Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

Echo
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 03 apr 2015 23:49

brownie schreef:Volgende maand ga ik ook naar de Eifel om o.a. lekker te fietsen, maar heb ook het briljante (?) idee opgevat om van de Eifel naar huis te rijden met de fiets. Huis is bij mij Berkel en Rodenrijs (nabij Rotterdam) en Eifel is het plaatsje Udler. Nu vraag ik me af hoe ik het beste terug kan gaan, in twee dagen, via Belgie of vanuit Duitsland naar Nederland? Heeft iemand een voorstel en wat is dan het voorstel?
Als je op 19 april terug wil fietsen kan je wellicht aanhaken bij de Rursee Rundfahrt van Bike Passion.
http://www.bike-passion.nl/wp-content/u ... l-2015.pdf

Let op: 19 april is de Amstel Gold Race dus dan is het heel in die hoek van NL/B/D als je terug wil fietsen....
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user :like:

brownie
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 14 jan 2010 11:10

brownie 04 apr 2015 11:55

Dat was wel een mooie geweest, maar ik ben er een week later. Toch bedankt!

Echo
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 04 apr 2015 15:25

brownie schreef:Dat was wel een mooie geweest, maar ik ben er een week later. Toch bedankt!
en ik nóg een week later ;-)
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user :like:

Gebruikersavatar
richard-w
Forum-lid
Berichten: 611
Lid geworden op: 16 aug 2007 21:29

Gebruikersavatar richard-w 23 apr 2015 15:58

Deze zomer zit ik een weekje in Centerparcs Eifel heeft iemand leuke routes vanaf hier? Of een idee welke kant ik het beste uit kan? Had een aantal routes gevonden, maar heb geen idee welke richting het mooist/leukste is. Ben van plan een aantal routes tot +- 100km te rijden.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 04 mei 2015 11:45

Afgelopen week een goede week met het gezin in de Eifel gehad met als standplaats Kalterherberg. In totaal 4 rondjes gereden (een kleine 400km en meer dan 5000hmin totaal) met rondes geïnspireerd op de wereldberoemde Rursee runde van Buzz. Helaas was ik ziek aan het worden op de dag dat ik de echte 160km Rursee ronde wilde voltooien en was het niet meer dan 105km/1800hm geworden. Wat dat betreft had ik het beter zonder de biologische oorlogsvoering van mijn twee jonge kinderen kunnen stellen ;)

Ook excuses voor het ontbreken van foto's maar ik ben niet zo'n fotograaf en de foto's in dit topic zijn mooier dan die ik had kunnen nemen.

Hoogtepunten:
  • * De Grünetalstrasse, die mag wat mij betreft worden omgedoopt tot de Grün-und-Gelbstrasse! :D De blik van de Duitsers toen ik daar naar boven ging was onbetaalbaar: "Wat een debiel!"
    * De Widdauer Mauer, net op het moment dat je denkt ik heb het ergste gehad komt er nog een lekker steil stuk.
    * De Hammer Mauer, loopt eigenlijk best prima
    * De Müllenberg vanuit Hausen is echt schitterend
    * De route door het bos vanuit Dedenborn (Waldstrasse, lekker steil..) naar Rothe Kreuz.
    * De rust en wat mij ook heel positief is opgevallen: de nette gedrag van de automobilisten tav fietsers zelfs op de stukjes Bundesstrasse.
Belangrijk om te weten voor mensen die binnenkort nog gaan:
Ze zijn nog steeds bezig Simonskall aan de weg te werken. uiteindelijk heb ik daar nog ca 600m moeten klunen omdat ik geen zin had om terug te rijden.

Ik ga er zeker nog een keer terug.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

brownie
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 14 jan 2010 11:10

brownie 04 mei 2015 23:13

richard-w schreef:Deze zomer zit ik een weekje in Centerparcs Eifel heeft iemand leuke routes vanaf hier? Of een idee welke kant ik het beste uit kan? Had een aantal routes gevonden, maar heb geen idee welke richting het mooist/leukste is. Ben van plan een aantal routes tot +- 100km te rijden.
Dit park organiseert in september een toertocht en de routes daarvan zijn hier te vinden:
http://eifelcyclingclassic.nl/over

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27869
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 mei 2015 16:25

Ook ik ben weer terug van een weekje vakantie in de Eifel. Dit keer als uitvalsbasis Einruhr, wat ik iedereen kan aanraden. Prima locatie voor een vakantie met de familie waarbij ook nog wat gefietst mag worden. In totaal heb ik 4 ritjes gemaakt.

Rit 1 was meteen de Rurseeroute 2.0 van Buzz. Als vanouds, heerlijk genieten. 's Ochtends is het nog wat grijs en start ik lang-lang, maar 's middags komt het zonnetje erbij en kan er kort-kort gereden worden. Het is jammer dat ik het berichtje van MrCoffee niet eerder zag, want ik ook ik stond bij Simonskall voor een dichte weg. In klunen had ik geen zin, dus ben omgedraaid en omgereden. Je krijgt dan nog wel de retesteile Dürenerstrasse voor je kloten. Afijn het was een heerlijk ritje van 162 km met 3100 hm. GPS.

Na een dagje rust volgde rit nummer 2. Ik had 2 jaar geleden gezien dat je bij kamp Vogelsang verder moest kunnen fietsen. Dat wilde ik nu wel eens proberen. En inderdaad, dat bleek te kunnen. Via een prachtige hangbrug steek je de Rursee over. Je hebt hier een prachtig uitzicht op Vogelsang, dat bovenop een heuvel ligt.

Afbeelding

Vervolgens sla je een semi-verhard pad op, in mijn geval richting Rurberg. Dit weggetje is prima te doen met de racefiets, eventueel een extra bandje meenemen.

Afbeelding

Vlak voor de stuw kun je dan een verhard weggetje de Kermeterhaus op. In Heimbach begint het te plenzen, maar ik besluit toch mijn ronde af te maken omdat ik geen zin heb om te snijden via de Grünlandhöhe. Dus nog een ronde langs Simonskall en terug via Deffersfelt (ook een vuilak trouwens). Goed voor 69 km met 1300 hm. GPS.

De volgende dag was ik eigenlijk van plan niet te gaan maar het weer was mooi en m'n vrouw zei: "ga nou maar je bent hier nu toch" dus ja... dan ga je maar ;) Het werd een kort ritje van Einruhr naar Woffelsbach, omhoog, vervolgens omlaag via de Kesternich, dan via Dedenborn nog even een ommetje via de Hammer Mauer weer langs Simmerath terug. GPS registratie niet helemaal goed doordat ik per abuis op stop drukte onderweg.. Afijn, toch 50 km met 1100 hm.

Dan gisteren mijn laatste ritje. Qua weer absoluut de mooiste, hele rit kort-kort gereden. Ik begin met de prachtige klim door het bos vanaf Dedenborn naar Rote Kreuz. Daarna de Widdauer afdalen, dat is aanzienlijk leuker dan klimmen :D Tegen het einde van de rit nog een lekker muurtje meegepakt bij Pausterbach (Lönsstrasse). GPS en de cijfers: 72 km / 1300 hm.

Al bij al een fijn weekje.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27869
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 mei 2015 17:06

Gisteren samen met forumleden Magoo en Csteenbe weer ouderwets lekker in de Eifel gefietst. Het plan was eigenlijk om de La Chouffe Classic (Ardennen) te gaan rijden, maar gezien de marginaal betere weersvoorspelling, de veel betere wegen en de iets geringere reisafstand kozen we toch voor de Eifel. En daar hadden we geen spijt van.

Als route kozen we “uiteraard” voor de “wereldberoemde” Rurseeroute van forumlid Buzz. Zelf had ik die een kleine 3 weken geleden nog gereden, maar dat mocht de pret niet drukken. Bovendien startten we gisteren vanuit Rott, dus dat maakt de hele beleving van de route anders omdat het zwaartepunt op 75% van de rit ligt.

Goed, dan de rit zelf. Rond een uur of 9:00 bollen we af vanuit onze startplaats. Op dit uur is het nog zeer koud (graad of 9) dus we kiezen allemaal voor lange mouwen en ik doe ook de beenstukken aan. De eerste klim is een lekkere inkomer: de Jägerhausstraße. Niet al te steil en lekker lang. Eenmaal boven komen we meteen er achter dat vandaag niet kou onze grootste tegenstander zal zijn, maar de wind…

Normaal gezien sla je na deze klim al snel rechtsaf richting Simonskall. Maar het klimmetje daar is nu al bijna 2 jaar (!) dicht i.v.m. wegwerkzaamheden. Ter compensatie had ik de route verrijkt met een andere klim, waarover later meer.

We krijgen nu eerst een prachtige afdaling voorgeschoteld, een typische “Eifel-afdaling”, d.w.z. niet al te steil, perfect wegdek en haarspelden. Daarna gaat het, uiteraard, omhoog, op de Panoramastraße richting Schmidt. Dan volgt een tussenstukje, met onder meer een prachtig bospad en twee dorpjes, gevolgd door een serieuze puist: de Mühlenberg. Eigenlijk is dat best een serieus ding, alhoewel het begin vrij eenvoudig is. Als je uit het bos komt, moet je niet denken dat je er bent want dan heeft de Eifel weer één van z’n beruchte hoogvlaktes (vals plat + wind tegen) voor je in petto. Zwaar maar ook mooi:

Afbeelding

Na de Mühlenberg volgt de afdaling naar Heimbach, waar we bij de Aral-pomp even pauzeren. De beenstukken mogen af.

Afbeelding

Vervolgens bollen we relaxed de Kermeterhaus op. Ook weer zo’n typische Eifelklim met mooi wegdek en prima percentages. Bovenop nemen we niet het door Buzz zo geliefde bospad, maar blijven we gewoon op de weg. Het is ongelofelijk rustig op de weg, dus dat gaat prima. Geen overlast van motoren e.d.

Nu volgt een zeer rappe afdaling naar de Rursee waar onze nestor helaas lek rijdt. We hebben als groepje maar één pompje mee dus Magoo en ik moeten even een stukje terug. Daarna is het tijd voor een drietrapsraket: de Grünlandhöhe. Het eerste deel bevat haarspelden en gaat door het bos. Dit is het steilste deel. Daarna volgt een vals plat deel richting Schmidt. Dit deel is wel te doen. Het laatste deel is het minst inspirerende deel van de hele route: wéér zo’n vervelende Eifel-hoogvlakte. Maar door slim samen te werken valt dit stuk alles mee en binnen no time bollen we alweer omlaag richting Woffelsbach.

Na een toeristisch intermezzo aan de stuw in Rurberg...

Afbeelding

Afbeelding

... maken we ons langzamerhand op voor de finale. Alhoewel, het is nog best een eind. Eerst de Kesternich. Ja inderdaad, weer zo’n prachtige loper. Na wederom een snelle afdaling rijden we naar Dedenborn. In het piepkleine supermarktje vullen we even bij en daarna pakken we als bonus de klim naar Forsthaus Rotekreuz mee. Het begin is behoorlijk steil. Daarna heb je een fantastisch uitzicht op Dedenborn. Als je denkt dat je er dan bent, heb je het mis want hij blijft doorzuigen. Al bij al is het goed 7 km klimmen.

We komen nu praktisch bovenop de Widdauer uit. Die dalen we af en rijden vervolgens naar Hammer. Deze streek kent wellicht geen grote namen à la Stockeu en Redoute maar dergelijke klimmetjes vind je er wel. Alleen dan met goed wegdek. De Hammer is de eerste “hufter” van vandaag. Hij loopt bij mij eigenlijk prima en al snel komt ook Csteenbe naar boven. Bij Magoo is de pijp stil aan leeg aan het raken maar hij zet dapper door.

We rijden nu via een binnendoor weggetje naar de Widdauer. De afdaling ernaartoe is er eentje voor de snelheidsduivels: je kunt hier 100 km/uur halen als je je best doet. Ik kom tot 92 km/uur :D Dit beestje (Grünentalstraße) beklimmen is trouwens ook een uitdaging, maar dat zal niet voor vandaag zijn.

Er is nu geen ontkomen meer aan: de Widdauer Mauer. Met recht een vuilak, behoorlijk vergelijkbaar met de Stockeu. Csteenbe en ik willen eigenlijk rustig omhoog bollen maar als er een of andere Belg ons inhaalt moeten we toch weer wielrennertje spelen en geven we Belg vreselijk op z’n kloten :D

Nu maken we ons op voor laatste loodjes. Je krijgt hier slechts 2 vrij onbeduidende klimmetjes voor je kiezen maar de hoogtemeters en kilometers beginnen wel te tellen. De hellende stroken door de dorpjes putten onze benen langzaam uit, maar gelukkig zijn er ook min of meer vlakke stroken waar we lekker kunnen gassen.

Ondertussen is de hemel compleet donkergrijs geworden en vrezen we het ergste. We zetten nog één keer het gas erop om zo te proberen het weer te verslaan. En dat lukt, want we bereiken droog de auto. Snel de fietsen achterop en bier met curryworst en friet naar binnen werken in de nabij gelegen kroeg.

Een fijn dagje goed voor 167 km en 3150 hm.

Voor de liefhebbers nog de GPS registratie.
Laatst gewijzigd door havana op 31 mei 2015 17:22, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 31 mei 2015 17:17

Mooi verwoordt Havana, perfecte rit, voor mij de 4x deze route en het blijft prachtig daar om te fietsen.
YFood !!!

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 31 mei 2015 18:29

Zo te lezen een prachtige route, mooi!

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2372
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 31 mei 2015 18:51

Pfft, 92 km/u op de Grünentalstraße... Zat die ene Belg daar ook al op je hielen? 8-)

‘Wereldberoemd’ is uiteraard twee beetjes overdreven, maar de (nagenoeg) volledige ‘Rursee 2.0’-route wordt — zo met een schuin oog kijkend naar sites als Strava, GPSies, Routeyou, enzovoorts — wel regelmatig gereden. Leuk! Zeker ook als er naderhand nog wat kracht over is om een sfeervol (foto)verslag in te kloppen. ;)

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 01 jun 2015 07:11

Ik heb (een deel) van de beroemde rit een tijd terug gereden, idd erg mooi. Kort geleden meegereden met de Nordeifeltour van WTC Klimmen, routes en meer info staan hier: http://www.wtcklimmen.nl/nordeifeltour/
Ik heb toen lus 1 en 2 gereden. Erg mooi. Een paar pittige klimmetjes en verder vooral mooie wegen, soms ook wat verrassend (een fietspad van 5+ km vals plat was niet wat ik in gedachte had... :)).

Overigens ook super georganiseerd dus zeker interessant om voor volgend jaar in gedachte te houden.

Plaats reactie