Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 1000

GRS Pro Bike service
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar GRS Pro Bike service 21 jul 2014 11:21

Het gaat als volgt:
In het kruimelspoorprofiel heb ik alleen een niet-routeerbare kaart en dus geen TBT. Je kiest voor je start een bepaald profiel en dat is 1 handeling. Superhandig dus.
Het probleem is nou juist dat hij instellingen uit een bepaald profiel zelf om zeep helpt!

Ik heb ook meerdere gebruikersprofielen aangemaak. Mijn "MTB" gebruikersprofiel staat bij Navigatie>routebepaling ingesteld op "directe route". Maar welke rit of GPX ik ook omzet naar koers en start.. waneer de koers gestart is begint hij direct met die irritante routebegeleidingen.
Als ik dan terug ga naar instellingen van mijn "mtb" activiteitenprofiel ga, blijkt dat hij zelf de routebepaling op WEGWIELRENNEN heeft gezet!! :evil: :x
Dus, dan probeer ik tijdens de koers deze instelling terug te zetten op "directe route" of "mountainbiken" maar dit mag allemaal niet baten... Hij voert deze wijzigingen niet door in de koers en je blijft irritante routebepalingen houden. :cry:
Het opnieuw starten van de koers betekent het probleem zoals hierboven bespreken opnieuw meemaken.

Ik heb echt alles geprobeerd maar het volgen van enkel een routesteepje op de kaart tijdens het mountainbiken lijkt me gewoon echt onmogelijk met de Edge 1000...

Bij mijn oude Edge 810 werkte dit juist zo perfect, dus ik hoop dat Garmin met een verlossende update gaat komen.

serbak
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar serbak 21 jul 2014 11:57

Welke kaart gebruik je? De standaard bijgeleverde of eentje die niet "routeerbaar" is?

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 21 jul 2014 16:25

GRS Pro Bike service schreef:
Het gaat als volgt:
In het kruimelspoorprofiel heb ik alleen een niet-routeerbare kaart en dus geen TBT. Je kiest voor je start een bepaald profiel en dat is 1 handeling. Superhandig dus.
Het probleem is nou juist dat hij instellingen uit een bepaald profiel zelf om zeep helpt!

Ik heb ook meerdere gebruikersprofielen aangemaak. Mijn "MTB" gebruikersprofiel staat bij Navigatie>routebepaling ingesteld op "directe route". Maar welke rit of GPX ik ook omzet naar koers en start.. waneer de koers gestart is begint hij direct met die irritante routebegeleidingen.
Als ik dan terug ga naar instellingen van mijn "mtb" activiteitenprofiel ga, blijkt dat hij zelf de routebepaling op WEGWIELRENNEN heeft gezet!! :evil: :x
Dus, dan probeer ik tijdens de koers deze instelling terug te zetten op "directe route" of "mountainbiken" maar dit mag allemaal niet baten... Hij voert deze wijzigingen niet door in de koers en je blijft irritante routebepalingen houden. :cry:
Het opnieuw starten van de koers betekent het probleem zoals hierboven bespreken opnieuw meemaken.

Ik heb echt alles geprobeerd maar het volgen van enkel een routesteepje op de kaart tijdens het mountainbiken lijkt me gewoon echt onmogelijk met de Edge 1000...

Bij mijn oude Edge 810 werkte dit juist zo perfect, dus ik hoop dat Garmin met een verlossende update gaat komen.
Nou ja perfect... Op de Garmin 810 werkt dit alleen maar als je snel genoeg de optie "directe route" selecteert, voordat hij zijn TBT's heeft gegenereerd. Met bepaalde routes of kaarten heb je, omdat de 810 dan langer moet rekenen, genoeg tijd om dit te doen. Wellicht rekent de 1000 veel sneller?
Afbeelding

yswaard
Forum-lid

yswaard 25 jul 2014 10:07

Als 510 gebruiker moet ik bij deze TBT discussie constant aan het volgende denken:
Is het op de 1000 niet mogelijk om in de eigenschappen van een koers bij de instellingen te kiezen voor kaartweergave -> altijd weergeven -> aan, en dan 'gewoon' te gaan fietsen? Wordt de koers dan niet zonder TBT's getoond op de kaart zodat je deze kunt volgen?

GRS Pro Bike service
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar GRS Pro Bike service 28 jul 2014 08:15

yswaard schreef:Als 510 gebruiker moet ik bij deze TBT discussie constant aan het volgende denken:
Is het op de 1000 niet mogelijk om in de eigenschappen van een koers bij de instellingen te kiezen voor kaartweergave -> altijd weergeven -> aan, en dan 'gewoon' te gaan fietsen? Wordt de koers dan niet zonder TBT's getoond op de kaart zodat je deze kunt volgen?
Ja dit kan, maar het lijntje wat hij dan weergeeft is heel erg dun en erg onduidelijk weergegeven op de kaart. Ook werkt de autozoom minder goed.
Ik heb hiermee gereden maar is dit erg onduidelijke weergave.

GRS Pro Bike service
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar GRS Pro Bike service 28 jul 2014 08:21

ericpeters schreef:

Nou ja perfect... Op de Garmin 810 werkt dit alleen maar als je snel genoeg de optie "directe route" selecteert, voordat hij zijn TBT's heeft gegenereerd. Met bepaalde routes of kaarten heb je, omdat de 810 dan langer moet rekenen, genoeg tijd om dit te doen. Wellicht rekent de 1000 veel sneller?
Hey Eric, dit werkt!!

Als je idd tijdens het "laden" van de koers snel naar instellingen gaat en vóór "100%" hem op directe route zet werkt hij!!
Nu 2 keer op deze manier perfect een geladen route gereden in het bos.

Het blijft %&**$# dat je op deze manier met een knullige omweg zo'n duur apparaat functioneel moet krijgen, maar ik kan hem iig nu op de MTB gebruiken!

Bedankt Eric!! :-)

scheurneus
Forum-lid
Contact

scheurneus 28 jul 2014 08:41

Wat gebeurt er als je in BaseCamp een route van de track maakt en deze op direct laat staan met maximaal 250 aanwijzingen in de route, neemt de 810/1000 dat dan over?
Marco :)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 28 jul 2014 09:45

GRS Pro Bike service schreef:
ericpeters schreef:

Hey Eric, dit werkt!!

Als je idd tijdens het "laden" van de koers snel naar instellingen gaat en vóór "100%" hem op directe route zet werkt hij!!
Nu 2 keer op deze manier perfect een geladen route gereden in het bos.

Het blijft %&**$# dat je op deze manier met een knullige omweg zo'n duur apparaat functioneel moet krijgen, maar ik kan hem iig nu op de MTB gebruiken!

Bedankt Eric!! :-)
Help mij even een handje; wat is nu precies het gevolg van deze handeling? Dat je precies zoals op een 800 gewoon een lijntje op de kaart ziet en verder niks? En de registratie etc blijft wel gewoon doorlopen zoals het hoort? Dat zou DE oplossing zijn voor een knullig probleem.
Less is bore

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 28 jul 2014 10:07

@Daniel: In principe correct, er zijn wel nog wel meerdere nadelen welke vaak zijn beschreven.
Het blijft een compleet raadsel waarom Garmin in een Jaar niet in staat is en schijnbaar niet meer probeert dit te fixen. Het enige waarvoor ze moeten zorgen is dat het ding gewoon op "directe route" blijft staan.

Opmerking: op de Edge 810 is een firmware versie geweest waar dit gefixt was maar die had heel veel andere problemen dus dat directe route was snel weer terug. Bij de EDGE 1000 zijn destijds een aantal functies (welke de 810 zogenaamd heeft) uit de specificatie verdwenen, die 1000 was toen nog niet officieel leverbaar. Dit is ook de voornaamste reden dat ik denk dat Garmin het niet KAN fixen.

Mocht je een Edge 1000 willen kopen dan raad ik aan niet voor de goedkoopste te gaan maar voor de leverancier welke de meest betrouwbare return policy heeft, bij Cool Blue kun je bijvoorbeeld 2 weken testen en dan eventueel zonder vragen retourneren. In Duitsland was dat zelfs verplicht 30 dagen maar sinds kort is in alle EU landen 14 dagen verplicht.
Afbeelding

scheurneus
Forum-lid
Contact

scheurneus 28 jul 2014 10:38

Als het alleen maar gaat om de track 100% te kunnen volgen, dan werkt dit ook:

A. een niet routeerbare kaart
B. de routeerbare kaarten uitschakelen, dan koers starten nadat deze op de kaart staat, de kaart weer inschakelen.

Voor B zie hier meer uitleg: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=1011
Marco :)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 28 jul 2014 10:44

@eric: mijn probleem is dat mijn 800 loopt te klieren met de aan/uit knop. Die werkt soms gewoon niet en dan na heel veel proberen pakt ie weer. Tis wachten op de dag dat ie er helemaal mee kapt. Ik zou dan gewoon weer een 800 kunnen kopen want die doet werkelijk alles wat ie moet doen, maar ik zou zo graag een meer high res scherm hebben met iets meer info/detail. Daarom zit ik zo te schelden op die 1000, want die heeft wat ik wil, maar stelt daar een paar enorme missers tegenover.

Heb nu ook weer problemen met de garmin software na hun overstap naar de nieuwe look. Als ik naar Classic schakel dan herkent ie gewoon mij Forerunner 610 en de 800, als ik over ga naar Modern, dan is mijn 800 onvindbaar. Klik ik dan weer op 'classic' dan verschijnt de 800 direct weer in de lijst met gekoppelde toestellen.
Less is bore

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 28 jul 2014 12:17

@ Scheurneus: heb je dat zelf getest met de 1000? Want in die link staat dat het ook voor de 810 werkt en dat is niet correct. Ook bij een niet routeerbare kaart of uitgeschakelde kaart gaat de 810 to TBT's plaatsen.

@ Daniel: Ik heb nu weer de 800 en ga die erg lang houden, ik heb zelfs de neiging om er een reserve bij te kopen.
Zo een aan en uit knop moet trouwens te maken zijn.... http://www.fixgps.nl
Bij Garmin zelf hebben ze een Flat repair rate (in de VS $99) ongeacht het defect.

Zat ik nu in jouw situatie dan zou ik de 1000 kopen op een plaats waar ze ook nog de 800 op voorraad hebben. De 1000 gedurende een week testen als je er niet met de workarounds wegkomt dan direct weer terugsturen en een 800 kopen. (Ik zag namelijk ergens dat de TBT's van de 1000 niet het hele scherm afdekken, maar dat kan een verkeerd screenshot zijn geweest, bij de 810 is gewoon alles uit beeld gedurende veel te lange tijd.)
Afbeelding

Plaats reactie