Het grote frame (over)spuiten topic
- Matthijs1973
- Forum-lid
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 25 sep 2012 08:26
- Locatie: Zeist
ik ben wel tevreden met het werk van Dave. Mijn oude alu Giant TCR frame laten schuren en spuiten. We konden helaas niet het laatste lettertype van Giant vinden (ondanks alle tips in mijn andere topic) en hebben gekozen voor een combinatie van het nieuwe design en de 'oude' letters. Is prima geworden in mijn ogen, de kleur lijkt op de foto erg geel, is in werkelijkheid soort van limegroen/geel achtig, ook mooi geworden. Communicatie met Dave duurt soms wat langer, is nogal druk met zijn nieuwe indoor bmx-baan maar nadat we de letters en kleur hadden vastgesteld was het spuiten zo gepiept. Fiets kan weer op de tacx of voor woon-werk verkeer, wel veilig kleurtje zo in het schemer....
voor:
na:
voor:
na:
Zoals ik al in het Giant topic schreef (p.282), heb ik mijn frame bij Unlimited Colors in Venhorst laten spuiten. Goede afhandeling en kwaliteit is ook top. Ze geven 10 werkdagen aan en belde me precies na 2 weken dat ik frame /vork / stuur/ stuurpen weer kon komen ophalen. Aanrader dus!
Race: Scott Addict 10 2021
Cx: Focus Mares AL 105 2017
MTB: Focus Raven 8.7 2021
Cx: Focus Mares AL 105 2017
MTB: Focus Raven 8.7 2021
Ik zit er aan te denken mijn endurace een upgrade te geven bij unlimited colors. Gaat om de fiets die nu vol staat met merk Canyon in het me nu toch beetje irriterende mat zwart. Beetje kleur op de fiets lijkt me wel wat. Glans met matte decals.
Ik heb een oud Ridley frame staan. Frame zelf is van aluminium en de voor- en achtervork van carbon.
Het frame staat nu stof te happen en ik heb zoveel 'reserve' spullen dat ik hem op kan bouwen voor woon- werk verkeer. Ik vind de kleur (lichtgrijs met rood) alleen foei-lelijk. De lak is echter goed. Geen enkele (zichtbare) kras, geen bladderen, etc.
Ik kon in dit (gigantische) topic niet vinden of je gewoon over de bestaande lak (waarschijnlijk mat zwart) heen kunt spuiten of dat het sowieso beter is om eerst de oude lak te verwijderen. Als ik er op Google dan zie ik dat werkelijk iedereen de oude laag lijkt te verwijderen, maar ik zie nergens een rede. Alleen dat je met 2K lak scheurtjes kan krijgen als deze over bestaande lak heen gespoten wordt.
Verder vroeg ik mij af of ik met bestaande lak eerst nog een primer moet aanbrengen en wat goede merken zijn op spuit gebied. Ik gebruik normaliter Motip of Den Braven. Beiden zijn voor mij prima, maar ik wil het resultaat natuurlijk zo mooi mogelijk. Dus als men hier ervaring heeft met hele goede krasvrije lak, dan hoor ik het graag. Ik wil de crank ook spuiten, alhoewel ik betwijfel of welke lak dan ook dit gaat houden.
Het lakken doe ik overigens zelf. Het is voor alledaags gebruik dus ik wil er niet te veel geld aan besteden. Zeker niet aangezien de kans bestaat dat 'ie gejat wordt. Ik hoef geen patronen, decals, etc.
Het frame staat nu stof te happen en ik heb zoveel 'reserve' spullen dat ik hem op kan bouwen voor woon- werk verkeer. Ik vind de kleur (lichtgrijs met rood) alleen foei-lelijk. De lak is echter goed. Geen enkele (zichtbare) kras, geen bladderen, etc.
Ik kon in dit (gigantische) topic niet vinden of je gewoon over de bestaande lak (waarschijnlijk mat zwart) heen kunt spuiten of dat het sowieso beter is om eerst de oude lak te verwijderen. Als ik er op Google dan zie ik dat werkelijk iedereen de oude laag lijkt te verwijderen, maar ik zie nergens een rede. Alleen dat je met 2K lak scheurtjes kan krijgen als deze over bestaande lak heen gespoten wordt.
Verder vroeg ik mij af of ik met bestaande lak eerst nog een primer moet aanbrengen en wat goede merken zijn op spuit gebied. Ik gebruik normaliter Motip of Den Braven. Beiden zijn voor mij prima, maar ik wil het resultaat natuurlijk zo mooi mogelijk. Dus als men hier ervaring heeft met hele goede krasvrije lak, dan hoor ik het graag. Ik wil de crank ook spuiten, alhoewel ik betwijfel of welke lak dan ook dit gaat houden.
Het lakken doe ik overigens zelf. Het is voor alledaags gebruik dus ik wil er niet te veel geld aan besteden. Zeker niet aangezien de kans bestaat dat 'ie gejat wordt. Ik hoef geen patronen, decals, etc.
Voor krasbestendig zou ik wel voor 2k lak kiezen. Dat is ook in spuitbus verkrijgbaar. Alleen is dat na ingebruikname nog maar kort houdbaar, omdat de middelen ook in de spuitbus dan zijn gemengd. Het mooiste vind ik zelf om de eindlaag met 2k hoogglans blanke lak te spuiten. (klik) Daarna de sinaasappelhuid vlak schuren (nat korrel 600 en 1000) en vervolgens polijsten met Commadant 4 en daarna met fijne polish de laatste krasjes verwijderen.
Daar gaan echter wel de nodige uren inzitten.
edit: je kiest mat zwart.
Ik zou dan hiervoor kiezen.
https://www.nonpaints.com/nl/2k-zwart-i ... high-solid
als primer geef ik hier de voorkeur aan:
https://www.nonpaints.com/nl/1k-epoxy-p ... gJ7ffD_BwE
Die zou ik over de bestaande lak spuiten.
Daar gaan echter wel de nodige uren inzitten.
edit: je kiest mat zwart.
Ik zou dan hiervoor kiezen.
https://www.nonpaints.com/nl/2k-zwart-i ... high-solid
als primer geef ik hier de voorkeur aan:
https://www.nonpaints.com/nl/1k-epoxy-p ... gJ7ffD_BwE
Die zou ik over de bestaande lak spuiten.
Dank allebei voor de reactie!
Ik vraag bij de shop even na of ik deze lak veilig over de bestaande lak kan spuiten. Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat ieder zichzelf respecterende framebakker wel met 2K lak werkt en dan zou het sowieso moeten gaan.
Tijd vind ik niet erg. Ik houd wel van een beetje knutselen.
Ik vraag bij de shop even na of ik deze lak veilig over de bestaande lak kan spuiten. Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat ieder zichzelf respecterende framebakker wel met 2K lak werkt en dan zou het sowieso moeten gaan.
Tijd vind ik niet erg. Ik houd wel van een beetje knutselen.
Let er wel op dat sommige 2K lakken (met name clearcoat) een serieus gezondheidsrisico zijn!
Spuitmasker, handschoenen en overall is daar wel het minimale ...
Spuitmasker, handschoenen en overall is daar wel het minimale ...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
2k lak is extra link doordat de gecatalyseerde deeltjes in de longen kunnen uitharden. Ik heb als (andere) hobby gitaarbouwen en gebruik voor het aflakken het liefst 2k lak, ik spuit in de buitenlucht, maar toch is een fatsoenlijk masker (en dan niet zo'n stoffen dingetje met elastiekjes) geen overbodige luxe. En zo duur zijn die ook weer niet....
Tussenoplossing is het frame alleen voorbereiden voor de lak. Als je zelf kleurlak, blanke lak en dergelijke moet aanschaffen loopt het (ook) aardig in de papieren. Zelf schuren en aanleveren bij spuiter hoeft niet veel te kosten. Zeker als je gaat voor één kleur en geen poespas zoals lijntjes, decals et cetera.
Previous name Jansen01
Klopt voor 'algemene' oplosmiddel-dampen, maar in die 2K-clear zitten nog wat extra vervelende ingrediënten (weet even niet meer uit m'n hoofd welke).amclassic-fan schreef: ↑30 nov 2018 12:51 Voorzorgsmaatregelen zijn nooit verkeerd, maar één keer een frame spuiten is natuurlijk wel iets anders dan dagdagelijks in die dampen staan.