Nee, maar het moet denk ik wel zo zijn dat auto's het peleton niet mogen inhalen, anders dan een ploegleider die naar de kopgroep moet etc. En dat moet dan fatsoenlijk gebeuren: niet met een snelheid twee keer zo hoog, even goed bekijken of de renners door hebben dat je daar rijdt, etcamclassic-fan schreef: Er is volgens mij wel ruimte om 't aantal motoren sterk terug te dringen, maar 't aantal auto's gaat echt niet significant afnemen.
Veiliger wielrennen
In mijn geheugen zitten heel veel wedstrijden waarin het motorverkeer voor problemen zorgde. Het is volgens mij toch in heel veel wedstrijden gebeurt dat een renner wilde demarreren en niet verder kon omdat de weg geblokeerd werd door een horde fotografen op een motor (AGR, TdF, giro, LBL etc.).Het is opvallend dat voor het eerst in mensen heugenis dit zo mis gaat met het begeleidende verkeer. Ik kan me dit iig niet voor de geest halen.
Dit jaar nog meedere malen bijvoorbeeld in Parijs - Roubaix : http://www.youtube.com/watch?v=z24N1GhAM70.
Ik begrijp dat een enkele fotograaf mee rijdt maar het is me nooit duidelijk waarom er zoveel fotografen mee moeten rijden.
Auto's zouden renners ook moeten aangeven dat ze renners willen passeren door bijvoorbeeld te toeteren. Ik begreep gisteren ook dat de auto die Flecha aanreed dit niet deed.Nee, maar het moet denk ik wel zo zijn dat auto's het peleton niet mogen inhalen, anders dan een ploegleider die naar de kopgroep moet etc. En dat moet dan fatsoenlijk gebeuren: niet met een snelheid twee keer zo hoog, even goed bekijken of de renners door hebben dat je daar rijdt, etc
Ik begrijp de opmerkingen ook niet van mensen die zeggen dat er altijd valpartijen zijn geweest en dat er daarom geen maatregelen nodig zijn.
Waarom zou je niet proberen dit soort problemen te reduceren? We komen toch in het algemeen niet verder met dooddoeners als we hebben het altijd zo gedaan.
Vanuit commercieel oogpunt denk ik dat het verstandig is om de veiligheid te verbeteren.De reden dat er zoveel motoren en auto's meerijden, is om dat de hele wereld dit stukje commercieel hardfietsen willen volgen.
Sky investeert miljoenen in het wielrennen en is opeens de kopman kwijt waar vrijwel alles omdraait en daarna wordt een renner ik kansrijke positie van de weg gereden. Maar ook andere ploegen zijn na miljoenen investeringen hun kopman kwijt. Ik denk dat zulke ploegen dit soort risico's anders mee gaat wegen wanneer ze moeten beslissen over miljoenen investeringen.
Daarnaast is het commercieel niet aantrekkelijk dat zoveel toppers de tour al hebben moeten verlaten.
Ten slotte denk ik dat het ook verstandig is om het aantal VIP's te beperken, zowel in de auto's als in de helikopters.
Ik heb de afgelopen jaren slechts een beperkt aantal malen de tour live gevolgd, maar wat me toen opviel is de hoeveelheid helikopters met VIP's die mee vliegen. Ik kan me zo voorstellen dat de herrie die de helikopters maken het voor de renners moeilijker maakt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Die helicopters landen ruim voordat de renners voorbij komen en stijgen pas daarna weer op. Daarnaast mogen ze niet zo laag vliegen als de helicopters van de televisie. Dus die paar vips in heli's is echt geen probleem. Zelfde geldt voor alle Vips die de route afsteken. Er rijden nauwlijks auto's langs 't peleton die er niet thuis horen...
Dit topic gaat weer net zo idioot verder als dat 't na 3 pagina's was. Allemaal personen die nooit gekoerst hebben (en dan bedoel ik geen criteriums of trainingswedstrijdjes) maar wel denken te weten wat er allemaal aan mankeert en hoe het beter kan. Een auto die renners inhaalt hoort gewoon te toeteren bijv en dit gebeurd ook gewoon. Als deze persoon dat niet heeft gedaan dan was dat nog een fout vanaf zijn kant, maar dan hoeven we er geen discussie over te voeren dat ze de renners beter moeten waarschuwen.
Als er eenvoudige verbeteringen voor de veiligheid waren geweest dan was het al lang gedaan. Maar er moeten wel bijv foto's voor tientallen kranten gemaakt worden. Die fotografen willen ook graag hun brood verdienen. De Tour verdient weer aan de fotografen.
En al die klassements mannen die uit de Tour liggen komt niet door de motoren of auto's die mee rijden. Maar stuk voor stuk waren die valpartijen gewoon het gevolg van fouten van de renners.
Dit topic gaat weer net zo idioot verder als dat 't na 3 pagina's was. Allemaal personen die nooit gekoerst hebben (en dan bedoel ik geen criteriums of trainingswedstrijdjes) maar wel denken te weten wat er allemaal aan mankeert en hoe het beter kan. Een auto die renners inhaalt hoort gewoon te toeteren bijv en dit gebeurd ook gewoon. Als deze persoon dat niet heeft gedaan dan was dat nog een fout vanaf zijn kant, maar dan hoeven we er geen discussie over te voeren dat ze de renners beter moeten waarschuwen.
Als er eenvoudige verbeteringen voor de veiligheid waren geweest dan was het al lang gedaan. Maar er moeten wel bijv foto's voor tientallen kranten gemaakt worden. Die fotografen willen ook graag hun brood verdienen. De Tour verdient weer aan de fotografen.
En al die klassements mannen die uit de Tour liggen komt niet door de motoren of auto's die mee rijden. Maar stuk voor stuk waren die valpartijen gewoon het gevolg van fouten van de renners.
Dat valt best mee met die herrie, zal hooguit irritant worden als je het 3 weken achter elkaar mee zou maken.vantheman schreef:Ik kan me zo voorstellen dat de herrie die de helikopters maken het voor de renners moeilijker maakt.
A bad day on the bike is better than a good day at work.
De vraag is niet of er fotografen mee moeten rijden maar hoe en hoeveel. Er zijn als ik goed geinformeerd ben 16 fotografen in de tour. De tour directie heeft na het incident met Sorensen aangegeven dat ze terug wil naar 12 fotografen. Ik denk dat dit nog aan de hoge kant is, maar lijkt mij een verbetering.Maar er moeten wel bijv foto's voor tientallen kranten gemaakt worden. Die fotografen willen ook graag hun brood verdienen. De Tour verdient weer aan de fotografen.
Dat betekent toch niet dat we op een forum niet kunnen discusieren over hoe dit komt of hoe we kunnen voorkomen dat er zoveel valpartijen zijn door fouten van renners.En al die klassements mannen die uit de Tour liggen komt niet door de motoren of auto's die mee rijden. Maar stuk voor stuk waren die valpartijen gewoon het gevolg van fouten van de renners.
Daarbij heb ik niet de pretentie dat ik kant en klare oplossingen heb, het is gewoon hard op nadenken. Dan kan je misschien ook een suggestie geven waarvan je daarna moet concluderen dat dit niet haalbaar is. Wat is daar mis mee?
Volgens mij zou het bijvoorbeeld ook goed zijn als er minder renners zouden zijn ( hetzij door minder ploegen hetzij door minder renners per ploeg).
Ik ben het met je eens dat sommige dingen lachwekkend, of eerder om te huilen zijn. Maar om nou gelijk iedereen over een kam te scheren. Jij hebt de Tour volgens mij ook niet gereden, betekent niet dat ik gelijk denk dat je argumenten niet goed zijn.amclassic-fan schreef:Dit topic gaat weer net zo idioot verder als dat 't na 3 pagina's was. Allemaal personen die nooit gekoerst hebben (en dan bedoel ik geen criteriums of trainingswedstrijdjes) maar wel denken te weten wat er allemaal aan mankeert en hoe het beter kan..
Vind jij het normaal als zo'n auto of motor met 100 in het uur een renner inhaalt die zelf 50 rijdt op een weg van in totaal niet meer dan 2 baans? Nee, ik heb de Tour zelf nooit gereden, ja, rijd zelf wel eens in een peleton, en nee, niet in koersen met media etc erbij, maar als ik dan zo'n motor nog net door een gat zie knallen ziet dat er toch echt niet relaxed uit. In plaats dat zo'n motor even 1 km geduld heeft en er dan voorbij gaat, en met een wat kleiner snelheidsverschil. Hij kan toeteren wat hij wil, maar als hij te hard gaat is het leed al geleden. Verder is het volgens mij ook een feit dat als je het aantal inhaalbewegingen verminderd je het risico direct ook verminderd.
Goed, helemaal met je eens dat de 'leuning vasthouden als je daalt'-oplossingen nergens op slaan. Maar dat je binnen het redelijke de boel optimaliseert lijkt me toch niet raar.
Zijn er dit jaar zoveel meer auto's en motards in vergelijking met voorgaande jaren? De voorgaande jaren waren er niet zulke rare gevallen als de twee van dit jaar, maar dat kan ook gebeuren met één motor en één auto in koers. Als mensen zich niet aan de gestelde regels houden, maakt het niet uit hoeveel "randvoertuigen" er zijn.
Ik lees net dat er 16 fotografen zijn, eerlijk gezegd vind ik dat nog weinig. Voor een vlakke etappe is het misschien veel, maar voor een etappe zoals gisteren of zoals donderdag is het best weinig.
Ik lees net dat er 16 fotografen zijn, eerlijk gezegd vind ik dat nog weinig. Voor een vlakke etappe is het misschien veel, maar voor een etappe zoals gisteren of zoals donderdag is het best weinig.
'
Laatst gewijzigd door eelcoz op 15 jul 2011 20:56, 2 keer totaal gewijzigd.
haha, nou ja, zo rot zal het allemaal niet bedoeld worden
bij de mensen in/van/bij de Tour praten ze er toch ook over, dus wij stervelingen kunnen dat ook best
bij de mensen in/van/bij de Tour praten ze er toch ook over, dus wij stervelingen kunnen dat ook best
Vanochtend stond een artikel in de krant met een overzicht van alle auto's en motoren in de TdF:Er is volgens mij wel ruimte om 't aantal motoren sterk terug te dringen, maar 't aantal auto's gaat echt niet significant afnemen
- 160 auto's in de reclamecaravan
- dan nog 130 andere auto's die voor het peleton uitrijden zoals ambulances
- de gendamerie die voor het peleton uitrijdt
- de 15 rode auto's van de commissarissen (lijkt mij wat aan de hoge kant)
- 44 ploegleiders auto's waarbij deze tussen het peleton en de kopgroep plaats mogen nemen indien de voorsprong van de kopgroep groter is dan 1 minuut. Hier kan denk ik niks vanaf tenzij het aantal ploegen vermindert wordt
- 79 motoren (cameramensen, fotografen (16) en radioverslaggevers)
- 82 auto's van de media met een groene sticker die het peleton mogen passeren
- 15 a 20 VIP auto's met vertegenwoordigers van de sponsors van de Tour
- als laatste de bezemwagen en gendamerie
Mij lijkt het dat in de 82 auto's van de media en de 20 auto's met VIP's wel wat gesneden kan worden.
En dan weer verbaasd zijn als de ASO kleinere koersen moet schrappen omdat het geld op is...vantheman schreef: Mij lijkt het dat in de 82 auto's van de media en de 20 auto's met VIP's wel wat gesneden kan worden.
Er moet worden gekeken waarom er nu opeens iets misging met zowel motor als volgauto. Ik heb namelijk nooit eerder een renner geschept zien worden in de TdF. Zomaar schrappen is een erg slecht idee.
het gaat al jaren (net) goed, en nu gaat het 1 keer goed mis en dan is het gelijk weer drama. Wat mij betreft praten ze de chauffeurs gewoon bij, nemen ze desnoods een alcoholtest af, en lekker doorgaan zoals altijd. Ik heb een keer bovenop een berg gestaan in de Tour, het was druk, het was chaos, maar het was geweldig. Alles ging goed, de gendarmerie raakt precies de juiste toon en is geduldig. De tour kan zo de tour blijven.