Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 16 okt 2011 10:20

Ik weet niet of ik het grappig of triest moet vinden. Langzamerhand kan ik mij niet meer aan de indruk onttrekken dat een heleboel mensen vooral of zelfs alleen op titanium rijden omdat ze de buitenwereld willen tonen dat het titanium is. Dus is lakken een doodzonde want dan zien de omstanders niet meer dat het titanium is. Dat is jammer en het doet afbreuk aan de redenen die ik persoonlijk heb om dat Extralight frame te gebruiken, namelijk de voor mij perfecte mix tussen comfort, gewicht en duurzaamheid. Per saldo oogt het als een stalen frame maar ondertussen weegt de fiets een stuk minder, en zolang ik (relatief) ontspannen afstap na 160 km door de Franse heuvels boeit het mij echt niet of mensen wel of niet kunnen zien dat het titanium is. Het frame opnieuw (laten) polijsten vanuit de staat waarin ik hem kreeg is monnikenwerk (of peperduur) en het resultaat - een frame dat er precies uitziet als alle andere Extralights - is het mij dan al helemaal niet waard. Zwart of zoals nu wit, een fiets waarop ik mij lekker voel en daar gaat het om.

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

rodekool
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 25 mei 2007 00:23

rodekool 16 okt 2011 10:57

het gevoel van ontspannen afstappen ken ik met mijn Litespeed eveneens ,maar in jouw geval liever monnikenwerk en mooiglimmend titanium dan domweg alles verstoppen onder een
zwarte of witte of welke kleur dan ook laklaag, maar gelukkig smaken verschillen, btw ook ik kocht mijn tita voor de duurzaamheid,het mooie laswerk(dat jij nu wegmoffeld onder een laklaag) en de
rijeigenschappen

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 16 okt 2011 11:09

Het mooie van het frame is nu juist dat er niets te "moffelen" valt. Een paar dunne laagjes verf en blanke lak is alles. Niet voor niets woog het frame nadat Brady hem zwart spoot nog altijd maar 1260 gram. Niet slecht voor een 18 jaar oud maat 58 frame. En nee, monnikenwerk om iets te krijgen dat dertien-in-een-dozijn oogt is niets voor mij. Dan liever iets unieks. Vandaar ook mijn reactie op jouw vraag wat witte verf optisch toevoegt: alle Extralights zijn kaal, de mijne is wit. Over dat het iets toevoegt hoeven we dan toch geen discussie te voeren? Of je het mooi vindt is iets anders en volstrekt persoonlijk.

Je reageerde in eerste instantie op mijn vraag: wat voegt Gilbertson toe aan het reeds bestaande aanbod? Optisch klaarblijkelijk niets. Technisch wel? Wat is het verschil tussen enerzijds een Gilbertson en anderzijds bijvoorbeeld een Van Nicholas, een Kocmo of een Mader?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

rodekool
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 25 mei 2007 00:23

rodekool 16 okt 2011 11:18

technisch ? niks maar het is een speler meer op de titamarkt en daar hoef jij niet denigrerend over te doen elkeen koopt volgens zijn eigen beurs ook ik vind een Moots of Passoni mooier
maar daarom zal ik niet minachtend doen over een VN. Kocmo of Mader

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 16 okt 2011 11:21

Citeer even waar ik denigrerend en/of minachtend doe over genoemde merken voordat je mij ergens van beschuldigt.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 16 okt 2011 11:51

Ik vraag mij oprecht af waarom discussies tegen of met Timo vaak ontaarden in modder gooien.
Ik wil er bij zeggen dat ik niks tegen hem heb want ken hem niet eens, maar het is iets dat mij op valt.
Overigens is een Gilbertson een titanium merk waar niks bijzonders aan zit en zoals ik al zei een groot minpunt zijn de decals die er op geplakt zijn...
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 16 okt 2011 12:11

In dit geval vooral omdat mensen niet lezen wat er staat en dus conclusies trekken en/of verbolgen zijn over iets dat ik helemaal niet zeg. Jij bent zowat de eerste die daadwerkelijk antwoord geeft op wat ik vraag en ik het de indruk dat je bovendien gelijk hebt: Gilbertson heeft voor de show een doorsnee titanium frame opgetuigd met een dure afmontage maar onderscheidt zich op het eerste gezicht in niets van alle andere dertien-in-een-dozijn "brushed-of-polished-chinees-of-russisch-titanium-met-zwarte-of-witte-stickers" fietsen uit dit prijssegment. Daarmee zeg ik expliciet niet dat dergelijke frames en merken geen bestaansrecht hebben ten opzichte van duurdere merken, maar het voegt helemaal niets toe aan wat al op de merkt is. Het onderscheid zich niet.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 16 okt 2011 18:17

Heb hem al paar weekjes en hij is nog steeds niet klaar, maar kreeg vandaag tijdens vakantie even gelegenheid om paar foto's te maken. De reden voor titanium was omdat ik in de afgelopen 12 maanden al twee carbonnen frames heb venield. Leek mij ideaal, ik hoef er geen wedstrijden op te winnen, alleen maar goed op te kunnen trainen. Triathlons doe ik op mijn cannondale slice.

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Zoals vermeld is de fiets nog niet helemaal klaar, zit momenteel fsa stuurpen op om te kijken of het de geschikte maat is. Waarschijnlijk komt er een Thomson pen op (Tune of Rotor lijken me ook wel leuk, alleen zijn die duurder en volgens mij niet beter).
Waarom zitten er gouden kabels op? Bijpassend bij mijn Shamal ultra tube setje. Moet nog even bepalen waar mijn voorkeur naar uit gaat. Shamals rijden geweldig, alleen nu met vakantie in het Zwarte Woud dan zijn clinchers wel gemakkelijk.
De remmen wil ik tevens graag vervangen voor een mooi zwart setje, heb zero gravity op mijn tijdritfiets die wou ik misschien overzetten, ben alleen bang dat die niet fijn zijn met afdalingen en koersjes.
En op termijn een Chris King balhoofd en nieuw zadel, standaard arione wordt na verloop van tijd nogal zacht, dus nijg naar carbon versie. En vorkbuis moet nog stukje af ;)

Tuning tips zijn natuurlijk welkom :)
Laatst gewijzigd door mister_arby op 16 okt 2011 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 16 okt 2011 18:31

Mooie fiets hoor! Daar ga je waarschijnlijk nog veel prettige kilometers op rijden! Fijne wielset trouwens (ik spreek uit ervaring)!

rodekool
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 25 mei 2007 00:23

rodekool 16 okt 2011 20:56

timo2.0 schreef:Vraag blijft: wat voegt Gilbertson toe. Ze bewegen zich ongetwijfeld in het zelfde marktsegment als bijvoorbeeld Van Nicholas en ik ga er vanuit dat het soortgelijke Chineze frames betreft.
dit noem ik denigrerende en minachtende uitlatingen ten opzichte van VN en andere niet Merlin frame's

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 16 okt 2011 20:59

Waarom?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 okt 2011 21:03

rodekool schreef:
timo2.0 schreef:Vraag blijft: wat voegt Gilbertson toe. Ze bewegen zich ongetwijfeld in het zelfde marktsegment als bijvoorbeeld Van Nicholas en ik ga er vanuit dat het soortgelijke Chineze frames betreft.
dit noem ik denigrerende en minachtende uitlatingen ten opzichte van VN en andere niet Merlin frame's
Wil je zeggen dat 't dan wel wat toevoegt? Er is toch echt niets denigrerends of minachtends aan wat Timo zegt. Met carbon frames heb je een veelvoud aan merken die echt niets toevoegen, betekend niet dat je ze niet mooi mag vinden of mag kopen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie