Pagina 20 van 37
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 07 okt 2023 08:17
door Philippos
De marges zijn wisselend. Op een bandje, een remblokje etc zit bijna geen marge. Op kleding en fietsen zelf wel.
Maar vergeet niet dat een FM voorraad moet aanhouden en voorraad wat je nog over hebt aan het eind van het jaar kost echt heel veel geld. Dat gaat van je marge af en producten met de grootste marge doen het meest pijn aan het einde van het jaar.
Op sommige groepen pak je je winst, op sommige groepen verdien je niets of kost het juist onder aan de streep en heb je het in de winkel meer voor de bühne.
Kosten voor winkel etc hangen af van hoe je het als bedrijf ingericht.
Van die 70,- uurlon moet trouwens het een en ander betaald worden
- brood op tafel
- pensioen
- sociale lasten
- btw
- winst belasting
- verlofdagen
- verzuimdagen
- allerlei verzekeringen
- scholing
- scholingsdagen
Zaken als huur, gereedschap etc reken ik niet mee want dat gaat op de grote hoop van de gehele winkel inkomsten.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 07 okt 2023 08:29
door Kornuit
daniel1975 schreef: ↑07 okt 2023 08:09
Autodidact en goed opletten als iemand anders een klusje aan je fiets doet.
Beetje technische aanleg is wel prettig. Je moet niet zelf gaan sleutelen voor de kostenbesparingen, maar vooral omdat je het leuk vindt. Anders denk ik gedoemd te mislukken.
Ik heb door de jaren mezelf ook alles geleerd dmv YouTube/internet en vragen. Ook dit forum is een bron van info. Kom ik er niet uit dan is er ook altijd wel iemand in mijn netwerk die er iets meer van heeft of bepaald gereedschap wel heeft. Het belangrijkste is nog dat je jezelf de tijd geeft. Veel die zeggen dat ze het niet kunnen proberen het niet eens en geven zichzelf geen tijd.
Bij zelf doen mag het ook best eens mislukken, je bespaard genoeg om dat te compenseren.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 07 okt 2023 08:54
door Vicenza
Philippos schreef: ↑07 okt 2023 08:17
De marges zijn wisselend. Op een bandje, een remblokje etc zit bijna geen marge. Op kleding en fietsen zelf wel.
Maar vergeet niet dat een FM voorraad moet aanhouden en voorraad wat je nog over hebt aan het eind van het jaar kost echt heel veel geld. Dat gaat van je marge af en producten met de grootste marge doen het meest pijn aan het einde van het jaar.
Op sommige groepen pak je je winst, op sommige groepen verdien je niets of kost het juist onder aan de streep en heb je het in de winkel meer voor de bühne.
Kosten voor winkel etc hangen af van hoe je het als bedrijf ingericht.
Van die 70,- uurlon moet trouwens het een en ander betaald worden
- brood op tafel
- pensioen
- sociale lasten
- btw
- winst belasting
- verlofdagen
- verzuimdagen
- allerlei verzekeringen
- scholing
- scholingsdagen
Zaken als huur, gereedschap etc reken ik niet mee want dat gaat op de grote hoop van de gehele winkel inkomsten.
Omdat ik hier totaal geen verstand van heb: waarom kost voorraad die je aan het eind van het jaar nog over hebt heel veel geld?
Het maakt toch niet uit wanneer je verkoopt (31 dec vs 1 Jan), of moet je belasting betalen over de waarde van je inventaris?
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 07 okt 2023 09:06
door Stancke
Vicenza schreef: ↑07 okt 2023 08:54
Omdat ik hier totaal geen verstand van heb: waarom kost voorraad die je aan het eind van het jaar nog over hebt heel veel geld?
Het maakt toch niet uit wanneer je verkoopt (31 dec vs 1 Jan), of moet je belasting betalen over de waarde van je inventaris?
Ik denk dat er eerder "einde boekjaar" wordt bedoeld, niet zo zeer 31 dec vs. 1 jan.
Geen 60/90 dagen uitstel van betaling (weet niet of dit courant is in de fietsenbranche?) en ook lancering van nieuwe modellen waardoor je overjaars model met grotere korting dient verkocht te worden?
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 07 okt 2023 09:28
door scepticus
Vicenza schreef: ↑07 okt 2023 08:54
Omdat ik hier totaal geen verstand van heb: waarom kost voorraad die je aan het eind van het jaar nog over hebt heel veel geld?
Het maakt toch niet uit wanneer je verkoopt (31 dec vs 1 Jan), of moet je belasting betalen over de waarde van je inventaris?
Vergeet ook niet de (betaalde danwel misgelopen) rente over de waarde van de winkelvoorraad.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 07 okt 2023 09:36
door Kornuit
Wat mij nog is bijgebleven zijn de 3 R's om de voorraadkosten te berekenen. Rente, Ruimte, Risico.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 07 okt 2023 09:44
door thestudent
En tegenwoordig moet je als een beetje grote fietsenzaak ook zeker investeren in diefstalpreventie of fors betalen aan verzekeringspremies. Rookinstallaties, alarm, rolluiken eventueel zelfs paaltjes. Want het boevengilde slaat maar wat graag je pui aan diggelen om snel een busje met dure racefietsen, mtb of ebikes vol te laden.
Volledig autodidact hier.
Qua sleutelen doe ik (vrijwel)alles zelf, maar ik weet ook dat ik niet kan verwachten dat een fietsenmaker net zo veel tijd aan iets kan spenderen als ikzelf. Ik kan rustig een avond de tijd nemen om mijn kabels bij stuur en balhoofd precies de juiste lengtes te geven, waarbij links en rechts vrijwel symmetrisch loopt. Soms een keer corrigeren als het nodig is.
Als ik omzet zou moeten draaien en er een beetje tijdsdruk ontstaat dan moet er ook een bepaalde efficiëntie in zitten die bij mij ontbreekt.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 07 okt 2023 09:47
door JPAR
Zoveel voorraad is er tegenwoordig niet meer. En voorraad qua standaard onderdelen etc staan gewoon op de balans en gaan mee. Specifieke dingen worden besteld en soms dezelfde dag nog bezorgd. Just in time principe. Kleding en fietsen zijn veel meer mode onderhevig en vormen daardoor een groter risico. Echter hebben die ook veel meer marge en worden daarom ook met korting verkocht als het weg moet. Het nadeel voor veel fietsenzaken is wel dat merken je dwingen om een bepaalde afname te doen. Die moet je dan vervolgens wel weer zien te verkopen.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 07 okt 2023 09:49
door scepticus
NuitKor schreef: ↑07 okt 2023 09:36
Wat mij nog is bijgebleven zijn de 3 R's om de voorraadkosten te berekenen. Rente, Ruimte, Risico.
Product, Prijs, Plaats, Promotie
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 07 okt 2023 09:50
door pino
De grootste voorraad die er bij de traditionele winkels staat is de grote hoop te duur ingeruilde occasions. Internetverkoop is voor velen een harde realitycheck geworden.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 07 okt 2023 09:57
door thestudent
Inruil bij fietsen is echt achterlijk. Moet je eigenlijk niet aan beginnen als winkel. Die fietsen leveren vaak vrijwel niets meer op, kan je in de winkel bijna niet verkopen. Doen afbreuk aan je winkelindeling. Je kan net zo goed gewoon korting geven op de fiets en mensen die fiets laten houden.
Bij auto's kunnen merkdealers of andere handelaren die auto's gewoon tegen lage handelsprijzen snel op veilingen verkopen. Waar de occasionhandelaren er weer hun slag mee proberen te slaan.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 07 okt 2023 10:06
door JPAR
scepticus schreef: ↑07 okt 2023 09:49
NuitKor schreef: ↑07 okt 2023 09:36
Wat mij nog is bijgebleven zijn de 3 R's om de voorraadkosten te berekenen. Rente, Ruimte, Risico.
Product, Prijs, Plaats, Promotie
En de 5e is Personeel