Het is opvallend dat voor het eerst in mensen heugenis dit zo mis gaat met het begeleidende verkeer. Ik kan me dit iig niet voor de geest halen.
In mijn geheugen zitten heel veel wedstrijden waarin het motorverkeer voor problemen zorgde. Het is volgens mij toch in heel veel wedstrijden gebeurt dat een renner wilde demarreren en niet verder kon omdat de weg geblokeerd werd door een horde fotografen op een motor (AGR, TdF, giro, LBL etc.).
Dit jaar nog meedere malen bijvoorbeeld in Parijs - Roubaix :
http://www.youtube.com/watch?v=z24N1GhAM70.
Ik begrijp dat een enkele fotograaf mee rijdt maar het is me nooit duidelijk waarom er zoveel fotografen mee moeten rijden.
Nee, maar het moet denk ik wel zo zijn dat auto's het peleton niet mogen inhalen, anders dan een ploegleider die naar de kopgroep moet etc. En dat moet dan fatsoenlijk gebeuren: niet met een snelheid twee keer zo hoog, even goed bekijken of de renners door hebben dat je daar rijdt, etc
Auto's zouden renners ook moeten aangeven dat ze renners willen passeren door bijvoorbeeld te toeteren. Ik begreep gisteren ook dat de auto die Flecha aanreed dit niet deed.
Ik begrijp de opmerkingen ook niet van mensen die zeggen dat er altijd valpartijen zijn geweest en dat er daarom geen maatregelen nodig zijn.
Waarom zou je niet proberen dit soort problemen te reduceren? We komen toch in het algemeen niet verder met dooddoeners als we hebben het altijd zo gedaan.
De reden dat er zoveel motoren en auto's meerijden, is om dat de hele wereld dit stukje commercieel hardfietsen willen volgen.
Vanuit commercieel oogpunt denk ik dat het verstandig is om de veiligheid te verbeteren.
Sky investeert miljoenen in het wielrennen en is opeens de kopman kwijt waar vrijwel alles omdraait en daarna wordt een renner ik kansrijke positie van de weg gereden. Maar ook andere ploegen zijn na miljoenen investeringen hun kopman kwijt. Ik denk dat zulke ploegen dit soort risico's anders mee gaat wegen wanneer ze moeten beslissen over miljoenen investeringen.
Daarnaast is het commercieel niet aantrekkelijk dat zoveel toppers de tour al hebben moeten verlaten.
Ten slotte denk ik dat het ook verstandig is om het aantal VIP's te beperken, zowel in de auto's als in de helikopters.
Ik heb de afgelopen jaren slechts een beperkt aantal malen de tour live gevolgd, maar wat me toen opviel is de hoeveelheid helikopters met VIP's die mee vliegen. Ik kan me zo voorstellen dat de herrie die de helikopters maken het voor de renners moeilijker maakt.