Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 28 sep 2015 11:03

klassiekeracefiets schreef:Die zit inderdaad duidelijk scheef, maar hoe zit ie op de aanlasnok?
Hopelijk is dat op onderstaande foto's beter te zien? Ik heb ook geen ruimte meer in de nok om de derrie nog wat te draaien, dan kan ik 'm niet meer vastschroeven. Ik snap er in elk geval geen hout meer van ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@fietsjongen : mooie fiets hoor! Misschien alleen nog even het stuurlint repareren? Dat ziet er rechts nu een beetje rommelig uit. En een oude fiets mag heus gebruikssporen hebben hoor, misschien is er wel iemand die eventueel nieuwe decals voor je printen kan als je dat echt wil?

Dizono
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 dec 2012 20:54

Dizono 29 sep 2015 11:12

Ik heb het probleem ook wel eens gehad. Lag gek genoeg voor een deel aan de derrailleur (RSX kreeg ik niet recht, Ultegra wel), maar ik heb de binnenkant ook iets bijgevijld om een goede passing te krijgen. We hebben het hier over millimeterwerk, geen idee of dit beter of slechter is dan bijbuigen.

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 29 sep 2015 12:26

Even een update van mijn Giant. Nu met zwart zadel.

Afbeelding

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 29 sep 2015 12:43

Kijk dat is ook een nette fiets zo, zwart-wit met klassieke bandjes.

Over de nok, ik ga voorzichtig proberen om 'm bij te buigen, ik zou het wel erg jammer vinden om het frame in de vernieling te helpen, ik heb net de voorvork opnieuw laten verchromen ...

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 29 sep 2015 13:09

Indien het nou echt niet lukt, dan is de voorderrie met klemband nog een optie.
Previous name Jansen01

Fietsjongen
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 okt 2013 15:55

Fietsjongen 29 sep 2015 14:42

H-W schreef:
@fietsjongen : mooie fiets hoor! Misschien alleen nog even het stuurlint repareren? Dat ziet er rechts nu een beetje rommelig uit. En een oude fiets mag heus gebruikssporen hebben hoor, misschien is er wel iemand die eventueel nieuwe decals voor je printen kan als je dat echt wil?
Dank!
Het stuurlint moest eraf om de oude stuurpen eraf te kunnen halen en de nieuwe te monteren, is helaas een beetje slordig teruggezet. Was al van plan deze eraf te halen en een lekker dik bruin leren lint erop te zetten.

Misschien dat ik de fiets inderdaad zo laat, al zijn de stickers mij stiekum een doorn in het oog. Mocht ik ze toch vervangen, dan doe ik er meteen blanke lak overheen zodat ze niet weer gaan barsten en vergaan.

Ik had op internet al nieuwe decals gezien, Battaglin zelf kon mij er niet aan helpen, maar in Engeland is een bedrijfje dat de decals heeft.

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 29 sep 2015 20:28

Helaas, ondanks alle tips over buigen is het me na een uur buigen en prutsen niet gelukt om de nok op de juiste plaats te krijgen. Ik kon trouwens (na goed kijken) wel zien dat er al eerder halfslachtige pogingen gedaan waren om er een derrie op te krijgen, het gat waar het boutje in moet om de derrie vast te zetten was al wat uit gelubberd ... volgens mij is deze nok gewoon niet goed geplaatst. Ik gooi de handdoek in de ring en ga op zoek naar een ander frame.

Aha, een oud stuurlint terugzetten, dan is het niet zo vreemd dat je een wat wonderlijk eindresultaat krijgt.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 30 sep 2015 17:21

Mijn "nieuwe" Jonkers. Columbus Thron buizenset, gebouwd door (zoals de naam al doet vermoeden) Cees Jonkers, uit Rotterdam.

Afbeelding

Heppiebianchi
Forum-lid
Berichten: 1427
Lid geworden op: 23 apr 2015 21:36
Locatie: Amstelveen

Heppiebianchi 01 okt 2015 15:27

Ik was vanmiddag met mijn 35 jaar oude Pinarello ATB een stukje door het bos aan het fietsen en toen dacht ik,die past hier ook wel op deze topic.
In de tijd nieuw gekocht bij Presto Amsterdan voor 3500 gulden,dus was (is) best een knap karretje.
Hij rijd nog geweldig,ik had in de tijd een huis in de Eifel en daar reed ik er altijd mee door de bossen.
Ik hen 2 paar wielen,één met dikke en één met smalle weg bandjes,vandaag met de dikke gereden.

Afbeelding

Afbeelding
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 03 okt 2015 17:46

Voor sommigen is het misschien vloeken in de kerk, maar ik wil de vraag hier toch stellen. Kun je een oud frame (Koga Full Pro uit 82) helemaal opbouwen met moderne spullen? Dus een moderne groep, met shifters aan het stuur, moderne wielen, moderne stuurpen en stuur etc. etc. Of gaat dat niet omdat de techniek in de loop der jaren dusdanig is veranderd dat het allemaal niet past. Of kan het wel, maar kost het zoveel klauwen met geld dat niemand het doet.
Michiel

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 03 okt 2015 20:14

fietsvriend schreef:Voor sommigen is het misschien vloeken in de kerk, maar ik wil de vraag hier toch stellen. Kun je een oud frame (Koga Full Pro uit 82) helemaal opbouwen met moderne spullen? Dus een moderne groep, met shifters aan het stuur, moderne wielen, moderne stuurpen en stuur etc. etc. Of gaat dat niet omdat de techniek in de loop der jaren dusdanig is veranderd dat het allemaal niet past. Of kan het wel, maar kost het zoveel klauwen met geld dat niemand het doet.
Kan prima. Grootste 'probleem' is de breedte van de achtervork, deze is bij moderne wielen een aantal mm meer dan jouw oude frame. Maar een stalen frame kun je zonder al te veel problemen een beetje uitbuigen. Voor de conversie van buiscommandeurs naar stuurshifters zijn conversiesetjes te koop.

Remmen kunnen nog een issue zijn omdat moderne remmen anders worden bevestigd dan vroeger. Maar met wat inventiviteit is dat ook op te lossen.

Gebruikersavatar
r600
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 mar 2009 00:46
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar r600 04 okt 2015 07:18

fietsvriend schreef:Voor sommigen is het misschien vloeken in de kerk, maar ik wil de vraag hier toch stellen. Kun je een oud frame (Koga Full Pro uit 82) helemaal opbouwen met moderne spullen? Dus een moderne groep, met shifters aan het stuur, moderne wielen, moderne stuurpen en stuur etc. etc. Of gaat dat niet omdat de techniek in de loop der jaren dusdanig is veranderd dat het allemaal niet past. Of kan het wel, maar kost het zoveel klauwen met geld dat niemand het doet.
Ha fietsvriend, ik ben hier nu mee bezig - heb een Koga Roadrunner uit 1981 gekocht.
Frame is goed, maar ik ben bezig met vervanging van wielen, shifters, zadelpen, remmen, etc.
Stuur en crankstel zijn nog goed.
Tip: zoek op Marktplaats en Ebay naar vintage of gebruikte spullen, kan je aardig wat schelen. Heb bijvoorbeeld mooie naafjes ontdekt voor een goede prijs.
Voor het schakelen ga ik proberen de shifters op de buis te hergebruiken en ze te monteren in Audax shifters van het merk Gevenalle (eigenlijk bedoeld voor crossfietsen). Tektro maakt remmen met een langere reach en die kosten niet de hoofdprijs.
Of ik nou uiteindelijk goedkoop uitben denk ik niet, maar het is wel leuk.

Plaats reactie