat zijn hiel nog beweegt heeft het echt niet gesnapt. Dit bewegen van de hiel is juist nodig om je enkels en knieën te ontzien, als je dat niet wil kun je beter klassieke looks gaan rijden (als je ziet wat dat voor klachten oplevert wil je dat ook niet).

Heb inmiddels meerdere sets speedplays en herken dat zijdelings kantelen wel maar wel pas na ca. 30.000 km of meer en met een nieuwe set platen is het weer stukken minder.

Ik zal het wel niet begrepen hebben maar mijn ervaringen zijn als volgt. Ik heb een jaar of 15 met Look en Shimano pedalen gereden. Altijd met zwarte plaatjes en daarbij minimale speling van de hiel. Een stabiel platform zogezegd. Na de overstap naar Speedplay heb ik langzaam maar zeker knieklachten ontwikkeld. Mijn analyse door het kantelen over het pedaal en door de speling van de hiel. Een te weinig stabiel platform dus. Wat voor de een goed werkt kan voor de ander juist niet werken. Ik rij nu weer met Look.

gugi100
Forum-lid

gugi100 31 mei 2010 20:35

Sharkman 1 schreef:Als je met je voet uit de pedalen schiet dan heb je simpelweg de zijdelingse speling te strak ingesteld. (iets meer speling toestaan en eruit schieten is verleden tijd).

Ik koop gewoon elk jaar een nieuw setje pedalen.

groet Gert-Jan
Redelijk snel fietsen is best grappig.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 29 sep 2010 16:11

LD001 schreef:

Ik zal het wel niet begrepen hebben maar mijn ervaringen zijn als volgt. Ik heb een jaar of 15 met Look en Shimano pedalen gereden. Altijd met zwarte plaatjes en daarbij minimale speling van de hiel. Een stabiel platform zogezegd. Na de overstap naar Speedplay heb ik langzaam maar zeker knieklachten ontwikkeld. Mijn analyse door het kantelen over het pedaal en door de speling van de hiel. Een te weinig stabiel platform dus. Wat voor de een goed werkt kan voor de ander juist niet werken. Ik rij nu weer met Look.

Nu begrijp ik eindelijk waar mijn knieklacht vandaan komt!!!!

Ik heb speedplays gekocht ivm mijn knieklacht, buitenkant knieschijf. Na 3 jaar, kantelen ook mijn voeten op de plaatjes met als gevolg dat de klacht weer is gekomen.

Ligt dit aan het pedaal of de plaatjes zelf?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

wilcoelskamp
Forum-lid

wilcoelskamp 04 jan 2011 21:37

Ik heb de meeste ervaringen hier gelezen. Maar wil nu na overstap van 105 naar Red groep kijken naar nieuwe pedalen.
Ik gebruik nu 105 5700 SPD SL pedalen en wil overstappen naar Zero stainless pedalen.
Ik heb geen last van mijn knieën, maar ben erg nieuwschierig gemaakt naar de pedalen.

De nadelen wat ik lees is , dat tijdens de sprint de schoenen uit de pedalen schieten. Dat de slijtage hoger is als SPD SL. Hetgeen niet op te lossen is met het vervangen van de cleats.

Is dit nog steeds zo? Of moet ik gewoon bij mijn SPD SL pedalen blijven?
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

stockie
Forum-lid

stockie 04 jan 2011 21:42

Het uit de pedalen schieten bij sprints mag je toeschrijven aan geklungel van de rijders in kwestie. Als je pedaal goed afgesteld staat is het onmogelijk om je voet uit een speedplaypedaal los te trekken. (Losklikken kan alleen maar door je enkels ver genoeg naar buiten te draaien, niet door recht omhoog te trekken).

In het begin had ik ook last van vroegtijdige slijtage. Ik heb bij het installeren van mijn nieuwe setje pedalen en plaatjes echter de metalen beschermingsplaatjes gemonteerd en sindsdien nog geen last gehad (nu een 5000-tal kilometer). Ik rijd nog steeds met het eerste paar plaatjes.
Stockie

wilcoelskamp
Forum-lid

wilcoelskamp 04 jan 2011 21:55

Mag ik vragen welke metalen beschermplaatjes, op de cleats of pedalen? Maar de slijtage was op een gegeven moment te merken aan de pedalen. Er kwam speling op je voet tijden je bewegingen. Ten minste dit is wat ik lees.

stockie
Forum-lid

stockie 04 jan 2011 22:01

De speling ontstaat doordat de platic 'lollies' beginnen af te slijten.
Deze slijtage is het gevolg van de bouten waarmee de 3-to-4-holes adapter vastzit op je schoen. De metalen beschermplaatjes komen tussen de adapter en de gele ring met de veer. Zo komen de bouten niet meer in contact met de platic delen en blijft de slijtage veeeeel langer uit. (op termijn slijt het wel natuurlijk, net als alle systemen).
het gaat over deze beschermplaatjes: http://www.veltec.com/content/images/Pr ... 0011_1.jpg
Stockie

wilcoelskamp
Forum-lid

wilcoelskamp 04 jan 2011 22:06

Maar hierdoor zal je schoenplaatje nog weer wat verder van de schoen af staan. Zijn deze plaatje ergens verkrijgbaar?

Toch lees je dat vele na 1 jaar of ongeveer 6000KM daarna weer de goedkopere Chrome-Moly versies aankopen om de zogenoemde lollies en plaatjes te wisselen.
Lijkt mij een dure investering elk jaar. Dit heb ik nog niet gehoord met SPD SL pedalen.

stockie
Forum-lid

stockie 04 jan 2011 22:15

Deze plaatjes zijn maar enkele tienden van een millimeter dik, dus onmerkbaar. Je kan ze bij elke speedplay dealer bestellen. Op een week tijd had ik de mijne.

IVM de lollies veranderen: voor mij zijn er 3 dingen waar ik niet op bezuinig: zadel, cockpit (stuurpen, stuur, stuurlint, rubbers van de shifters) en pedalen + schoenen.
Op deze plaatsen heb je contact met je fiets, en deze moeten goed werken en daar moet je zeker niet op besparen.

De prijs voor de chrome-molly pedalen is iets van een 80 euro. Losse plaatjes kosten 40 euro. Dus eigenlijk kosten de nieuwe lollietjes netto ook ongeveer 40 euro.
Met deze 'grote' kost eens per jaar heb je wel een volledige nieuwe pedaal-interface.
Bij SPD-sl of look, of... heb je niet de mogelijkheid om slechts de 'body' van het pedaal te vervangen, en deze gaan ook slijten (ik spreek uit ervaring, op 2 jaar tijd was mijn Kéo Sprint pedaal ook goed voor de vuilbak). Ik denk dat het prijsverschil tussen de verschillende pedaalsystemen redelijk beperkt blijft.
Stockie

Plaats reactie