Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon wielen en wind/gebergte

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 08 jan 2017 15:27

jakkel schreef:
de zwarten schreef:Euh, niet doen, dat geloven. Zie eerste reactie hierboven! Het ís gewoon zo.
Ah... het is gewoon zo. Nu snap ik het! :winkthumb:

En inderdaad, met gewicht zijn ze totaal niet meer bezig. Allemaal dikzakken op de fiets! :lol:
Ik zei dat gewicht van de fiets uitontwikkeld is. Ik zei dus niet dat ze niet met gewicht bezig zijn.
Als je de moeite niet doet om te lezen wordt het lastig discussiëren.

Ivm 7 seconden op een berg: die mannen rijden een hele bergrit, dat is niet 1 berg. Soms heb je meer vermogen door met handen boven op het stuur te rijden. Dat gaat ten koste van aërodynamica, maar soms is het niet anders (er is geen absolute beste positie voor alle weer / hellingsgraden / windsnelheden / positie in het peloton of in de kopgroep... ). De goede verstaander verstaat mij wel, als het niet zo is, roep maar (nadat je even goed hebt nagedacht, bij voorkeur!)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

vitamineb
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 apr 2014 14:15

vitamineb 08 jan 2017 16:10

NicoNB schreef:
Fietsen?altijd schreef:Met jouw is echt geen fatsoenlijke discussie te voeren....
Wees even reëel, je bent een jochie dat net uit de luiers is dat hier mensen wel even komt vertellen hoe de wereld in elkaar steekt, dat moet je niet zielig doen als hoongelach je ten deel valt.
Je post hier zaken alsof je er al jaren ervaring mee hebt terwijl je zelf weet dat je dat niet hebt.
Gewoon niet doen!
Hij heeft toch wel een stukje meer verstand van zaken dan de 'oude rotten' hier die in het verleden zijn blijven hangen.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 08 jan 2017 19:12

de zwarten schreef:
jakkel schreef:
de zwarten schreef:Euh, niet doen, dat geloven. Zie eerste reactie hierboven! Het ís gewoon zo.
Ah... het is gewoon zo. Nu snap ik het! :winkthumb:

En inderdaad, met gewicht zijn ze totaal niet meer bezig. Allemaal dikzakken op de fiets! :lol:
Ik zei dat gewicht van de fiets uitontwikkeld is. Ik zei dus niet dat ze niet met gewicht bezig zijn.
Als je de moeite niet doet om te lezen wordt het lastig discussiëren.
Ik heb al pagina's terug gezegd dat fietsgewichten uitontwikkeld zijn. Maar je moet natuurlijk wel de moeite doen om het eens te doorlopen. Ik rij zelf met een koersfiets die vijf jaar geleden al aan het minimumgewicht van 6,8 kg. kwam. En dat de helft van het peloton in de grote rondes eruitziet als een anaorexiapatiënt, zegt genoeg over het feit dat gewichtsreducering de beste tuning is om steil en lang bergop te rijden.

Ik heb ook een massa pagina's terug gezegd dat lichtere, niet-aero wielen sneller en rendabeler zijn voor de gemiddelde wielertoerist dan de hogere en zwaardere aero variant om bergop te rijden. En dan heb ik het niet over een Cauberg opknallen, maar wel over lange en steile klims (Alpe d'Huez, Galibier, Ventoux,....) tegen toeristtempo's. ;)

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 08 jan 2017 19:44

AMEN :winkthumb:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 jan 2017 20:50

jakkel schreef:
Ik heb ook een massa pagina's terug gezegd dat lichtere, niet-aero wielen sneller en rendabeler zijn voor de gemiddelde wielertoerist dan de hogere en zwaardere aero variant om bergop te rijden. En dan heb ik het niet over een Cauberg opknallen, maar wel over lange en steile klims (Alpe d'Huez, Galibier, Ventoux,....) tegen toeristtempo's. ;)
Zeggen is 1 , maar zeggen & de math doen is 2 en dat laatste doe je niet en heb je ook niet gedaan.
Dingen beweren is prima, doe ik ook wel eens maar desgevraagd doe ik de math als ik er niet te lui voor ben.
Je noemt 3 klimmen die lang zijn , maar gemiddeld niet erg steil, dus het kwartje wil maar niet vallen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 08 jan 2017 21:07

Doe dan eens 'de math', mijn beste keezx... . En bewijs dan eens met 'de math' dat ik het compleet mis heb.

We zetten de Mavic Cosmic Pro Carbon van 1.650gr. tegen de Mavic Ksyrium Pro SL van 1.395gr.

Ik zeg dat de renner die tegen gemiddeld 13 per uur de Alpe d'Huez beklimt, sneller boven gaat zijn met de 1.395gr Ksyrium dan met de aero Cosmic van 1.650gr. Laat ons gemakkelijkheidshalve aannemen dat het windstil is.

Jullie, de 'aero klimbelievers' zeggen dat de aerodynamica het in dit geval, wint van de grammen.

Laat maar komen. ;)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 jan 2017 21:23

Jij beweert iets en moet dus beginnen met de math te doen.
Het enige dat ik beweer is dat, zolang de math niet gedaan is we het niet weten.
Om hier de math te doen moeten we natuurlijk over windtunnelgegevens beschikken van de beide Mavic sets bij 13 km/u en dat wordt een mission impossible.....aerowielen worden niet getest bij lage snelheden.
Nogmaals ik geloof helemaal nergens in want het gaat hier niet om geloven, maar om feiten en rekenen.
Laatst gewijzigd door Keezx op 08 jan 2017 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 08 jan 2017 21:24

Volgens mij is 13 gemiddeld, 13 gemiddeld. Met wat voor wielen je dat rijdt maakt voor je eindtijd beroerd weinig uit, lijkt me.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

vitamineb
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 apr 2014 14:15

vitamineb 08 jan 2017 21:29

jakkel schreef:Doe dan eens 'de math', mijn beste keezx... . En bewijs dan eens met 'de math' dat ik het compleet mis heb.

We zetten de Mavic Cosmic Pro Carbon van 1.650gr. tegen de Mavic Ksyrium Pro SL van 1.395gr.

Ik zeg dat de renner die tegen gemiddeld 13 per uur de Alpe d'Huez beklimt, sneller boven gaat zijn met de 1.395gr Ksyrium dan met de aero Cosmic van 1.650gr. Laat ons gemakkelijkheidshalve aannemen dat het windstil is.

Jullie, de 'aero klimbelievers' zeggen dat de aerodynamica het in dit geval, wint van de grammen.

Laat maar komen. ;)
Deze berekeningen zijn al vaak zat gedaan en hier ook aangehaald maar schijnbaar ben je er blind voor en dan moeten wij het nogmaals voor je gaan zitten uitrekenen? Blijf lekker in je 'lichter is beter' bubbel maar doe aub niet alsof je verstand van zaken hebt.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 jan 2017 21:30

Erik schreef:Volgens mij is 13 gemiddeld, 13 gemiddeld. Met wat voor wielen je dat rijdt maakt voor je eindtijd beroerd weinig uit, lijkt me.
:D
I know myself like no one else
Nothing to defend

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 08 jan 2017 21:31

Keezx schreef:Jij beweert iets en moet dus beginnen met de math te doen.
Het enige dat ik beweer is dat, zolang de math niet gedaan is we het niet weten.
Om hier de math te doen moeten we natuurlijk over windtunnelgegevens beschikken van de beide Mavic sets bij 13 km/u en dat wordt een mission impossible.....aerowielen worden niet getest bij lage snelheden.
Nogmaals ik geloof helemaal nergens in want het gaat hier niet om geloven, maar rekenen.
Op pagina 7 was je nochtans al mooi begonnen. Maar dat was ook maar wat 'aannemen' zeker? ;)

Keezx schreef:
Wij nemen dat niet zomaar aan, vriend.
Nemen we Alpe D'huez als voorbeeld , dan maakt 200 gram wel 7 hele seconden uit....
Nemen we aan dat aerodynamische wielen 10 Watt verschil maken bij pakweg 15 km/u dan is met een calculator wel te berekenen wat dat uitmaakt (ben ik nu even te lui voor), maar 7 seconden over ruim een uur heb je al heel snel te pakken....

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4317
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 08 jan 2017 21:32

Erik schreef:Volgens mij is 13 gemiddeld, 13 gemiddeld. Met wat voor wielen je dat rijdt maakt voor je eindtijd beroerd weinig uit, lijkt me.

Precies, beide renners zijn precies gelijk boven. Met dit voorbeeld wekt @jakkel niet echt vertrouwen mbt zijn reken-vaardigheden.

Plaats reactie