Ik houd gewoon niet van zekerheid voor het onzekere beslissingen.
Juist omdat je geen bestuurlijke uitspraken moet correleren aan positieve testen. Het enige wat betrouwbaar is zijn de ziekenhuisopnames, maar we weten dat die achterlopen. Je bezorgt een hoop ellende die voor mensen toch niet uit te leggen is. Ook is de demografische opbouw in al die gebieden zo verschillend dat het allemaal zeer moeilijk te wegen valt. Een voor een groot deel oudere bevolking ( pensionados houden van die plekjes in Spanje en Frankrijk ), levert vanzelf meer doden of ziekenhuisopnames op in een bepaald gebied.
De cijfers zeggen ook niet altijd alles. Een kleine uitbraak op dunbevolkt gebied levert een gigantisch aantal besmettingen/10.000 op. Ik quote even het NOS liveblog.
Verreweg de meeste besmettingen weer in Amsterdam
Tot 10.00 uur vanmorgen zijn er 574 nieuwe positieve testen bij het RIVM gemeld. Een dag eerder waren dat er 457. Vorige week werden er gemiddeld 613 besmettingen per dag gemeld.
De meeste gemelde besmettingen waren in Amsterdam (124), Den Haag (60) en Rotterdam (56). Omgerekend naar het aantal inwoners waren de afgelopen drie dagen de meeste besmettingen in Gennep (4,7 op 10.000 inwoners), Delfzijl (3,2) en Aalten en Amsterdam (2,9).
Gennep de plaats waar ik ben opgegroeid het meeste aantal coronabesmettingen! Verdomme de burgemeester moet NU iets doen!. Totdat je bedenkt dat er maar 17.063 mensen in de Gemeente Gennep wonen.... en er dus hooguit 2 hele gezinnen besmet zijn
Probeer het bestuurlijk dus eens uit te leggen voor me.... Zelf kampen we met sterk toenemende besmettingen in Amsterdam Rotterdam en den Haag. En blijkbaar Gennep....
We doen het echt niet beter dan welk land dan ook. De aantallen zijn absoluut niet zo veel verschillend van delen van spanje en frankrijk. In frankrijk rondom Nice is inderdaad het aantal ziekenhuisopnames hoger,
maar resulteert dat in een hoger aantal besmette terugkerende toeristen? Ook in Frankrijk vinden die besmettingen vooral in thuissituaties plaats, omdat we ons daar blijkbaar niet aan de regels houden. Ik sta op vakantie natuurlijk niet dagelijks Fransen te knuffelen of zit ik bij hun thuis binnen. Daar zou ik op het strand zitten / een beetje rondfietsen / een terrasje eventueel. Toch stellen we voor heel spanje en die delen van frankrijk een thuisqurantaine in. Halen reisorganisaties met veel paniek hun reizigers terug. Hebben mensen ipv een relaxte vakantie veel stress.
Het is nogal verschillend of je daar rustig wat spaanse/franse dorpjes hebt bezocht en lekker gefietst hebt/ Of als ik bij vrienden in Amsterdam naar een klein thuisfeestje ga. De werkelijke kans op besmetting is niet te vergelijken.
Mijn besmettingskans op dat feestje in Amsterdam is vele malen hoger dan op vakantie in Frankrijk of Spanje Het is eigenlijk gewoon bestuurlijke willekeur.
We vechten tegen iets wat we 1. Nooit gaan winnen 2. Nooit meer gaan uitbannen. 3. Zelfs met vaccin gewoon onder ons gaat blijven, de gevolgen zijn met vaccin alleen kleiner omdat we niet ziek worden.
Gisteren ook weer veel bombarie over herbesmettingen. Geen wetenschapper heeft ooit gezegd dat je na Corona het niet nog een keer kan krijgen. Je krijgt elk virus wel meerdere keren. Hopelijk wordt je alleen nog nauwelijks ziek. Maar als ik pech heb en bejaard ben met zwakke weerstand sterf ik tegen die tijd alsnog aan Griep of Corona. Terwijl ik tegen beiden misschien wel de laatste prik heb gehaald. Das gelukkig nog ver weg.