Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
Keezx
- Forum-lid HC
- Berichten: 9745
- Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05
Keezx
06 okt 2020 19:54
Nog een prima artikel over wielstijfheid, iets toegankelijker met ook illustraties die e.e.a. duidelijker maken...
https://www.slowtwitch.com/Tech/Debunki ... _3449.html
Laatst gewijzigd door
Keezx op 06 okt 2020 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
Keezx
- Forum-lid HC
- Berichten: 9745
- Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05
Keezx
06 okt 2020 19:59
hein69 schreef: ↑06 okt 2020 19:44
zijn er onder jullie die eigenlijk nog van die nippel vulringen gebruiken tussen spaaknippel en velg.
Er is daar weinig info over te vinden en geeft dit wel een meerwaarde.
En wie gebruikt borgmiddel om spaak in de nippel te borgen.
Heeft een bepaalde velg een "history"van scheuren rond de spaakgaten, dan kan het zinvol zijn, of gewoon bij twijfel of een velg aankan wat je van plan bent.
Borgmiddel gebruik ik niet, want nooit nodig gehad, maar ik zou niet aarzelen als het nodig zou zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
hein69
- Forum-lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30
hein69
06 okt 2020 20:20
@ Keezx
bedankt voor de info, worden deze niet het meeste gebruikt bij mtb wielen,bij racevelgen minder of toch minder gekend dan.
-
Keezx
- Forum-lid HC
- Berichten: 9745
- Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05
Keezx
06 okt 2020 20:33
MTB weet ik niet, bij racevelgen worden ze wel gebruikt bij extreem lichte , enigszins beruchte velgjes, zoals Stan's 360 , Ryde Puls/Sprint.
Ik heb ze zelf gebruikt toen ik me een setje bouwde met DT Swiss R460, toen daar nog geen ervaringen mee waren, alleen rechtsachter.
Waarschijnlijk was het niet nodig, ik lees er nooit wat negatiefs over.
Dat setje is na jaren intensief gebruik nog 100%, baat het niet, het schaadt ook niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
Gravelist
- Forum-lid
- Berichten: 1649
- Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03
Gravelist
06 okt 2020 21:16
hein69 schreef: ↑06 okt 2020 19:44
zijn er onder jullie die eigenlijk nog van die nippel vulringen gebruiken tussen spaaknippel en velg.
Er is daar weinig info over te vinden en geeft dit wel een meerwaarde.
En wie gebruikt borgmiddel om spaak in de nippel te borgen.
Bij diverse Dt swiss velgen worden ze aanbevolen (RR/XM/XR/E) series en ook meegeleverd.
Phr washers genaamd.
Tevens heeft Dt de pro-lock nippels met daarin al een borgmiddel.
Geen ervaring mee.
-
leon1
- Forum-lid
- Berichten: 3436
- Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25
leon1
07 okt 2020 09:37
Onderdelen besteld dus het wachten kan beginnen. Reden om zelf te gaan bouwen is de prijs (en het is natuurlijk ook leuk om te doen). Ik heb nu 32mm velgen (P1800 set) en ik vind dat die nogal wat wind vangen. Dus ik wil overstappen op een lage velg voor de winter. Een los voorwiel uit de 1400 (alu) serie kost bij Mantel (als voorbeeld) 289EUR. Nu bouw ik een nieuw (vergelijkbaar) voorwiel voor grofweg 160EUR. Alleen is de naaf dan wel een 350 i.p.v. een 240. Ik had ook wel een 240 willen kopen maar die is zover ik heb gezocht nergens op voorraad (en dan zou de totale prijs voor de onderdelen ook flink hoger uitvallen). En als het voorwiel goed gaat dan komt het achterwiel er ook nog wel eens van. Die is sowieso minder windgevoelig.
Ride bikes, not tanks!
-
Philippos
- Forum-lid
- Berichten: 2999
- Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
- Locatie: Castricum
-
Contact
Philippos
07 okt 2020 11:41
Goed bezig!
Prijzen, beperking in keus en mindere ervaringen met (zeer bekende en gerenommeerde(?)) lokale wielbouwer, deden mij toen besluiten om het zelf maar te gaan doen. Daar ben ik een beetje in doorgeslagen gezien de aantallen van de laatste tijd. Maar het blijft leuk.
Je zult er veel plezier aan beleven (heb je nu al denk ik met het uitzoeken) en de voldoening is achteraf groot.
Benieuwd naar je vorderingen.
-
leon1
- Forum-lid
- Berichten: 3436
- Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25
leon1
08 okt 2020 08:36
Gelukkig kwam ik er gisteravond achter dat ik aan 1 kant gewone J-spaken had besteld....
Gelukkig is de bestelling nog niet verwerkt. Meteen maar een mailtje die kant op gestuurd. Nu heb wel de juiste gekozen en wel de Aero-versie. Dus de prijs van de set gaat wel omhoog nu. Maar de looks ook.
Het wordt wel een uitdaging omdat ik nog nooit platte spaken heb gebruikt. Is die DT Swiss tool voor platte spaken dan een aanrader?
Ride bikes, not tanks!
-
Philippos
- Forum-lid
- Berichten: 2999
- Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
- Locatie: Castricum
-
Contact
Philippos
08 okt 2020 09:50
Bedoel je een spakenhouder om rotatie van de spaken te voorkomen als de spanningen hoger worden? Mijn persoonlijke ervaring is ja, dat ding is handig. Ik heb eentje van Sapim voor aero spaken en een tang van Cyclus om ronde spaken tegen te houden.
Een voordeel van die van DT is dat het goed samen werkt met de DT Spoke Key, ze zitten elkaar niet in de weg, de een schuift over de andere heen (
https://www.bike24.com/p2153515.html?menu=1000,185,191)
Ik gebruik Double Square nippels van Sapim en kan vanaf de buitenkant van de velg werken met een T sleutel (
https://www.bike24.com/p238200.html?menu=1000,185,191), heb dan ook geen last van mijn Sapim spaken houder (
https://www.bike24.com/p2113769.html?menu=1000,185,191)
Ronde spaken, platte spaken. Het zijn allemaal spaken en het principe blijft altijd hetzelfde.
-
leon1
- Forum-lid
- Berichten: 3436
- Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25
leon1
08 okt 2020 09:57
Thank you!
Ride bikes, not tanks!
-
havana
- Forum-lid HC
- Berichten: 28064
- Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54
havana
08 okt 2020 10:17
Platte spaken is eigenlijk makkelijker dan rond omdat je veel sneller door hebt wanneer ze torderen.
-
TL@
- Forum-lid HC
- Berichten: 5923
- Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15
TL@
08 okt 2020 15:06
Ik heb 1 van Icetoolz:
Erg handig