Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

pino
Forum-lid HC

pino 28 okt 2023 22:25

JPAR schreef: 28 okt 2023 22:18
pino schreef: 28 okt 2023 22:15
JPAR schreef: 28 okt 2023 21:56

Dat moet toch niet uitmaken? Doordat iedereen om het minste uit een partij stapt en hun zetel meeneemt, krijgen we een enorm versnipperde kamer.
Het worden geacht volksvertegenwoordigers te zijn. En bij voorkeursstemmen vertegenwoordigen ze in ieder geval een echte groep.
Dat ben ik ook met je eens, maar dan moet zo'n vertegenwoordiger niet om het minste uit een partij stappen. Daarmee vertegenwoordig je het volk niet. Je maakt het alleen maar moeilijker.
Als ze zonder voorkeursstemmen in de kamer zijn gekomen, moeten ze gewoon wieberen.
Niet zijken maar reiden !

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 29 okt 2023 00:06

daniel1975 schreef: 28 okt 2023 21:39 Ik doel op die dwarsliggers die uit een fractie stappen en dan solo door gaan. Die zetel hoort bij de partij, niet bij dde nummer 12 oid van de kieslijst.

Nee zo werkt het niet. Iemand wordt verkozen in een democratisch systeem met een aantal stemmen van de kiezers (je kleurt je vakje rood voor de partij en vervolgens kruis je de persoon aan waarbinnen je voor die partij stemt)

Dat systeem veranderen vereist een wijziging in het kiesrecht , dus een wijziging in de grondwet.
Was het allemaal maar zo simpel! Of ja: gelukkig niet want anders zouden we hier op dit (fiets)forum zomaar even de hele kieswet veranderen…
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 29 okt 2023 06:10

En als "iedereen" op de bovenste drie stemt en een partij krijgt 10 zetels, dan hebben die laatste 7 mensen toch een partijzetel en geen persoonlijke. Die persoonlijke zetel van plek 10, of welke dan ook, zou je alleen met voorkeurstemmen moeten krijgen.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 29 okt 2023 07:17

Enzzo schreef: 28 okt 2023 20:45
Lugosi schreef:Oh, maar als trouwe luisteraar van het afgeserveerde (schandalig!) Interne Keuken herinner ik me die uitzending.

Ps, en off-topic; misschien was je dan ook wel liefhebber van de min of meer voorganger van interne keuken, Jongens en wetenschap?
Ik in elk geval wel! Hoewel (ook) daarin nogaleens de plank volledig werd misgeslagen. Het was in elk geval een type serieus radio entertainment met een prachtige redactionele achterban die je tegenwoordig nog zelden tegenkomt!

Friedl' Lesage Maakt op zondag ook nog zo’n pareltje: twee uur lang een heel inhoudelijk gesprek met zeer diverse gasten (één per aflevering)
Echt zeldzaam!
Ja, uiteraard, Jongens en Wetenschap zo interessant (en vaak grappig).

Daar waar Jongens en Wetenschap zich richtte op het verklaren van.... beroep deed op kennis, techneuten, wetenschappers, etc.... is dat bij programma's van Lesage (maar ook bijvoorbeeld van Pat Donnez) meer een benadering vanuit een persoonlijke narratief. Wat soms heel interessant kan zijn en heel inzichtelijk, maar toch duidelijk een andere insteek. Minder universeel.
Interne keuken hield het midden tussen beide methodes omdat het zich meestal baseerde op de publicatie van een boek, film of artikel.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 29 okt 2023 07:50

Jans schreef: 29 okt 2023 06:10 En als "iedereen" op de bovenste drie stemt en een partij krijgt 10 zetels, dan hebben die laatste 7 mensen toch een partijzetel en geen persoonlijke. Die persoonlijke zetel van plek 10, of welke dan ook, zou je alleen met voorkeurstemmen moeten krijgen.
Dit dus.
Zoals pino schreef, en ik ook al meerdere malen: bij voldoende persoonlijke voorkeurstemmen is het jouw stoel, anders van de partij.
Less is bore

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 29 okt 2023 09:08

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 29 okt 2023 09:08

Ik zou als partij kijken of je binnen de partij consensus kunt vinden om te zorgen dat zetels bij de partij blijven. Neem als voorbeeld Haga (heb ik al eerder aangehaald). Hij vertrekt bij de VVD, neemt zijn zetel mee, sluit zich aan bij FVD, komt vervolgens hoog op de lijst te staan en wederom in de kamer, vertrekt na een aantal weken weer uit die partij en neemt weer zijn zetel mee.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 29 okt 2023 10:01

Het probleem met zetels die eigendom zijn van de partij is dat het de partij de macht geeft om verplicht mee te stemmen met wat de partijleiding vindt. Daarmee maak je de kamer min of meer overbodig.

Een verdeling tussen "partijslaven" en leden die zich een eigen mening kunnen veroorloven op basis van voorkeurstemmen, lijkt mij ook niet wenselijk.

Een kiesdrempel ben ik wel voor. Daarmee filter je ook minimaal eens in de vier jaar de niet levensvatbare eenpitters uit het systeem.
Campagnolo Ultra Dork

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 29 okt 2023 10:21

Maar kun je met een kiesdrempel dan überhaupt eenpitter worden dan? Zou BBB dan de kans krijgen om door te groeien of zoals eerder de PvdD?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 29 okt 2023 10:23

Eenpitter wordt je dan door je af te splitsen.
Om door de tweede ronde van de verkiezingen te komen, zul je dus eerst een degelijke partij op moeten zetten, of een fuseren met andere kleintjes.
Campagnolo Ultra Dork

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 29 okt 2023 10:34

Die verdwijnen, zonder voldoende stemmen, vanzelf bij de volgende verkiezingen.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 29 okt 2023 10:51

Het blijft lastig. Als ik nu naar de peilingen kijk dan krijgen we enorm veel partijen met 1, 2, 3 of 4 zetels. Daar kun je toch niets mee?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gesloten