Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

tony999
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:17

tony999 17 mar 2011 22:13

Ik kan er niets moois aan ontdekken, vind hem eerder spuuglelijk. Zoals hier al eerder gezegd is, worden de vormen (en ook de kleurstelling ) van Specialized steeds extremer.

freakish
Forum-lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 01 mei 2010 23:50

freakish 17 mar 2011 23:01

Op WW staan al wat prijzen voor frame en vork:

- Venge McLaren versie: 8000 dollar / 5712 euro
- Venge: 3800 dollar / 2770 euro

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 17 mar 2011 23:11

Amclassic-fan schreef:
TiesT schreef:
alexwilier schreef: Iemand een idee waarom Specialized dit doet?


Comfort.


Op een aero frame? Frame is ietsiepietsie meer aerodynamisch dan een standaard frame en dan moet je vervolgens lekker rechtop zitten :rolleye:


+ 1 Dit concept klopt inderdaad niet helemaal, of te wel helemaal niet.
No pain no gain, no guts no glory!

alexwilier
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 feb 2008 17:12

alexwilier 18 mar 2011 00:22

dieseltje schreef:
Amclassic-fan schreef:
TiesT schreef:

Comfort.


Op een aero frame? Frame is ietsiepietsie meer aerodynamisch dan een standaard frame en dan moet je vervolgens lekker rechtop zitten :rolleye:


+ 1 Dit concept klopt inderdaad niet helemaal, of te wel helemaal niet.


Een aero positie icm met rechterop zitten voor meer comfort kan ik ook niet goed met elkaar rijmen. Zaterdag maar eens kijken hoe Cav op zijn iets zit. Misschien geeft dat meer duidelijkheid.

gekke_henkie
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19

gekke_henkie 18 mar 2011 00:37

Dit wordt uitgelegd in bijgaande test over aerobikes

null

Hierin wordt aangegeven dat in een sprint (30MPH/ 48KM/h) elke 50gram minder weerstand er 0,5 seconde per KM wordt gewonnen puur op het frame. en dat dit type fietsen ongeveer 300G minder weerstand hebben dus 3 seconde sneller zijn per KM op 48KM/h (voor profs een veelvuldig gereden snelheid!!!

Dat is een significant verschil.
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”

Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3

vezelf
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 nov 2007 22:24

vezelf 18 mar 2011 08:36

Met stip de vetste bike van nu!
Ben benieuwd naar zaterdag. Had mijn geld op Hausler, misschien toch maar Cav?

Prijzen al bekend? Tenminste mocht hij op de markt komen voor ons....

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 mar 2011 08:50

Gekke_Henkie schreef:Dit wordt uitgelegd in bijgaande test over aerobikes

null

Hierin wordt aangegeven dat in een sprint (30MPH/ 48KM/h) elke 50gram minder weerstand er 0,5 seconde per KM wordt gewonnen puur op het frame. en dat dit type fietsen ongeveer 300G minder weerstand hebben dus 3 seconde sneller zijn per KM op 48KM/h (voor profs een veelvuldig gereden snelheid!!!

Dat is een significant verschil.


Kun je ook uitrekenen wat 1cm dieper zitten betekend voor je snelheid?
Volgens mij is dit behoorlijke onzin namelijk.
Ik vind hem niet mooi. Te extreem en te "roubaix", AKA The Hyena :)
Less is bore

gekke_henkie
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19

gekke_henkie 18 mar 2011 09:38

Dat is wel een redelijk non-argument om wetenschappelijk onderzoek onderuit te halen.

Ik heb dit natuurlijk niet zelf uitgerekend, Wel de test lezen natuurlijk!
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”

Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 mar 2011 10:02

Ik kan mij niet voorstellen dat je met een aero-frame een iets hogere, comfortabelere positie kunt compenseren.
Volgens mij is het weer een geweldig stukje marketing. Die hoge Roubaix-voorkant en de sterk aflopende achterkant zijn een kenmerk voor Speci, zoals de Onda-vormen dat zijn voor Pinarello. Pina claimt ook dat die bochten je meer comfort geven, maar daar gelooft ook geen hond in.
Het zal nooit meetbaar zijn (te veel variabelen), maar ik heb niet de illusie dat bijv Cancellara (ja ik weet het, rijdt niet meer op speci) een tijdrit van 40km op deze fiets sneller af zal leggen dan op zijn eigen standaard koersfiets.
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 mar 2011 10:52

Nu ze bijna niet meer lichter kunnen gaan, want alle modellen halen toch al makkelijk de UCI limiet gooien ze het over een andere boeg... aerodynamica. Tja of je alle claims moet geloven weet ik ook niet. De verschillen zullen marginaal zijn en als je toevallig in de regen rijdt en een regenjasje aandoet doe je al het toegevoegde effect weer teniet.
Maar deze 8000 dollar versie is natuurlijk pure marketing, alleen de top profs zullen dit frame krijgen. En over die lange balhoofdbuis dat valt ook wel mee. Die van Canyon en giant zijn vergelijkbaar. Het is tegenwoordig mode bij de profs om een klein frame te kiezen met lange stem erop. En dan maken ze die balhoofdbuizen maar wat langer. In een profkoers met een stapel spacers ziet ook niet uit.

waarschijnlijk zie je alleen veel te dikke oude kereltjes op deze fiets voorbijkomen, zodat ze denken dat ze sneller zijn:P
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 mar 2011 12:31

Als ze dit frame puur voor wedstrijdrenners hadden ontworpen (die er misschien wel wat aan hebben dat het ietsje aerodynamischer is) dan was de balhoofdbuis 2-4 cm korter geweest. Maar ja het geld is te verdienen bij de toerfietsers en niet die paar wedstrijdrenners, dus dan toch maar een toeristische balhoofdbuis.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 mar 2011 13:02

Gekke_Henkie schreef:Dit wordt uitgelegd in bijgaande test over aerobikes

null

Hierin wordt aangegeven dat in een sprint (30MPH/ 48KM/h) elke 50gram minder weerstand er 0,5 seconde per KM wordt gewonnen puur op het frame. en dat dit type fietsen ongeveer 300G minder weerstand hebben dus 3 seconde sneller zijn per KM op 48KM/h (voor profs een veelvuldig gereden snelheid!!!

Dat is een significant verschil.


En als je de test goed had gelezen dan had je al gezien dat ze voor het gemak ook eventjes met andere wielen hadden getest. 404's ipv 32 spaaks wielen met een lage velg. Die mindere drag komt voor het grootste deel door de wielen en niet door het frame. In de grafiekjes is er dan de vergelijking met gewone wielen en 404's. Maar het standaard frame hebben ze niet met 404's getest?

Daarnaast is het testen van een fiets zonder een fietser erop vrij doelloos.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie