Alles over vakanties op én met de fiets

La Marmotte 2014

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 19 mei 2014 08:32

@ IJzeren Briek; +1, alhoewel ik vorig jaar nog voldoende deelnemers op de alp voor dood heb zien liggen die hieraan niet genoeg hadden.

@ Tom de Groot; 39-32 is gelijk aan 34-28, (2,55 mtr per omwenteling) dus dat onderschrijft onze stelling.

Dit weekend lekker getraind, volgende week de JNC. Eens kijken waar we staan.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 19 mei 2014 21:06

Tracing_NL schreef:@ IJzeren Briek; +1, alhoewel ik vorig jaar nog voldoende deelnemers op de alp voor dood heb zien liggen die hieraan niet genoeg hadden.
Heeft volgens mij meer met de conditie te maken en ook met de dosering. Als het op een bepaald punt op is dan is het op en is er geen enkele versnelling meer die je kan redden. 1 Keer heb ik die 29 nodig gehad vanaf plan l'achat al en dat lag toen helemaal aan mezelf. Te vlot gestart en aan de bevoorrading op de Galibier stond het vast, goud halen was slechts nog een formailteit. Tot aan plan l'achat dus :). Met die 29 ben ik dan al bij al vlot verder gereden en zonder echt af te zien ook vlot Alpe d'Huez nog bovengereden. Heb je jezelf echter echt de kop ingereden dan redt geen enkele versnelling je nog. Viel mij telkens op wat sommige mensen zichzelf aandeden en wat ik nooit kunnen begrijpen heb. Niemand dwingt je dat te doen, je doet het voor je plezier en als het plezier eraf is stop dan toch! Heb altijd gezegd dat het moment waarop ik afzie ook het moment is waarop ik stop en het meteen mijn laatste keer geweest is. En daar hou ik mij aan ook.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 20 mei 2014 07:11

ijzerenbriek schreef:
Tracing_NL schreef:@ IJzeren Briek; +1, alhoewel ik vorig jaar nog voldoende deelnemers op de alp voor dood heb zien liggen die hieraan niet genoeg hadden.
Heeft volgens mij meer met de conditie te maken en ook met de dosering. Als het op een bepaald punt op is dan is het op en is er geen enkele versnelling meer die je kan redden. 1 Keer heb ik die 29 nodig gehad vanaf plan l'achat al en dat lag toen helemaal aan mezelf. .
Als je goed doseert hoef je ook geen tandjes achter de hand te houden. Als ik La Marmotte zou rijden zou ik 34/28 als lichtste verzet meenemen (misschien wel 34/30 als het lukt) en die zou ik op het eerste steile stuk van de Glandon al gebruiken.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 20 mei 2014 08:51

_pfw_ schreef:
ijzerenbriek schreef:
Tracing_NL schreef:@ IJzeren Briek; +1, alhoewel ik vorig jaar nog voldoende deelnemers op de alp voor dood heb zien liggen die hieraan niet genoeg hadden.
Heeft volgens mij meer met de conditie te maken en ook met de dosering. Als het op een bepaald punt op is dan is het op en is er geen enkele versnelling meer die je kan redden. 1 Keer heb ik die 29 nodig gehad vanaf plan l'achat al en dat lag toen helemaal aan mezelf. .
Als je goed doseert hoef je ook geen tandjes achter de hand te houden. Als ik La Marmotte zou rijden zou ik 34/28 als lichtste verzet meenemen (misschien wel 34/30 als het lukt) en die zou ik op het eerste steile stuk van de Glandon al gebruiken.
Helemaal eens. Een veelgemaakte fout is dat deelnemers te zwaar gaan rijden. Ze verzuren dan en daarmee is het kaarsje al gauw opgebrand. Ik heb mijn laatste Marmotte (2012) volledig op hartslag gereden met een verzet 34*29. Op de Telegraph ben ik zelfs langszamer gaan rijden toen mijn hartslag te hoog werd. Op die manier heerlijk boven gekomen. Ook de Galibier ging prima en op de Alp kon ik na het steile stuk zelfs nog naar 34*26 schakelen. Een prima race gereden. Overhouden is het belangrijkste.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 mei 2014 08:53

Hier nog één. Tot aan de bevoorrading op de Galibier een slag of 10 onder omslagpunt gereden, daarna gas vol open.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 20 mei 2014 08:53

@ IJzeren briek; vorig jaar de 29 gebruikt op laatste kms van Galibier voor de zekerheid, en op d eerste 4 a 5 van de alp omdat ik inderdaad volledig "rot" ging. Warmte, vermoeidheid, enz. Als ik toen had gedaan wat mijn lichaam wilde was ik accuut gestopt. Maar toch op hangen en wurgen doorgefietst. Ik had er het hele seizoen naar toe geleefd. Om dan 10 km voor de streep te stoppen? Toen ik (netjes binnen voor goud) boven was , was alles niet vergeten, maar het gevoel van overwinning op mijzelf onbeschrijfelijk.

Maar ik ben het wel met je eens voor wat betreft getraindheid en serieuze voorbereiding, Met uitzondering van een aantal speciale gevallen moet je voor dit soort evenementen wel gedegen voorbereiden. Helaas denkt de maatschappij tegenwoordig dat alles "te koop" is. Of het nu gaat over een marathon lopen, de marmotte fietsen, de (alternatieve) elfstedentocht schaatsen; Ze zien het op tv/ youtube en denken das leuk, daar doe ik ook aan mee. Kopen via internet een startbewijs en komen er dan achter dat dit iets anders is dan een rondje rond de wijk. Enige voodeel is dat ze goed zijn voor de statistieken (uitvallers en ranglijst :twisted: )

@pfw / Herman; Dat ligt eraan hoe je de marmotte wil rijden. Als je hem rijd als toertocht om uit te rijden heb je helemaal gelijk, als je voor jezelf een tijd neer wil zetten gaat dat niet werken.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 20 mei 2014 09:08

@ havana; Ik begrijp wat je stelt, maar dan leg ik je de volgende stelling voor:

Ik ben geen rasklimmer, weeg (niet qua vet!) iets te veel voor een klimmer (polderpoten). Woon in het prachtige maar winderige zeeland. Dat betekent dat mijn klimtraining bestaat uit lange stukken (1 a 2 uur) rond omslagpunt op een niet te licht verzet. Ik wil (voor mezelf) een zo goed mogelijke tijd neerzetten. Als ik doe wat jij zegt, dan moet ik tot en met Galibier op hartslag 153 blijven(omslagpunt 163-165). Als ik dat doe, dan heb ik inderdaad waarschijnlijk op Alp over, maar ik geloof echt niet dat ik dan sneller rijd als wanneer ik glandon rond 160 rijd, herstel naar telegraph, telegraph rond 160, herstel naar valloire, Galibier laatste 2 km iets in het rood (tot 170) , herstel naar bourg en de alp de dood of de gladiolen. Vorig jaar klopte dit niet helemaal (zie vorige post), maar ik heb zelf het idee dat dit wel de snelste tijd oplevert.

Wat is jou mening?
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 20 mei 2014 09:21

Tracing_NL schreef:@pfw / Herman; Dat ligt eraan hoe je de marmotte wil rijden. Als je hem rijd als toertocht om uit te rijden heb je helemaal gelijk, als je voor jezelf een tijd neer wil zetten gaat dat niet werken.
Oneens. Ik had ruim goud. Alleen zorgde ik ervoor dat de krachten gespaard bleven. Daardoor kon ik ook op de steile stukken van de Galibier en de Alp gewoon nog behoorlijk doorrijden. Daar heb ik veel goed gemaakt en uiteindelijk de laatste 10 km van de Alp nog extra gas kunnen geven.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 20 mei 2014 09:30

HM, deze discussie gaan we waarschijnlijk niet winnen :D . Het komt erop neer wat win je in het begin en wat verlies je op het eind (en vice versa). Dat zul je helaas nooit weten. Tevens is iedereens fysiek anders (diesels versus racers). Rijden boven omslagpunt is in het begin een no go, maar verder?

Ook een leuke, de galop naar de Glandon (a 50 per uur).
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 mei 2014 10:05

Je zult t inderdaad nooit weten, maar vast staat is dat je nooit alle klimmen in D3 kunt rijden. Of je nu eerst 2 klims in D3 doet en de laatste 2 in D2 of andersom maakt niet veel uit. Maar ik denk dat de laatste optie minder afzien is. En bovendien loop je het risico geparkeerd te staan als je volle bak begint. En geparkeerd staan kost zeker wel tijd.

Gebruikersavatar
dapoker
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 apr 2010 21:37

Gebruikersavatar dapoker 20 mei 2014 10:43

havana schreef:En geparkeerd staan kost zeker wel tijd.
Helemaal mee eens. Sterker nog, ik heb het ervaren. Beide keren toevallig in gezelschap van bovenstaande.

Vorig jaar Waalse Pijl; in het begin veel te veel met krachten gesmeten en lopen pielen op de klimmetjes. Veel op het buitenblad naar boven en dat soort ongein. Na de Thier de Coo was het helemaal afgelopen, ondanks het feit dat ik me qua eten en drinken echt goed had verzorgd. Uiteindelijk de Levee en Rosier echt kruipend op gekomen. Met name op de laatste klim op sommige strookjes bijna zo goed als geparkeerd gestaan. Op beide klimmen wilde de hartslag ook niet meer omhoog. Dat zegt veelal genoeg.

Ook vorig jaar. L3B; door een bijna ondraaglijke buikpijn ( lees http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... &start=120 ) was ik eigenlijk vanaf na de eerste klim genoodzaakt het wat rustiger aan te doen. Hierdoor heb ik eigenlijk vrij rustig de eerste helft gereden. Ook zo'n 10 tot 15 slagen onder omslagpunt. Nadat ik boven op de Grand Ballon me eindelijk heb kunnen ontdoen van mijn buikpijn heb ik het gas echt open kunnen draaien. Mensen waarvan ik ze uren geleden voor het laatst had gezien raapte ik op de twee laatste klimmen weer op. De hartslag wilde ook nog goed omhoog.

Anyway… ik kies bij m'n volgende cyclo ook voor de tactiek. Rustig starten, tweede helft gas d'r op.
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 mei 2014 11:43

havana schreef:Hier nog één. Tot aan de bevoorrading op de Galibier een slag of 10 onder omslagpunt gereden, daarna gas vol open.
Mijn twee Marmotte-deelnames waren toch heel anders ingedeeld. Vooral de tweede keer was volle bak starten achter de jury-wagen aan, eerste stukje klimmen (tot bovenaan de eerste stuwdam) op het buitenblad en daarna zo rap als ik kon doorklimmen tot bovenaan de Glandon. Tussen de Glandon en de Telegraphe veels te veel kopwerk, Telegraphe redelijk rustig, Galibier op standje overleven, Vanaf de Lauteret volle bak naar de Alpe, hoofdzakelijk met adrenaline als brandstof, om vervolgens op de Alpe duizend doden te sterven (heb zeer serieus overwogen om 2 km voor het einde af te stappen en om te keren...).

Leverde uiteindelijk toch een tijd bij de eerste 250 op. Maar ik hou (hield?) wel van een beetje afzien..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie