Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 810

GKW
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2013 18:48

GKW 21 nov 2013 18:48

Dag mensen, ik heb twee weken geleden een 810 gekocht bij basicbikepartsen heb daar een vraag over. Ik heb geprobeerd om een route te maken in google maps en deze via kml -> basecamp (zowel track als route) ->810, maar ik krijg steeds dat de route niet de getekende route volgt. Deze is nog wel zichtbaar maar een dikke paarse lijn loopt rechtstreeks tussen bepalen (niet alle) punten. Ik heb ook een route in basecamp gemaakt (fietsprofiel) en daarmee is het nog erger.

Ik heb bij in het activiteitsprofiel-> train->navigatie-> routebepaling de volgende instellingen:
- Activiteit: Fietsen (ook geprobeerd met off-road)
- Berekeningswijze: Minimale tijd (ook minimale afstand geprobeerd)
- Zet vast op de weg: Ja (ook nee geprobeerd)
- Te vermijden instellingen: Autowegen, veerboten
- Herbereken: uit

Als ik de route wil starten dan laat hij de route eerst met een dunne streep zien (die is dan wel goed) om vervolgens de gaan herberekenen en dan tussen sommige punten rechtstreekse dikke lijnen te tekenen maar op sommige plekken ook de route volgt.

Als ik in de 810 een A-B route laat maken dan gaat het wel goed....
Iemand een idee wat ik fout doe of wat ik kan doen om wel een normale route te krijgen?
Laatst gewijzigd door GKW op 25 nov 2013 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 21 nov 2013 20:17

routes dus, dan heb je een kaart nodig, zonder kaart geen route.

Welke kaart gebruik je?
Marco :)

GKW
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2013 18:48

GKW 21 nov 2013 22:37

zowel OSM als Garmin CN 2014.30 NT geprobeerd. Beide geen succes.

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 21 nov 2013 23:17

Ik heb er geen problemen mee, maar heb dan ook redelijk wat kennis van de kaarten, toestellen en vooral de instellingen.

Probleem van de Edge810 is dat die altijd wil navigeren met routes en dat mislukt als de track/route niet gemaakt is op een identieke kaart in het toestel. Als dan ook nog eens instellingen verkeert staan is het helemaal feest.

Maar, een track rijden kan wel op de Edge 810, zorg ervoro dat herbereken bij fout rijden uit staat en volg dit proces om een koers als track te starten: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=1011

Als je de RTWtool proces overslaat (begin bij 3de punt), dan wel een mooie kloppende paarse lijn, maar geen aanwijzingen.
Marco :)

GKW
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2013 18:48

GKW 22 nov 2013 08:27

Thanks Marco, dat ik ga vanavond eens proberen.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 22 nov 2013 10:42

scheurneus schreef: Maar, een track rijden kan wel op de Edge 810, zorg ervoro dat herbereken bij fout rijden uit staat en volg dit proces om een koers als track te starten: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=1011
Dit werkt wel maar is erg omslachtig naar mijn mening.
Je kun een route gewoon in Garmin Connect als koers tekenen waardoor je hem niet meer hoeft te converteren.

SInds de 2.7 upgrade van de Edge 810 is het rijden van een koers (volgen van lijntje zonder rare aanwijzigen alweer wat makkelijker geworden alhoewel het nog steeds niet is zoals bij de 705 en 800.
Zodra je de koers op het apparaat hebt staan moet je deze editen en koersfout waarschuwingen uitzetten, dit is eenmalig per koers.
Als je dan een niet routeerbare OSM kaart gebruikt en zorgt dat de EDGE in de juiste navigatie mode staat (Off road of Directe route en niet Fietsen) dan kun je gewoon het lijntje volgen. Dit laatste moet je helaas wel telkens controleren want de 810 zet nog steeds bij bepaalde handelingen de navigatie methode ongevraagd terug naar "fietsen"

Of de 2.8 firmware dit beter doet weet ik nog niet, volgens Garmin is deze functionaliteit "verbeterd" maar wat dat betekend is meestal een verassing.
Afbeelding

GKW
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2013 18:48

GKW 26 nov 2013 19:05

Afgelopen weekend eens flink onderzoek gepleegd en ben tot de conclusie gekomen dat het exporteren van uit Google Maps via kml -> basecamp -> route maken (met mergen etc.) niet zo'n succes is. Er zitten dan gigantisch veel punten in de route die ook nog eens op het fietspad van de andere kant staan en dus bij het herberekenen er een enorme puinhoop van maken.

Ik daarna de route (ongeveer 90km) in basecamp overgetrokken met een nieuwe route en tada toen werkte het wel goed....

ruudbosch
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 mar 2012 09:26

ruudbosch 26 nov 2013 19:26

Het meest makkelijk om een route (lijntje) na te fietsen is toch als volgt:

Route tekenen in willekekeurig programma/site zoals gpsies, Garmin connect o.i.d. Zorgen dat deze op je Garmin edge komt te staan als .tcx files. Deze route op je Garmin opzoeken onder koersen. Dan naar instellingen en zorgde dat de route altijd wordt weergegeven. Kleur voor het lijntje kun je dan ook kiezen. Hierna terug naar het startscherm van de edge. Op het icoontje van de kaart drukken. Je ziet dan je getekende route. Op start drukken wanneer je aanfietst...

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is anders probeer ik het met screenshots nog wat te verduidelijken.

iRutger
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2013 21:37

iRutger 27 nov 2013 21:46

Beste fietsmaten,

Kerst komt met rasse schreden naderbij. Dat betekent dat ik weer een verlanglijstje mag doorgeven. En waarom zou ik niet eens proberen om een racefietsnavigatie onder de kerstboom te sjeffen?

Nu lees ik me een ongeluk over de mogelijke systemen. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik ben een redelijke fietser. Fiets ongeveer 2000 km per jaar. Heb een paar vaste rondjes rondom Amsterdam. Maar zo nu en dan wil ik iets nieuws proberen (ook bijvoorbeeld in Frankrijk en Duitsland). Dan zou ik het leuk vinden om vooraf routes in te kunnen voeren, die ik vanaf mijn stuur kan volgen. Want bij elk bushokje stoppen om op het te onduidelijke buskaartje uit te vogelen waar ik ben, heb ik het wel mee gehad... ;)

Verder train ik op hartslag en wil ik ook wel eens weten welke invloed mijn cadans op mijn prestatie heeft. De 810 lijkt het goede systeem voor mij, maar ik lees ook erg veel kritiek...

Mijn vraag: welke navi moet ik vragen aan de kerstman?

Groet,
Rutger

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 27 nov 2013 22:05

Koop de 800 en installeer OSM (gratis). De 810 voegt niets toe voor jouw.
What makes the boat go faster?

Raf_Madone
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 mar 2012 20:11

Raf_Madone 09 dec 2013 13:05

Ik ga een EDGE 810 kopen. Omdat ik totaal geen ervaring heb met GPS voor de fiets, enkele vraagjes:
*Koop ik de Citynavigator kaart erbij of zijn er open source kaarten die evengoed/beter zijn?
*Waar moet ik opletten bij de eerste ingebruikneming?

alvast bedankt, Raf.

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 09 dec 2013 13:25

Kaarten: zeker in de Benelux en Duitsland voldoet OSM / OFM prima (eigen ervaring). Ik ken fietsers die ook in andere Europese landen met deze kaarten rijden. Citynavigator is handig om adressen in te kunnen voeren en voor het geval OSM /OFM tekort schiet.
Raadpleeg voor meer info over geschikte kaarten en heel veel handige uitleg & tips bij gebruik het Edge 800-topic. Het overgrote deel van de functionaliteit van de 810 is gelijk aan de 800. En zolang je geen behoefte hebt aan draadloze connecties, is de 800 trouwens net zo goed en een stuk goedkoper.

Plaats reactie